Effects of perceptual fluency on autobiographical memories
dc.contributor.advisor | Tekman, Hasan Gürkan | |
dc.contributor.author | İnan, Asli Bahar | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T09:15:28Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T09:15:28Z | |
dc.date.submitted | 2009 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/225793 | |
dc.description.abstract | Mevcut çalışma, algısal akıcılık etkilerini otobiyografik hafıza kapsamında incelemiştir. Bu çalışmanın amacı akıcılığı, diğer bir deyişle işleme rahatlığını, manipule ederek katılımcılarının bir olayın geçmişlerinde yaşanılmış olduğundan ne kadar emin olduklarını etkileyip etkilemediğini belirlemektir. Akıcılık kaynağının tanımlanamaması halinde, akıcı işlemlerin yol açtığı tanıdıklığın geçmiş deneyime bağlanacağını belirten aşinalığı yanlış atfetme hipotezini test etmek için, açığa çıkarma görevi olarak anagram çözmek ve tekrarlı hazırlama etkisi olmak üzere iki metod kullanılmıştır.Açığa çıkarma görevi olarak kullanan metodla aşinalığı yanlış atfetme hipotezini test etmek için, Yaşam Olayları Envanteri (YOE)'nin her maddesinin bir kelimesi anagram olarak verilmiştir. Aktivasyon bazlı hipotezi test etmek için anagramların YOE maddelerinden önce verildiği başka bir koşul sunulmuştur. Anagramlı YOE'nin anagramsız YOE'ne göre daha yüksek güvenilirlik oranları vermesi, otobiyografik hafızalarda açığa çıkma etkisinin olduğunu gösterecektir. Ne YOE maddelerinden önce anagramların verildiği durumda, ne de YOE maddelerinde anagramlar olduğunda bir açığa çıkma etkisi görülmemiştir. Dolayısıyla sonuçlarımız otobiyografik hafızalardaki açığa çıkma etkisinin önceki bulgularını, YOE Türkçe karşıtları ve anagramlar kullanıldığında tekrarlamamıştır.Tekrarlı hazırlama etkisi deneylerinde, katılımcıların akıcılığın kaynağının farkında olmaları YOE maddelerine tepki vermeden önce eşik-altı ya da eşik-üstü hazırlayıcı gösterilerek manipule edilmiştir. Hazırlayıcı, ya YOE cümlesinin yüklemi olarak, ya da farklı bir yüklem olarak verilmiştir. Katılımcılar, eşik-altı hazırlayıcılar cümlenin yüklemiyle aynı olduğunda, farklı olduğundan daha yüksek düzeylerde olayın başlarına gelmiş olduğu görüşü belirtmişlerdir. Katılımcılar hazırlayıcıları gördüklerini farkettiklerinde ise, bu fark ortadan kalkmıştır. Bu sonuçlar aşinalığı yanlış atfetme hipoteziyle uyumludur. | |
dc.description.abstract | The aim of this study was to find if manipulating fluency, that is, the ease of processing, could affect confidence ratings about whether an event occurred in the respondents? past. To test the familiarity misattribution hypothesis, which states that familiarity caused by fluent processing can be misattributed to past experience if the source of fluency cannot be identified, two methods were used: a revelation task, which was anagram solving and repetition priming.In the revelation task the familiarity misattribution hypothesis and the activation based hypothesis were tested by presenting one of the words in each one of the Life Event Inventory (LEI) items as an anagram or an unrelated anagram before the LEI, respectively. Higher confidence ratings for LEIs with an anagram compared to LEIs without anagrams would indicate that a revelation effect. A revelation effect was not observed for either condition. Therefore, the previous findings of revelation effect for autobiographical memories (Bernstein et al., 2002) could not be replicated when Turkish counterparts of LEI and anagrams were used.In the repetition priming experiments, the participants? awareness of the source of fluency was manipulated by presenting either a subliminal or asupraliminal prime before they responded to a LEI item. The prime was either the same as the verb of the LEI sentence, or a different verb. Participants gave higher confidence ratings if subliminal primes were identical to, rather than different from, the verb of the sentence. If the participants were aware of seeing the primes, this difference disappeared. These results were consistent with the familiarity misattribution hypothesis. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Effects of perceptual fluency on autobiographical memories | |
dc.title.alternative | Otobiyografik hafızada algısal akıcılık etkisi | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Bilişsel Bilim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Memory | |
dc.identifier.yokid | 345761 | |
dc.publisher.institute | Enformatik Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 255632 | |
dc.description.pages | 129 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |