Show simple item record

dc.contributor.advisorGürsel Dino, İpek
dc.contributor.advisorSürer, Elif
dc.contributor.authorAkin, Şahin
dc.date.accessioned2020-12-10T09:21:23Z
dc.date.available2020-12-10T09:21:23Z
dc.date.submitted2020
dc.date.issued2020-10-03
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/227031
dc.description.abstractTasarım sürecinde, tasarımda paylaşılan, simüle edilmiş ve senkronize sanal ortamların ve hesaplama yöntemlerinin kullanımı yaygınlaşmaktadır. Sanal gerçeklik kullanıcıyı üç boyutlu bir dijital ortama alır ve kullanıcıyı tasarım eylemine aktif olarak dahil etme potansiyeline sahiptir. Mimarlıkta gün ışığı, mimari tasarımda önemli bir kavramdır, ancak değerlendirilmesi ve tasarım sürecine entegrasyonu karmaşık olabilmektedir. Yapı Bilgi Modellemesi (BIM) araçlarının kullanımı, entegre simülasyon araçları ile performansa dayalı mimari tasarım için kritik bir çözüm olarak tanımlanmaktadır. Bununla birlikte, hem BIM modelleri hem de performans simülasyon verileri, çevreleyici olmayan bilgisayar ekranları aracılığıyla görselleştirilmektedir. Buna karşılık, sürükleyici ortamlar etkileşimli, çok duyusal, birinci şahıs görünümlü, üç boyutlu bir ortam oluşturabilmekte ve tasarımcıların mekansal bilişini ve algısını artırabilmektedir. Bu araştırma, gün ışığı aydınlatmasının optimum kullanımını destekleyen daha yüksek performanslı mimari çözümler elde etmek için çevreleyici ortamlarda (IE) etkileşimli ve entegre tasarım araçlarına duyulan ihtiyaca dikkat çekmektedir. Bu çalışmada, IE'deki BIM kullanıcıları için gün ışığı performansı açısından artan kesinlik ve tasarım algısı sağlayan HoloArch adlı bir araç geliştirilmiştir. HoloArch'ın kullanıcı deneyimi çalışmaları iki çalıştayda (Lizbon Üniversitesi'nde DCG Yaz Okulu, ODTÜ'de Çevreleyici ve Duyarlı Ortamlar çalıştayı) ve bir kullanıcı çalışmasında gerçekleştirilmiştir. Elde edilen geri bildirim hem nicel hem de nitel analiz yöntemleriyle analiz edilmiştir. Sonuçlar, çevreleyici ortamların tasarımcının algısını ve etkileşimini artırma, tasarımcıların veri iş akışlarını geliştirme ve yaratıcı tasarım sürecini destekleme potansiyeline sahip olduğunu göstermektedir.
dc.description.abstractIn architectural design processes, the use of shared, simulated, and synchronized virtual environments and computational methods becomes widespread. Virtual reality immerses users in a three-dimensional digital environment and has the potential to make them involve actively in the act of design. Daylighting is an essential concept in architectural design, but its assessment and integration to the design process can be complicated. The use of Building Information Modelling (BIM) tools is identified as a critical solution for performance-based architectural design with its integrated simulation tools. In general, both BIM models and performative simulation data are visualized through non-immersive computer displays. In opposition, immersive environments can create an interactive, multi-sensory, first-person view in three-dimensional computer-generated environments, and can increase designers' spatial cognition and perception. This research points out the need for interactive and integrated design tools in immersive environments (IE) to achieve higher performing architectural solutions that support the optimal use of daylighting illumination. In this study, a tool named HoloArch was developed that increases precision and design perception in terms of daylighting performance for BIM users in IE. HoloArch's user experience studies were conducted in the forms of workshops a user study: DCG Summer School at the University of Lisbon, Immersive and Responsive Environments workshops, and a user study at METU. The feedback was analyzed with both quantitative and qualitative analysis methods. The results show that immersive environments have the potential to augment designers' perception and interaction, to enhance designers' data workflows and to support performative design processes.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectMimarlıktr_TR
dc.subjectArchitectureen_US
dc.titleImmersive design environments for performative architectural design: A BIM-based approach
dc.title.alternativePerformans temelli mimari tasarım için üç boyutlu tasarım ortamları: BİM tabanlı bir yaklaşım
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-10-03
dc.contributor.departmentMimarlık Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10326037
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid632750
dc.description.pages199
dc.publisher.disciplineMimarlık Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess