dc.contributor.advisor | Tatar, Nilgün | |
dc.contributor.author | Demir, Zeynep | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T09:04:18Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T09:04:18Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-12-11 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/223282 | |
dc.description.abstract | Öğrencilerin bilgiyi elde etmesi, eski ve yeni bilgilerini bağdaştırabilmesi ve öğrenmiş olduğu bilgileri günlük hayata uyarlayabilmesi için bilgi edinme sürecinde aktif olması, araştırıp sorgulayarak ve arkadaşlarıyla fikir alışverişi yaparak öğrenmesi önemlidir. Öğrenciler derste akranları ile yapmış olduğu tartışmalar ile konuyu aktif olarak öğrenebilirler. Tartışma sırasında çok yönlü düşünerek, bilgiyi araştırıp sorgulayarak, kendi düşüncelerini ifade edip, farklı görüşleri irdeleyerek bilgi ve becerilerini geliştirebilirler. Bu düşünceden yola çıkarak bu araştırmanın amacı argümantasyon uygulamalarıyla zenginleştirilmiş 5E öğrenme metodunun öğrencilerin çevre konusuna yönelik akademik başarılarına, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine, tartışmaya katılma istekliliklerine ve tartışmaya yönelik görüşlerine etkisini incelemektir.Araştırmada karma desen içerisinde yer alan gömülü deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel bölümünde ön-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen, nitel bölümünde ise durum çalışması esas alınmıştır. Yarı deneysel desenin çalışma grubunu 2016-2017 yılında bir özel okulun iki farklı sınıfında öğrenim gören 40 [Deney (n=20), Kontrol (n=20)] yedinci sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Durum çalışmasında ise deney grubundaki 20 öğrencinin eleştirel düşünme ve tartışma becerileri ile tartışmaya katılma isteklilikleri takip edilmiştir. Bunun yanı sıra altı gönüllü katılımcının tartışmaya yönelik görüşleri belirlenmiştir. Araştırmada nicel verileri toplamak için ` insan ve çevre ilişkileri ünitesi başarı testi`, `çevre eğitiminde eleştirel düşünme testi` ve `tartışmacı anketi` kullanılmıştır. Nitel veri toplama araçları olarak ünitenin öğretimi için kullanılan `çalışma yaprakları` ve `görüşme formu` kullanılmıştır. Çevre konusundaki temel kavram ve teorilerin öğretiminde deney grubunda argümantasyon uygulamalarıyla zenginleştirilmiş 5E öğrenme metoduna göre hazırlanan çalışma yaprakları kullanılmıştır. Kontrol grubunda ise sadece 5E öğrenme metoduna dayalı etkinlikler kullanılmıştır. Araştırmada test ve ölçeklerden elde edilen nicel verilerin analizinde bağımlı ve bağımsız gruplar için t-testi yapılmıştır. Çalışma yaprakları ve görüşmelerden elde edilen nitel veriler ise içerik ve betimsel analiz yapılmıştır.Araştırmadan elde edilen bulgulara göre çevre eğitiminde argümantasyon uygulamaları ile zenginleştirilmiş 5E öğrenme metodunun öğrencilerin akademik başarılarını artırmada, eleştirel düşünme ile tartışma becerilerini ve tartışmaya katılma istekliliklerini geliştirmede olumlu etkisi olduğu tespit edilmiştir. Son testlerden alınan puanlara göre deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin akademik başarıları arasında deney grubu lehine anlamlı fark elde edilmiştir. Eleştirel düşünme becerileri testinin sonuç çıkarma, tahminde bulunma ve önyargıları tanımlama alt faktörlerinde deney grubu lehine anlamlı fark belirlenmiştir. Tartışmacı anketinin tartışmaya eğilim ve tartışmadan kaçınma alt faktörlerinde deney grubu lehine anlamlı fark bulunmuş, deney grubu öğrencilerinin tartışmadan kaçılım puanlarında azalma, tartışmaya girişim puanlarında artış tespit edilmiştir. Araştırmada elde edilen nitel bulgular da öğrencilerin tartışma becerilerinin ve tartışmaya yönelik görüşlerinin gelişim gösterdiğini ortaya koymaktadır. Öğrencilerin çalışma yapraklarına yazdıkları tartışma öğelerini amacına uygun ve eksiksiz kullandıkları belirlenmiştir. Ayrıca altı öğrenci ile yapılan görüşmeler öğrencilerin tartışmaya yönelik olumlu görüşler geliştirdiklerini ortaya koymuştur. Bu sonuçlardan hareketle fen öğretiminde argümantasyon tekniklerine yer verilmesi önerilmektedir. Ayrıca argümantasyon tekniklerinin araştırmaya dayalı yöntemlerle kullanılması bu yöntemlerin etkililiğini artıracağından birlikte kullanılabilirler. Anahtar Kelimeler: Çevre eğitimi, argümantasyon, 5E öğrenme metodu. | |
dc.description.abstract | It's important that the student is active in the process of getting information, searches and examines, and exchanges ideas with his/her peers in order to get information, be able to harmonize pre and post knowledge, and be able to adapt learned knowledge to the daily life. Students can learn actively thanks to discussions they have with their classmates in the lessons. During discussions, they can develop their knowledge and skills by thinking sophisticatedly, searching and examining the information, stating their own thoughts, and studying different views they are exposed to. On this basis, this study aims to examine the effects of 5E learning method enriched with argumentation practices on students' academic achievement in the topic environment, on their critical thinking and discussion skills, their level of willingness for attending discussions, and to find out their views on discussions.In the study, embedded experimental pattern as one of the mixed pattern methods was used. For the quantitative dimension of the study, semi-experimental pattern with pre-posttest control group was followed while for the qualitative part, case study method was used. In the study, participants of semi-experimental pattern consisted of 40 seventh grade students (Experiment (n=20), Control (n=20)) in two different classes of a private school in 2016-2017. In the case study, critical thinking and discussion skills, and willingness for attending the discussion of twenty students in the experimental group were investigated. In addition, six voluntary participants' views about the discussion were determined. In the study, `human and environment relations unit achievement test`, `critical thinking test at environmental education`, and `debater questionnaire` were used in order to collect the quantitative data. `Worksheets` and `interview forms` were used as tools for collecting the qualitative data. Worksheets that were prepared according to 5E learning method enriched with argumentation practices in the experimental group were used for teaching basic terms and theories about environment. In the control group, activities were used based on the 5E learning method. In the study, t-test for dependent and independent groups was used in order to analyze the quantitative data gathered from the tests and the scales. As for the qualitative data collected from the worksheets and interviews, content and descriptive analyses were conducted.According to the findings of the study, it is confirmed that 5E learning method enriched with argumentation practices at environmental education has a positive effect on enhancing the students' academic achievement, developing their critical thinking and discussion skills, and increasing their willingness for attending the discussion. According to the scores of the post tests, the students' academic achievement in the experimental group is significantly higher than the students' academic achievement in the control group. In the subcategories of deduction, predicting and describing the prejudice sections of the critical thinking test, the experimental group has scored statistically higher. In the subcategories of tendency of discussing and avoiding discussing of the debater questionnaire, the experimental group also has statistically significant higher positive scores. It has been confirmed that in the experimental group, the students' scores about avoiding discussion have decreased and their scores about tendency of discussion have increased. The qualitative findings of the study show that the students' discussion skills and views about discussion have developed. It has been confirmed that they have begun to use the discussion items on the worksheets completely and relevantly for the purpose. Also, it has been confirmed that the interviews with six students have contributed the students' views about discussion positively. Based upon these results, it is recommended that argumentation techniques should be given place in teaching science. Also, argumentation techniques can be used together with inquiry-based methods and techniques as this will enhance the effectiveness of these methods.Keywords: Environmental education, argumentation, 5E Learning Method. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Çevre eğitiminde argümantasyon uygulamaları ile zenginleştirilmiş 5E öğrenme metodunun 7.sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of 5E learning method enriched with argumentation practices at environmental education on the students' academic achievement, critical thinking, and discussion skills of 7th | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-12-11 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10297146 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | SİVAS CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 592194 | |
dc.description.pages | 161 | |
dc.publisher.discipline | Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı | |