Show simple item record

dc.contributor.advisorHohenberger Geb. Lıppok, Annette Edeltraud
dc.contributor.authorGök, Selvi Elif
dc.date.accessioned2020-12-10T09:12:34Z
dc.date.available2020-12-10T09:12:34Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/225130
dc.description.abstractBu tezin amacı, bilincin insan davranışı üzerinde bir etkisi olup olmadığını incelemektir. Bu amaçla, iki kısımlı deneysel bir tasarımın geliştirildiği araştırmacı bir yaklaşım benimsenmiştir. Birinci kısımda katılımcılara ilk olarak bir kurala göre sola veya sağa doğru hareket eden nesneler sunulmuş (tanıtma aşaması) ve ardından katılımcılar, ekranın merkezinde görünen uyarıcılar için iki seçenekli bir uyaran-tepki görevine geçirilmişlerdir (Simon görevi aşaması). Her ne kadar Simon görevi aşamasındaki uyarıcılar ekranın merkezinde sunulduysa da görev, nesnelerin kuralla ilişkili nitelikleri ve hareket yönü arasındaki bağlantılara bağlı olarak bir Simon görevine dönüşmektedir. Tutarlı bir paradigmanın geliştirilebilmesi adına kural farkındalığının kolaylaştırıldığı veya engellendiği beş pilot deney uygulanmıştır.Deney 6'nın sonuçlarına göre tanıtma aşamasında algı ve eylem arasında oluşan bağlantılar, tanıtma aşamasındaki kuralın bilincinde olunmasına bağlı olarak, ardından gelen Simon aşaması üzerinde davranışsal bir etkiye sahiptir. Öte yandan bu deneyi takip eden iki deneyin sonuçları (Deney 7-8), kuralla ilgili sadece bildirimsel bilginin yetersiz olduğunu, kuralın bilincinin kuralı faal bir biçimde arama ve sonuçlarını tahmin etme yoluyla ortaya çıkması gerektiğini ve bunun da kuralla ilişkili algısal özellikler ve hareket yönlerinin mekansal tepki kodları arasında kısa vadeli bağlantıların oluşturulmasına ve aktarılmasına olanak sağladığını göstermektedir.
dc.description.abstractThe motivation of this thesis is to investigate whether consciousness has an effect on human behaviors. To this aim an exploratory approach is adopted where an experimental design with two parts is developed. In the first part, participants are first presented objects moving to the left or to the right in accordance with a rule (i.e. familiarization phase), and then transferred to a subsequent two-choice stimulus-response task for stimuli presented at the center of the screen (i.e. Simon phase). Although the stimuli in the Simon phase are presented at the center of the screen, it turns into a Simon task depending on the associations between the rule-relevant features and the movement direction of the objects. Five pilot experiments were carried out in order to devise a viable paradigm in which rule-awareness could be facilitated or hindered.The results of Experiment 6 suggest that the perceptual and action associations formed in the familiarization phase have a behavioral effect on the subsequent Simon phase whereby the presence of this effect depends on the consciousness of the rule in the familiarization phase (as assessed by the verbal reports of the participants). However, the results of two follow-up experiments (Experiment 7-8) show that declarative knowledge of the rule is insufficient but consciousness of the rule must emerge through the active seeking of the rule and predicting of its outcomes, which enables the formation and transfer of short-term associations between the rule-relevant perceptual features and spatial response codes corresponding to the movement directions.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectFelsefetr_TR
dc.subjectPhilosophyen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleBehavioral relevance of consciousness for human action: Explorations with the Simon task paradigm
dc.title.alternativeBilincin insan eylemlerinde davranışsal etkisi: Simon görevi ile araştırmalar
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentBilişsel Bilim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmTacit knowledge
dc.identifier.yokid10129888
dc.publisher.instituteEnformatik Enstitüsü
dc.publisher.universityORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid441775
dc.description.pages85
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess