Show simple item record

dc.contributor.advisorGökçay, Didem
dc.contributor.advisorSay, Bilge
dc.contributor.authorKiliç, Asli
dc.date.accessioned2020-12-10T09:15:58Z
dc.date.available2020-12-10T09:15:58Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/225921
dc.description.abstractUzun süreli bellekteki olaysal belleğin bir çesidi olan tanıma belleğininduygulardan, yaslanmadan, ve uyaranların modalitesinden etkilendiğibilinmektedir. Bu arastırmanın öncelikli amacı tanıma belleğinin duygusaluyaranlar karsısında daha iyi islediği savının sınanmasıydı. Diğer bir amacı dayas ve modalitenin, batılı olmayan bir denek örneklemi üzerindeki etkilerinigözlemlemekti. Literatürdeki duygu arastırmalarının temel olarak iki boyutadayandırıldığı görülmektedir: değerlik ve uyarılma. Ancak, bu iki boyutuntanıma belleğine katkılarının halen netlestirilmesi gerekmektedir. Bu arastırma,tek basına değerlik boyutunun tanıma belleği üzerindeki etkisini incelemistir.Ayrıca, bu arastırma kapsamındaki deneysel etkilemeler, değerlik boyutununtanıma belleği üzerindeki etkisinin normal yaslanma ile değisiminin deincelenmesini sağlamıstır. Uyaran modalitesinin tanıma açısından ciddi birkirletici etken arz ettiği göz önüne alınarak, görsel ve sözel uyaranlar içeren ikiviiayrı deney hazırlanmıstır. Değerlik ve uyarılma derecelendirmelerine dayalıolarak sözler ve resimler seçilmistir. Görsel tanıma belleği deneyinin uyarangrubu Uluslararası Duygusal Resim Sistemi'nden (IAPS) (Lang ve diğerleri,2005) seçilen resimlerle olusturulmustur. Sözel tanıma belleği deneyininuyaran grubu ise, bu arastırmanın bir parçası olarak, Türkçe sözcüklerinduygusal yüklerinin kısmen standartlastırılarak belirlenmesi (METU TEW)neticesinde olusturulmustur. METU TEW sayesinde, uyarılma sabit tutularak,olumlu, nötr ve olumsuz değerlik tasıyan sözcükler seçilmistir. Sonuçlar,literatürde vurgulanan iki bulguyu yansıtmıstır: (1) genç eriskinlerin tanımaperformansı yaslı eriskinlerinkine kıyasla daha iyidir; (2) tanıma belleğinin, yasve değerlikten bağımsız olarak, görsel uyaranlar için daha basarılı olduğugörülmüstür. ?lginç bir sekilde, değerlik boyutunda değiskenlik gösterenduygusal uyaranların tanıma belleğine katkısı olmadığı görülmüstür. Söyle ki,yastan bağımsız olarak, olumlu uyaranlar karsısında bir düsüs görülürken,olumsuz uyaranlar için bir değisiklik gözlenmemistir. Sözel tanıma belleğinindaha detaylı incelenmesi sonucunda, duygunun soyut sözcükler üzerindekietkisinin arastırmaya değer olduğu kanısına varılmıstır.Anahtar sözcükler: Tanıma belleği, Duygu, Değerlik, Yaslanma
dc.description.abstractRecognition memory - a type of episodic memory in long term memory - isknown in the literature to be affected by emotion, aging and the modality of thepresented stimuli. The major aim of this study was to investigate whetheremotional stimuli enhances recognition memory. Another goal was to observewhether modality and aging effects are present and differentiable in a non-Western subject sample. In literature, emotion studies were based on mainlytwo dimensions of emotions: valence and arousal. However, the contribution ofthese two dimensions to the enhancement of recognition memory still needsclarification. The present study investigated specifically the effect of valenceon recognition memory. Moreover, the experimental manipulations of thisstudy allowed observing the effect of valence on recognition memory due tonormal aging. Since modality of the presented stimuli is a major confoundingfactor on recognition, separate experiments involving visual and verbal stimulivwere designed. Pictures and words were selected on the basis of valence andarousal ratings. The stimulus set of the visual recognition memory taskconsisted of the pictures selected from the International Affective PictureSystem (IAPS) (Lang et al., 2005). The stimulus set of the verbal recognitionmemory task was constructed from partially standardized material for affectivenorms of Turkish emotional words (METU TEW), which was developed as apart of this study. METU TEW allowed selecting words with positive, neutraland negative valence while controlling arousal. The results replicated twofindings reported in the literature: (1) younger adults recognized moreaccurately than older adults; (2) recognition memory was enhanced for visualitems regardless of age and valence. Interestingly, this study revealed thatrecognition memory was not enhanced for emotional stimuli varying only onthe valence dimension. More specifically, there was a decline in recognitionmemory for positive items and no change was observed for negative items,regardless of age. Further analysis also revealed that there may be differentialeffects of abstractness and concreteness on verbal recognition memory inaging.Keywords: Recognition Memory, Emotion, Valence, Agingen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleAge related changes in recognition memory for emotional stimuli
dc.title.alternativeDuygu içeren uyaranlar için tanıma belleğindeki yaşa bağlı değişiklikler
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.identifier.yokid9006945
dc.publisher.instituteEnformatik Enstitüsü
dc.publisher.universityORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid201967
dc.description.pages101
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess