Show simple item record

dc.contributor.advisorHohenberger, Annette
dc.contributor.authorÜnal, Gülten
dc.date.accessioned2020-12-10T09:15:42Z
dc.date.available2020-12-10T09:15:42Z
dc.date.submitted2008
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/225840
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı ileriye doğru bozucu etkiden kurtulmanın gelişimini ve bunun diğer yönetici işler bellek fonksiyonlarla olan ilişkilerini incelemektir. Çalışmaya 101 ilkokul öğrencisi (6-12 yaş aralığında) ve 20 genç yetişkin (22-30 yaş aralığında) katılmıştır. Ana test olan Kategorisel Serbest Hatırlama Testi 3 farklı kategoriden (hayvanlar, meyveler, giysiler) 12 adet kelime içermektedir. Bu testin amacı çocukluk dönemi boyunca hem ileriye doğru bozucu etkiden kurtulma örüntüsünün hem de kategorize edebilme yeteneğinin gelişimini incelemektir. Sonuçlarımız kategorize edebilme yeteneğinin ve ileriye doğru bozucu etkiden kurtulma örüntüsünün 1. sınıflarda bile bulunduğunu göstermiştir. Genel olarak hafıza aralığı yaşla beraber artarken, ileriye doğru bozucu etkiden kurtulma faktöründe ve kategorizasyonda önemli bir gelişme olmamıştır. Ek olarak yapılan testlerin (fonolojik işler bellek kapasitesini ölçmek için Kelime Aralığı Testi, hem kategorize edebilme yeteneğini hem de yönetici işler bellek fonksiyonlarını ölçmek için Wisconsin Kart Eşleştirme Testi, yönetici ve karmaşık işler bellek fonksiyonlarını incelemek için Dinleme Aralığı Testi) sonuçları çocukların yaşa bağlı olarak geliştiğini göstermektedir. Ana testteki genel hafıza kapasitesi en iyi KelimeAralığı Testi tarafından tahmin edilmiştir fakat listedeki sıraya uygun olarak hatırlama kapasitesi en iyi Dinleme Aralığı Testi tarafından tahmin edilmiştir. Bu bulgular Kelime Aralığı Testi'nin fonolojik işler bellek aralığını, Dinleme Aralığı Testi'nin de karmaşık işler bellek ve yönetici fonksiyonları ölçtüğü görüşü ile uyumludur. Yetişkin ve çocuk grupları arasındaki karşılaştırmalar, ileriye doğru bozucu etkiden kurtulma örüntüsü hariç yetişikinlerin çocuklara göre her deneyde daha iyi olduklarını ortaya çıkarmıştır. Yetişkinler için tutarlı bir ileriye doğru bozucu etkiden kurtulma örüntüsünün eksikliği nispeten kısa olan uyarıcı listesi sebebiyle olabilir.Anahtar Kelimeler: İleriye Doğru Bozucu Etkiden Kurtulma, Kategorisel Serbest Hatırlama Testi, Kategorizasyon, Bilişsel Gelişim, Yönetici Fonksiyonlar
dc.description.abstractThe aim of this study was to investigate the development of release from proactive interference (RPI) and its relations with executive working memory functions. 101 primary school children (aged 6-12 years) and 20 young adults (aged 22-30 years) participated in the study. The main task, the Categorical Free Recall Test, comprised 12 items from 3 different categories (animals, fruits, clothes). The purpose of the main task was to examine both the development of the RPI pattern and the categorization ability during childhood. As our results showed, the categorization ability and the RPI pattern were already present in the 1st graders. Although overall memory span increased with age, there was no significant development for the categorization and the RPI effect. For the additional tasks, the Word Span Test (WST, to measure the phonological WM capacity), the Wisconsin Card Sorting Test (WCST, to measure both the categorization ability and executive WM functions), and the Listening Span Test (LST, to examine executive and complex WM functions), the results indicated that children also improved with age. Overall memory capacity in the main task was best predicted by the WST; however, memory of serial position was best predicted by the LST. These findings are in accordance with the view that the WST measures the phonological working memory span, whereas the LST measures complex working memory and executive functions. The comparisons between the adult and the child sample revealed that except for the RPI pattern adults were better on all tasks than the children. The lack of a consistent RPI pattern for the adults may be due to the relatively short stimulus list.Keywords: Release form Proactive Interference (RPI), Categorical Free Recall Test (CFR-Test), Categorization, Cognitive Development, Executive Functionsen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleRelease from proactive interference and its relations to executive functions: A developmental study on Turkish children
dc.title.alternativeİleriye doğru bozucu etkiden kurtulma ve bunun yönetici fonksiyonlarla olan ilişkileri: Türk çocuklarında gelişimsel bir çalışma
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentBilişsel Bilim Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid321071
dc.publisher.instituteEnformatik Enstitüsü
dc.publisher.universityORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid233579
dc.description.pages164
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess