Show simple item record

dc.contributor.advisorÇakır, Murat Perit
dc.contributor.advisorBağçe, Samet
dc.contributor.authorKaya, Tunç Güven
dc.date.accessioned2020-12-10T09:13:06Z
dc.date.available2020-12-10T09:13:06Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/225168
dc.description.abstractProblem çözme, bir öznenin problem ile karşılaştığı zaman yaptığı aktiviteler olarak kısaca tanımlanabilir. Bu aktivitelerin altında yatan davranışsal ve bilişsel süreçler 20. yüzyılın başından bu yana önce psikologlar ve ardından bilişsel bilimciler tarafından çalışılmaktadır. Bu çalışmaların çoğu psikoloji, felsefe ve yapay zeka alanlarına yoğunlaşmıştır. Ancak, epistemoloji ve grup problem çözümleri konularında yeterli çalışmanın bilişsel bilim alanında yapılmadığı görülmektedir. Bu tezin amacı insanların problem çözme süreçlerinin arkasında yatan epistemolojik nosyonları sağlamaktır. Aynı zamanda problem çözme aktivitesi ile ilgili çeşitli kavramların epistemolojik tanımları ve formülleri de okuyucuya sunulacaktır. Bununla birlikte, bireysel ve grup olarak problem çözmeyi incelemek için düzenlenmiş deneysel ortamlar tanıtılacak ve bu deneysel ortamlarda kullanılacak bir işaretleme ve analiz sistemi tanıtılacaktır. Bu açıklama sisteminin önemi etkinlik tabanlı yaklaşımından ve problem çözme etkinliğinin altında yatan epistemolojik kavramlara olan hassasiyetinden ileri gelmektedir. Örnek çalışmada, problem çözüm süreçlerinin özünün bahsi geçen işaretleme sistemi ile çoğunlukla kapsanabileceği gösterilecektir.
dc.description.abstractProblem solving can be summarized as the activities that a subject performs when confronted with a problem. The behavioral and cognitive processes underlying these activities have been first studied by psychologists and then cognitive scientists since the beginning of the 20th century. The studies mostly focused on the psychology, philosophy and AI perspectives of problem solving activity. However, epistemological and collaborrative aspects of human problem solving have not been emphasized in related cognitive science literature. This thesis aims to investigate the underlying epistemological concepts of problem solving activity of human subjects. The formulations and definitions of problem solving related terms will be explicated and some problem solving related phenomena which were discovered by the scientists will be investigated in terms of epistemology. Moreover, the experimental environments for observing the problem solving activities of individuals and groups will be introduced to the reader along with an annotation framework which was designed for these problem solving environments. The importance of the framework comes from its event-based structure and its sensitivity for the epistemological aspects of human problem solving. In the case study, it will be demonstrated that the gist of the problem solving sessions can mostly be captured by the framework.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectFelsefetr_TR
dc.subjectPhilosophyen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleEpistemology of problem solving and an annotation framework for collaborative problem solving environments
dc.title.alternativeProblem çözme süreçlerinin epistemolojisi ve grup problem çözüm ortamları için bir işaretleme sistemi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentBilişsel Bilim Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10088721
dc.publisher.instituteEnformatik Enstitüsü
dc.publisher.universityORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid409188
dc.description.pages94
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess