Show simple item record

dc.contributor.advisorBozşahin, Hüseyin Cem
dc.contributor.advisorZeyrek Bozşahin, Deniz
dc.contributor.authorÜnal, Erdem
dc.date.accessioned2020-12-10T09:14:06Z
dc.date.available2020-12-10T09:14:06Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/225484
dc.description.abstractBu tez tümdengelimsel çıkarımların küçük yaştaki çocukların nesne tasarımları ve isimlendirmelerindeki rolüne ilişkin felsefi bir değerlendirmesidir. 1:0 ve 2:5 yaş aralığındaki çocuklarda, ilk edindikleri kelimeleri geçici süreliğine daha yaygın ve kapsayıcı olarak kullandıkarı ve göndergesel düzeyde genelleme yaptıkları gözlemlenir. Kısa süreliğine gözlemlenen bu olgu çocukların bir-kelime aşamasındaki dilsel bilgilerine ve çocukların bilişsel gelişimine dair önemli ipuçları vermektedir. Semantik genellemenin (Overextension) gözlemlendiği durumlarda, genellenen kelime ile imlediği nesnenin anlamsal alanı arasında şekil, renk, tat, doku ve işlevine bağlı olarak bir takım benzerlikler vardır. Nesnelerin algılanabilir özelliklerine bağlı semantik genelleme, tümdengelimsel (mantıksal) çıkarımların edinilen kelimelerin kullanımında önemli bir rol oynadığını göstermektedir. Dil ediniminde önemli bir aşama olan semantik genelleme süreci bağlamında, bu çalışma 3 yaşından küçük çocukların erken kelime edinimleri hakkında iki önermeyi içerir: İlk önerme deneysel olarak test edilebilirdir: Erken kelime edinimdeki strateji fiziksel nesnelerinde algılanabilir özellikleri ve çocukların kavramsal bilgisi arasındaki ilişki temelinde göndergeseldir; nesne-isim ilişkisinde genel bir hipotez kurmaları için, henüz gelişmekte olarak algı, dikkat ve hafıza dikkate alındığında çocukların dikkatini fiziksel nesnelerin en temel algılanabilir özellikleri çekmektedir. İkinci önerme teoriktir: çocuklar birkaç temel algısal özellik temelinde kelimelerin anlamlarına yönelik genel hipotez oluşturup, tümdengelimsel yöntemle nesneleri adlandırdıkları için tümdengelimsel öğreniciler olarak görülebilir.Anahtarkelimeler: erken kelime edinimi, overekstensiyon, hızlı-eşleme, tümdengelimsel çıkarım, prototipik kavram
dc.description.abstractThis thesis is a philosophical assessment for the status of deductive abilities in infants? object representation and naming. In the speech of children between 1:0 and 2:5, the application of early acquired words temporarily occurs in a broader range of referents i.e., more or less than conventionally accepted referents. This short period of time, namely overextension period, gives substantial clues in regard to our understanding of children?s linguistic knowledge during one-word stage and their cognitive developments. In cases of overextension, the partial meaning of the word can somehow intersect with the semantic domain of the object labeled by that word in such a way as shape, color, taste, texture or function. Overextension on the basis of the perceptual properties of objects signals the possibility that deductive (logical) inference may play a significant role in the extensions of acquired words. Within the context of overextension as a path of development in the acquisition of language, this study is spirited by two proposals about the earliest word learning in children younger than 3 years of age. One proposal is empirically testable: the first strategy of early word learning is referential that is based on the relationship between the perceptual properties of physical objects and infants? conceptual knowledge; for creating a general hypothesis about the object-name relation, infants have to attend to basic perceptual features of physical objects with regard to their immaturity on visual perception, attention and semantic memory. Second proposal is theoretical: infants can be viewed as deductive learners, that is, they formulate an overview of word meaning on the basis of one or two perceptual properties of objects and assign names to objects by deductive inferencesKeywords: early word learning, overextension, fast-mapping, deductive inference, prototypical concept .en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectFelsefetr_TR
dc.subjectPhilosophyen_US
dc.titleOverextension as evidence for deductive word learning: A theoretical examination
dc.title.alternativeTümdengelimsel kelime edinimine kanıt olarak semantik genelleme: Kuramsal bir değerlendirme
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentBilişsel Bilim Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10018086
dc.publisher.instituteEnformatik Enstitüsü
dc.publisher.universityORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid343087
dc.description.pages52
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess