dc.contributor.advisor | Ergün, Abdulkadır | |
dc.contributor.author | Gezici, Mesut | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T09:04:11Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T09:04:11Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-07-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/223254 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada Sivas ili örneği üzerinden sosyal bilgiler öğretmenlerinin görev yaptıkları yakın çevrelerine ait tarihi, coğrafi ve kültürel özellikler hakkında farkındalıklarını ve bunları derse aktarım biçimlerini incelemek amaçlanmıştır.Araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Sivas ilinde görev yapan 65 sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmuştur. Nitel araştırma yöntemine göre yürütülen bu çalışmada veriler, uzman görüşü alınarak araştırmacı tarafından hazırlanan ve 15 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Veri toplama aracında yer alan 1-5. (5 soru) sorular ile tarihi özelliklere, 6-11. (6 soru) sorular ile coğrafi özelliklere, 12-15. (4 soru) sorular ile kültürel özelliklere yönelik katılımcı farkındalıkları ve bunları derse aktarım biçimleri belirlenmiştir. Çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemine göre belirlenmiştir. Katılımcılardan elde edilen verilerin analizinde içerik analizi ve betimsel analiz tekniklerine başvurulmuştur. Çalışmada Sivas ilinde görev yapan sosyal bilgiler öğretmenlerinin Sivas ilinin tarihi, coğrafi ve kültürel özellikleri hakkında farkındalıklarının yüksek olduğu ve mümkün mertebede derslerinde ilgili kazanımlara yönelik örnekleri kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca katılımcıların ilgili kazanımları derse aktarılmasında en çok düz anlatım yöntemine başvurdukları ve bunun yanı sıra imkânlar dâhilinde gezilerden, görsellerden ve uygun materyallerden yararlandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlardan hareketle; konuyla ilgili çalışma yapacak araştırmacıların karma yöntemi kullanmaları, okul kütüphanelerinde ilgili dokümanların bulunduğu kitaplıklar oluşturmaları, konuya yönelik seçmeli derslere programda daha çok yer vermeleri önerilmiş, sosyal bilgiler öğretmenlerinin yapılandırmacı eğitim anlayışına uygun yöntem, teknik ve materyal kullanmaları, yerel yönetimler tarafından ilin tarihi, coğrafi ve kültürel özellikleri ile ilgili sanal gerçeklik, arttırılmış gerçeklik ve 3D uygulamaları hazırlatılarak eğitim-öğretim sürecinde kullanılması önerilmiştir.Anahtar Kelimeler: Yakın çevre, tarihi özellikler, coğrafi özellikler, kültürel özellikler, yerel tarih, yerel coğrafya, derse aktarım. | |
dc.description.abstract | In this research, the aim is to reveal the social studies teachers awareness about the historical, geographical and cultural heritages belonging to their close areas they work in and the ways they transfer it to the lessons. 65 social studies teachers working in Sivas province in 2019-2020 form the study group of the research conducted according to the qualitative method. In this study, which was conducted according to the qualitative research method, data were collected through a semi-structured interview form consisting of 15 questions prepared by the researcher, by taking the expert opinion. Located in the data collection tool, 1-5. (5 question) date with questions, 6-11. (5 question) geographical with questions, 12-15. (4 question) with questions for the cultural elements, of the participants' awareness and the ways of transfer to the lesson. The study group is selected from the purposeful sampling methods, which can be easily accessed. Some findings were obtained the analyzed data by using the content from analysis and descriptive analysis techniques. Based on the findings, it was concluded that teachers working in Sivas have awereness about the historical cheracteristics, geographical cheracteristics and cultural cheracteristics of the city and they use examples of them related to the objectives of their lessons. In addition, it was concluted that the participants of the study used mostly the straight narration method in transferring the related objectives to the lessons if possible, they also benefited from the visuals materials. Based on the results obtained from the study; Using mixed method of researchers who will work on the subject, creating libraries with related documents in school libraries, giving more elective courses to the subject in the program, using methods, techniques and materials in accordance with the constructivist education approach of social studies teachers, local governments' historical, geographical and cultural Virtual reality, augmented reality and 3D applications related to its features have been prepared and suggestions have been made for use in the education and training process.KeyWords: Neighborhood, historical features, geography, features, cultural features, local history, local geography, transfer to class | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sosyal bilgiler öğretmenlerinin görev yaptıkları yakın çevreye ait tarihi, coğrafi ve kültürel özellikleri hakkındaki farkındalıkları ve bunları derse aktarım biçimleri | |
dc.title.alternative | Social studies teachers' awareness towards the historical, geographical and cultural characteristics of their near environment they work in and the transfer of that to the course | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-07-06 | |
dc.contributor.department | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Educational science | |
dc.identifier.yokid | 10225509 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | SİVAS CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 626272 | |
dc.description.pages | 137 | |
dc.publisher.discipline | Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı | |