dc.contributor.advisor | Güler, Güngör | |
dc.contributor.author | İftar, Mehbare | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T08:57:02Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T08:57:02Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/222706 | |
dc.description.abstract | Giriş Amaç: Bilişsel, sosyal ve duygusal değişimlerin meydana geldiği üniversite yıllarında yaşanan romantik ilişkiler bireyin gelişiminde önemli rol oynarken kimi zaman bu ilişkilerde istismar ve şiddet gerçekleşebilmektedir. Türkiye'de flört eden çiftler arasındaki şiddetin ele alınması çok yeni olup, konuya ilişkin literatür oldukça sınırlıdır. Önemli bir halk sağlığı sorunu olarak görülen flört şiddetinin tanımlanması, risk gruplarının belirlenmesi ve bu risk gruplarına yönelik önleyici politikaların geliştirilmesi önemlidir. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin flört döneminde şiddete yönelik tutum ve davranışlarını belirlemek amaçlanmıştır.Yöntem: Tanımlayıcı tipteki bu araştırmanın evrenini, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi'nde 2014-2015 eğitim öğretim yılında il merkezinde, I. Öğretimde öğrenim gören tüm Fakülte/Yüksekokul ve Meslek Yüksek Okulundaki toplam 16160 öğrenci oluşturmaktadır. Örnekleme, toplam 645 öğrenci alınmıştır. Veriler Kişisel Bilgi Formu ve `Flört Şiddetine Yönelik Tutum Ölçekleri` aracılığı ile toplanmıştır. Verilerin analizi spss 20,0 paket programında veri tabanı oluşturularak ortalama, yüzde dağılımları, ki-kare, Kruskall-Wallis Waryans Analizi ve Mann Whitney U testleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Bulgular: Araştırmaya alınan öğrencilerin % 53.6'sı erkek, % 60.1'i 20-22 yaş grubundadır. Çekirdek aileye sahip olanların oranı %76 ve iki-üç kardeşi olanlar % 38.6'dır. Öğrenim gördükleri okullara göre % 18'i eğitim fakültesinde, % 17.7'si meslek yüksekokulunda, % 15.3'ü ise iktisadi ve idari bilimler fakültesinde okumakta olup, % 19.9'u birinci sınıfta, % 36.1'i ikinci sınıftadır. Ayrıca öğrencilerin % 81.9'unun dönem kaybı olmadığı belirlenmiştir. Sigara kullanan öğrenciler % 37.4 oranındadır. Öğrencilerin % 28.5'i ailelerinde şiddet davranışı olduğunu belirtmiştir. Araştırma kapsamındaki öğrencilerin % 51.6'sı şuanda devam eden flört ilişkisi olduğunu ve %52.9'u bu flört ilişkisinde şiddete maruz kaldığını %52'si ise flört ilişkisinde şiddet uyguladığını ifade etmiştir. Öğrenciler hem geçmişteki hem de şimdiki flört ilişkilerinde en fazla duygusal şiddete maruz kaldıklarını ve uyguladıklarını ifade etmişlerdir.Dört ölçek grubunda erkek öğrencilerin şiddete yönelik tutum puanları ve davranışları anlamlı şekilde daha yüksektir (p<0.05). Parçalanmış ailesi olanların şiddet tutum puanları ve şiddet davranışları diğerlerine göre anlamlı şekilde daha yüksek bulunmuştur (p<0.05). Okul türü ile şiddet tutum puanları arasındaki karşılaştırmada ölçek gruplarında anlamlı bir fark tespit edilmiştir (p<0.05). Ayrıca birinci sınıf öğrencilerinin şiddet tutum puanları diğer sınıflara göre anlamlı şekilde yüksek bulunurken (p<0.05), birinci ve dördüncü sınıf öğrencileri daha fazla oranda şiddet uygulamışlardır (p>0.05). Sigara kullanan öğrencilerin şiddet tutum puanları dört ölçek grubunda daha yüksek iken, alkol kullanan öğrencilerin yalnızca kadının flörtte uyguladığı fiziksel şiddet tutum puanlarının yüksek olduğu ortaya çıkmıştır (p<0.05). Bunun yanında ailesinde şiddet olan öğrencilerin şiddet tutum puanları ve şiddet davranışları istatistiksel olarak diğerlerinden daha anlamlı bulunmuştur (p<0.05). Flört ilişkisinde şiddete maruz kalan öğrencilerin kadının flörtte uyguladığı psikolojik ve fiziksel şiddete yönelik tutum puanları ve erkeğin flörtte uyguladığı fiziksel şiddete yönelik tutum puanlarının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir (p<0.05). Partnerlerine şiddet uygulayan öğrencilerin çoğu geçmişlerinde şiddete maruz kalmış ve flört ilişkileri devam ederken şiddete maruz kalan gençler aynı zamanda şiddet uygulamışlardır (p<0.05). Sosyal ve kültürel birçok nedene bağlı olan şiddet davranışının önüne geçmek için sağlık başta olmak üzere birçok sektörün işbirliği gerekir. Özellikle şiddet tutumları yüksek olan risk grubundaki gençlere halk sağlığı hemşireleri tarafından danışmanlık hizmeti verilerek, eğitim ve farkındalık kazandırılarak şiddet döngüsünün kırılmasına, geleceğin sağlıklı ebeveynlerinden ve sağlıklı ailelerden oluşan sağlıklı bir topluma önemli oranda katkı sağlanabilir.Anahtar Kelimeler: Şiddet, Gençlik, Flört Şiddeti, Halk Sağlığı Hemşireliği | |
dc.description.abstract | Introduction and Purpose: Romantic relationships, which occur during university years when cognitive social and emotional changes are experienced, play a very important role in the individual's development but sometimes they might also include abuse and violence. Violence between the dating couples in Turkey is a new issue therefore there is very limited literature on it. Defining dating violence, which is seen as a very important public health problem, identifying risk groups and developing preventive policies for these risk groups is important. This study aimed at determining university students attitudes and behaviours towards violence during the period of dating.Method: The population of this cross-sectional study consists of 16160 students attending at vocational school and faculties of Muğla Sıtkı Koçman University on the city campus. This study was made of a sample of 645 students. Data has been collected through personal information form and manner scales toward dating violence. Data analysis has been assessed by using SPSS 20.0 software package via creating database and by using average, percent distribution, chi-square, Kruskal -Wallis Waryans analysis and Mann-Whitney U tests.Findings: % 53.6 of the students in the survey are male students and % 6 of them are aged between 20-22. % 76 of the students have nuclear family and % 38.6 have two or three siblings. According to the schools they are studying, % 18 of them are studying at the faculty of Education, % 17.1 of them are studying at the vocational school, % 15.3 of them are studying at the faculty of Economics and Administrative sciences, and % 19.9 of them are freshmen, % 36.1 of them are sophomore. In addition, it was determined that % 81.9 of students did not fail in any term.% 37.4 of students smoke. % 28.5 of students stated that there is violent behaviour in the family. % 51.6 of the students involved in this study stated that they currently have a dating relationship; and that % 52.9 of those were exposed to violence in dating relationships and % 52 of those inflicted violence in their dating relationships. Students expressed that both in the past and in their the current dating relationship they were exposed to emotional violence mostly and inflicted violence.Male students' attitude scores and behaviours were significantly higher in four scale group (p<0.05). It was found that violence attitude scores and violent behaviour of those with broken families were significantly higher when compared to the others (p<0.05). In the comparison between the type of school violence with attitude scores, it was determined that there were statistically significant difference in all scales (p <0.05). In addition, violent attitude scores of freshmen was significantly higher than the other grades (p<0.05); on the other hand, freshmen and senior students were more likely to commit violence. While violent attitude scores of students who smoke is higher in four scale group, it was revealed that students who use alcohol had higher psychical violence attitude scores which women inflicted only in dating (p<0.05). In addition, violence attitude scores and violent behaviours of students having violent behaviour in their family were found to be significantly significant than others (p<0.05). It was found that students who were exposed to violence in dating relationship had higher attitude scores toward violence when compared to attitude scores toward psychological and physical violence women inflicted in dating relationship and attitude scores toward physical violence men used in dating (p<0,05). Most of the students who inflicted violence on their partners are the one who were exposed to violence in the past and students who were exposed to violence while they were having a dating relationship inflicted violence as well (p<0.05). In order to prevent violent behaviour, which depends on many social and cultural reasons, cooperation in many sectors including health sector is needed. Especially young people with high level of violent attitudes in risk groups should be given consultancy services by public health nurses, the cycle of violence should be broken with help of education and by raising awareness by doing this a significant contribution can be made the future of a healthy society consisting healthy parents of healthy familyKey Words: Violence, Youth, Dating Violence, Public Health Nursing. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Hemşirelik | tr_TR |
dc.subject | Nursing | en_US |
dc.title | Üniversite öğrencilerinin flört şiddetine yönelik tutum ve davranışları | |
dc.title.alternative | `attitudes towards datingviolence and behavior of university students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Hemşirelik Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Intimate Partner violenc | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | Flirtation | |
dc.subject.ytm | Violence | |
dc.subject.ytm | Attitudes | |
dc.subject.ytm | Behavior | |
dc.subject.ytm | Youth | |
dc.subject.ytm | Public health | |
dc.subject.ytm | Nursing | |
dc.identifier.yokid | 10071764 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 460101 | |
dc.description.pages | 160 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |