Show simple item record

dc.contributor.advisorDuman, Savaş
dc.contributor.authorAğilönü, Özlem
dc.date.accessioned2020-12-10T08:58:21Z
dc.date.available2020-12-10T08:58:21Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2020-11-09
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/222739
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı; Muğla ilinde yaşayan 14-36 yaş arasında bulunan toplam 239 kadın (%47,4) ve 265 erkek (%52,6) olmak üzere 504 sporcuya uygulanmıştır. Çalışmada, `Kişisel Bilgi Formu`, `Sporda Hayal Etme Ölçeği` ve problem çözme becerisi algıları için `Problem Çözme Becerisi Ölçeği` kullanılmıştır.Araştırmada verilerin analizinde istatistik paket programı kullanılarak; demografik dağılım için yüzde ve aritmetik ortalama değerleri, cinsiyetler, yaşlar ve spor türleri arası farklılıkları bulmak için independent t testi uygulanmıştır. Değişkenler arası ilişkiyi incelemek için ise pearson corelation testi kullanılmıştır. Anlamlılık derecesi p>0,05 ve p>0,01 olarak alınmıştır. Araştırmaya 239 kadın (%47,4) ve 265 erkek (%52,6) sporcu katılmıştır. Araştırmaya katılanların 307'si takım sporu (%60,9) ve 197'si bireysel spor (%39,1) yapmaktadırlar. Araştırmaya katılanların yaş ortalaması 17,99, spor yapma yılları ortalaması ise 6,78'dir.Hayal etme alt boyutlarından bilişsel imgeleme değerleri ile cinsiyet, yaş ve spor yapma yılı değerleri arasında, motivasyonel özel imgeleme değerleri ile spor yapma yılı ve bilişsel imgeleme değerleri arasında, bilişsel imgeleme ve motivasyonel özel imgeleme arasında, motivasyonel genel ustalık değerleri ile cinsiyet, spor yapma yılı, bilişsel imgeleme, motivasyonel özel imgeleme ve motivasyonel genel imgeleme değişkenleri arasında pozitif yönde anlamlı ilişki, motivasyonel genel imgeleme değerleri ile cinsiyet değişkenleri arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Problem çözme becerisi alt boyutlarından problem çözme güveni değerleri ile hayal etme alt boyutlarından bilişsel imgeleme, motivasyonel özel imgeleme, motivasyonel genel ustalık değerleri arasında ve yaklaşma-kaçınma değerleri ile hayal etme alt boyutlarından bilişsel imgeleme, motivasyonel özel imgeleme, motivasyonel genel ustalık değerleri arasında, kişisel kontrol değerleri ile hayal etme alt boyutlarından bilişsel imgeleme, motivasyonel genel ustalık değerleri arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki, problem çözme güveni değişkenleri arasında ve motivasyonel genel imgeleme, problem çözme güveni ve yaklaşma-kaçınma değişkenleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur.Hayal etme alt boyutlarının cinsiyete göre anlamlı farklılık oluşturup oluşturmadığı independent t test analizi ile yapılmış ve buna göre hayal etme ölçeğinin üç alt boyutu; Bilişsel İmgeleme [t(502)=2.49 p>0,05], motivasyonel genel, [t(502)=3.34 p>0,01] ve motivasyonel genel ustalık [t(502)=2.03 p>0,05] cinsiyete göre anlamlı düzeyde farklılıklar göstermektedir. Bu araştırmada sonuç olarak; sporcularda fiziksel gelişimlerinin yanında hayal etme düzeyleri belirlenirken problem çözme becerilerinin de göz önünde bulundurulması durumunda daha başarılı sporcular yetiştirilebilecektir.İmgelemenin alt boyutlarında Bilişsel İmgeleme, Motivasyonel Genel İmg. Motivasyonel Genel-Ustalık kadınlarda yüksek çıkmasının nedeni kadınların yaratılış itibariyle duygusal yaratıklar olduğu kabul edilmektedir olayları irdelerken çok yönlü düşündükleri bilinmektedir. Bundan dolayı bu alt boyutların kadınlarda yüksek çıkmıştır. İmgelemenin alt boyutlarından Motivasyonel Özel İmgeleme ile sporcular kazanma dürtüsü ve performansları için onure edilmek isterler. Bunun için motivasyonel özel imgelemeyi kullanırlar. Örneğin bir yarışmayı kazanma, madalya alma gibi değişkenlerin cinsiyete göre farklı çıkmamasının nedeni de kazanmayı hayal etmeyen sporcu olamayacağından yola çıkarak, özel hedef olmazsa sporcunun başarıya kilitlenmesi de mümkün olamayacağıdır. Bu düşünce de cinsiyet farkı olmaması olağan bir sonuçtur. Kadın ve erkekler sporda aynı anlamda başarılı olmak istemektedirler.
dc.description.abstractThe purpose of this study was administered to 504 athletes (239 women (%47,4), 265 men(%52,6)) between the ages of 14-36 who live in the province of Mugla. In the study, `Personal Information Form`, `Sports Imagery Scale` and for the perception of problem-solving skills `Problem Solving Skills Scale` were used. In the research by using a statistical software package for the analysis of data; for demographic distribution, percentage and arithmetic mean were used and to find the differences between genders, ages and sports independent t test was used. Significance level was taken as p>0,05 and p>0,01.239 women (%47,4) and 265 men (%52,6) athletes participated to the research. 307 (%60,9) of the participants are doing team sports and 197 (%39,1) of them are doing individual sports. The average age of the participants is 17,99 and the average time to play sports is 6,78.There is a significant positive correlation found between one of sub dimensions of imagery: the cognitive imagery values and gender, age and years of making sport of values, motivational specific imagery values, play sports year and cognitive imagery values, cognitive imagery and motivational specific imagery, motivational general mastership values and gender, play sports year, cognitive imagery, motivational specific imagery and motivational general imagery. Also between motivational general imagery values and the variables of gender a significant negative correlation is found.By gender, whether the sub dimensions of imagery make significant difference is analyzed with independent t test; and according to this, the three sub dimensions of imagery scale: Cognitive Imagination [t (502) = 2,49 p>0,05], motivational general, [t (502) = 3,34 p>0,01], and motivational general mastery [t (502)= 2,03 p>0,05] vary significantly by gender.There is a significant negative correlation found between one of sub dimensions of problem solving skills; the problem solving confidence values and sub dimensions of imagery; the cognitive imagery, motivational special imagery, motivational general specialist values and between approach-avoidance values and sub dimensions of imagery; cognitive imagery, motivational specific imagery, motivational specific mastership values and between personal control values and sub dimensions of imagery; cognitive imagery, motivational general mastership values. Also there is a significant positive correlation between problem-solving confidence variables and motivational general imagery, problem solving confidence and approach-avoidance variables.As a conclusion of this research; in addition to the physical development of athletes, while determining the level of imagination, if we consider the problem solving skills of athletes, more successful athletes can be grown.In the sub dimensions of imagery; cognitive imagery, motivational general mastership are higher in women because it is accepted that women are emotional creatures by nature. In considering events, it is known that women think versatile. Therefore, these sub dimensions are higher in women. By Sub dimensions of imagery; motivational special imagery, athletes wants to be honored for their winning and performance. For this they use motivational special imagery. The reason for not differing by gender on variables such as winning a contest, getting a medal is that for an athlete without specific objectives such as imagining to win, it is impossible to concentrate on the success. So, the absence of gender gap in thinking is a foregone conclusion. Women and men are willing to succeed in the sport in the same manner.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSportr_TR
dc.subjectSportsen_US
dc.titleFarklı spor branşlarıyla uğraşan sporcuların hayal etme ve problem çözme becerilerinin incelenmesi
dc.title.alternativeImagining athletes who play different sports branches of investigation and problem solving skills
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-11-09
dc.contributor.departmentBeden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı
dc.subject.ytmProblem solving
dc.subject.ytmImagery
dc.subject.ytmMuğla
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmSports
dc.subject.ytmSportsmen
dc.identifier.yokid10010842
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid369854
dc.description.pages70
dc.publisher.disciplineBeden Eğitimi ve Spor Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess