Show simple item record

dc.contributor.advisorTekman, Hasan Gürkan
dc.contributor.authorAtalay, Nart Bedin
dc.date.accessioned2020-12-10T09:15:56Z
dc.date.available2020-12-10T09:15:56Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/225897
dc.description.abstractNapolitan ve dominant akorları ile ikincil dominant ve onun diyatonik esligiarasında bulunan müzik teorik iliskilerin algısal olarak gerçek olup olmadıgıproblemi akoru hazırlama yöntemi ile incelenmistir. Birinci deneyde akoryürüyüsleri Shepard sesi ile çalınmıs ve Napoliten akorundan sonra dominant içinbeklenti hem müzisyen ve hem de müzisyen olmayan Türk katılımcılardangözlemlenmistir. kinci deneyde akor yürüyüsleri piyano sesi ile çalınmıs veNapoliten akorundan sonra dominant için beklenti sadece Avrupalı müzisyenlerdengözlenmis, müzisyen olmayan Avrupalı katılımcılardan gözlemlenememistir.Üçüncü deneyde uyaranlar Shepard sesi ile çalınmıssa da müzisyen olmayan Türkkatılımcılardan akora hazırlanma etkisi gözlemlenememistir. Bu nedenle kültürelfarklılıkların birinci ve ikinci deneyin sonuçlarına etkisini anlamak için yeniçalısmalar yapılmalıdır. Dördüncü, besinci ve altıncı deneylerde ikincil dominant veviionun diyatonik esligi arasındaki müzik teorik iliskinin algısal olarak gerçek olupolmadıgı müzisyen olmayan Türk katılımcılarla incelenmistir. Dördüncü deneydeikincil dominant içeren akor yürüyüsleri Shepard sesleri ile çalınmıs ve yürüyüsler2ye2 sıra karıstırma algoritması ile karıstırılmıstır. Besinci deney dördüncü deneyinaynıdır; tek farrk besinci deneyde uyaranlar piyano sesi ile çalınmıstır. Altıncı deneyde besinci deneyin aynıdır; tek fark altıncı deneyde 4de4 sıra karıstırma algoritmasıkullanılmıstır. Dördüncü, besinci ve altıncı deneylerde ikincil dominant içerenyürüyüslerin akorlarının sıralarını karıstırmanın akora hazırlanma üzerine etkisigözlemlenememistir. Bu nedenle müzisyen olmayan Türklerin ikincil dominant veonun diyatonik esligi arasındaki iliskiyi algılamadıgı sonucuna varılmıstır. Bütünbunlara ek olarak, bu tezde yapılan yapay sinir agları modelleri göstermistir kiagların bir müzikal çevreye dayalı olarak kendi kendini örgütlemesi ile gerçeklesenistatistiki ögrenme için önceki çalısmaların sorgulanabilir varsayımlarına dayanmaksart degildir.Anahtar Kelimeler: Müzik Algısı, Armoni, Diyatonik Olmayan Akorlar,Kendiliginen Örgütlenen Yapay Sinir Agları
dc.description.abstractThe perceptual reality of the music theoretical relation between the Neapolitan chordand the dominant; and the secondary dominant chord and its diatonic associate wasinvestigated within the chord priming paradigm. In Experiment 1, expectationtowards the dominant chord after the Neapolitan chord was observed in Turkishmusicians and non-musicians with piano timbre. In Experiment 2, expectationtowards the dominant chord after the Neapolitan chord was observed in Europeanmusicians but not in European non-musicians. In Experiment 3, Turkish nonmusicianswere tested with Shepard tones; but it was not possible to observe anypriming effects. To understand effects of cultural background on the differencebetween the results of Experiments 1 and 2 further studies are necessary. InExperiments 4-5, the perceptual reality of the relation between the secondarydominant chord and its diatonic associate was investigated in Turkish nonvmusicians. In Experiment 4, chord sequences that included secondary dominantchords were played with Shepard tones; and they were scrambled with 2by2scrambling algorithm. Experiment 5 was identical with Experiment 4, except chordsequences were played with the piano timbre. Experiment 6 was identical withExperiment 5, except chord sequences were scrambled with 4by4. However, inExperiments 4-6 detrimental effects of scrambling sequences that include secondarydominant chords on the priming of chords were not observed. Turkish nonmusiciansdid perceive the relation between the secondary dominant chord and itsdiatonic associate. In neural network simulations of this thesis it was shown thatstatistical learning from the musical environment with self-organization could beachieved without committing the questionable assumptions of previous studies.Keywords: Music Perception, Harmony, Non-diatonic Chords, Self-OrganizingMapsen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectBilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontroltr_TR
dc.subjectComputer Engineering and Computer Science and Controlen_US
dc.subjectMüziktr_TR
dc.subjectMusicen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleThe role of non-diatonic chords in perception of harmony
dc.title.alternativeDiyatonik olmayan akorların armoni algısındaki rolü
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.identifier.yokid9007791
dc.publisher.instituteEnformatik Enstitüsü
dc.publisher.universityORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid201981
dc.description.pages204
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess