Ortaöğretim öğrencilerinde sosyal dışlanmanın, arkadaşlık kalitesi ve sahte kimlik açısından incelenmesi
dc.contributor.advisor | Kanak, Mehmet | |
dc.contributor.author | Özyazici, Kadriye | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T09:04:50Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T09:04:50Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-10-15 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/223421 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma, ergenlikte arkadaşlık kalitesinin sahte kimlik ve sosyal dışlanmaile ilişkisi ortaya çıkarmayı amaçlayan betimsel bir çalışmadır.Araştırma yöntemi nicel, araştırma deseni ise yordayıcı korelasyonel olarakbelirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Sivasili merkezinde okulların taban puanlarına göre belirlenmiş dört lisede öğrenim gören510 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında veri toplama aracı olarak, Ergenlerİçin Sosyal Dışlanma Deneyimleri Ölçeği, Ergenler İçin Sahte Kimlik Ölçeği veArkadaşlık Kalitesi Ölçeği kullanılmıştır.Araştırmaya ait verilerin toplaması sürecinde maksimum çeşitlilik örneklemeyöntemi kullanılmış, cinsiyet, okul taban puanı, yaşamını geçirdiği yerleşim yeri, sosyoekonomikdüzey ve akademik başarı durumu değişkenlerine göre irdelenmesi amacıylaSPSS paket programı kullanılmıştır. Araştırmada regresyon analizi bulgularına göresosyal dışlanma değişkeninin alt boyutu olan önemsenmeme boyutunu, sahte benlik vekabul değişkenlerinin manidar düzeyde yordadığı görülmüştür. Sosyal dışlanmadeğişkeninin alt boyutu olan dışlanma boyutunu yakınlık ve kabul değişkenleri manidardüzeyde yordamaktadır. Arkadaşlık kalitesinin, sosyal dışlanmanın alt boyutu olandışlanmayı ise manidar düzeyde yordadığı görülmüştür. Araştırmada bağımsızdeğişkenlerin etkilerini yordamak amacıyla kullanılan MANOVA testi sonuçlarına görecinsiyet değişkeni Sosyal Dışlanma ve Sahte Kimlik değişkenlerine göre manidardüzeyde farklılık göstermemektedir; ancak Arkadaşlık Kalitesi değişkenine göremanidar farklılık görülmektedir. Okul taban puanına, yaşamını geçirdiği yerleşim yeri,sosyo-ekonomik düzey, akademik başarı değişkenleri ile Sosyal Dışlanma, SahteKimlik ve Arkadaşlık Kalitesi değişkenleri arasında manidar bir ilişkibulunmamaktadır.Anahtar Sözcükler: Sosyal dışlanma, arkadaşlık kalitesi, sahte kimlik | |
dc.description.abstract | The present study is a descriptive study that aims to demonstrate the relationshipbetween friendship quality in adolescence and false self and social exclusion.The study employs the quantitative method and a predictive correlational design.The study group consists of 510 students studying at four high schools located in thecenter of Sivas province in the 2017-2018 academic year determined according to theminimum score for admission. The data were collected using the Ostracism ExperienceScale for Adolescents, False Self Scale for Adolescents and Friendship Quality Scale.Maximum diversity sampling method was employed for data collection, andSPSS package was used to examine the data according to the variables of gender, theminimum score for admission to the school, the place of residence, socio-economiclevel, and academic achievement. The findings obtained from the regression analysisdemonstrate that the variable of social exclusion considerably predicts the dimension ofignore (which is the sub-dimension of social exclusion), false self, and acceptance. Thedimension of exclusion (the sub-dimension of social exclusion) is significantlypredicted by the variables of intimacy and acceptance. Besides, friendship qualitysignificantly predicts the variable of exclusion. According to the results of MANOVAtest carried out to predict the effects of the independent variables in the study, it is seenthat the variable of gender does not have a significant effect on the variables of socialexclusion and false self whereas it has a significant effect on friendship quality. Thereare no significant relationships between the variables of the minimum score foradmission to schools, the place of residence, socio-economic level and academicachievement and the variables of social exclusion, false self, and friendship quality.Keywords: social exclusion, friendship quality, false self | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ortaöğretim öğrencilerinde sosyal dışlanmanın, arkadaşlık kalitesi ve sahte kimlik açısından incelenmesi | |
dc.title.alternative | The relationship between friendship quality in secondary school students and false self and social exclusion | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-15 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | High schools students | |
dc.subject.ytm | Social exclusion | |
dc.subject.ytm | Friendship | |
dc.subject.ytm | Identity | |
dc.subject.ytm | False self | |
dc.subject.ytm | Adolescents | |
dc.subject.ytm | Puberty | |
dc.identifier.yokid | 10186513 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | SİVAS CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 515500 | |
dc.description.pages | 104 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |