Show simple item record

dc.contributor.advisorHergüner, Gülten
dc.contributor.authorUluişik, Vedat
dc.date.accessioned2020-12-10T08:53:38Z
dc.date.available2020-12-10T08:53:38Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-06-16
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/222415
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersindeki yapılandırmacı öğretim yaklaşımı algıları ve insani değer yönelimlerini belirleyerek bu ikisi arasındaki ilişkiyi incelemek ve öğrencilerin insani değer yönelimlerinin nedenleri üzerine fikir edinmektir. Karma yöntemin kullanıldığı bu araştırmada karma yöntem desenlerinden yakınsayan paralel desen yöntemi kullanılmıştır. Bu karma yöntem deseninde nicel ve nitel aşamalar aynı anda uygulanmış ve ayrı ayrı çözümlenmiştir. Araştırmanın nicel boyutunun evrenini Burdur il merkezindeki farklı okul türlerinde eğitim gören 9-12. sınıf ortaöğretim öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem grubunda ise bu öğrenciler arasından kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemi ile seçilen 1354 ortaöğretim öğrencisi yer almaktadır. Nicel bölüm için veri toplama işlemi anket soruları ile gerçekleştirilecektir. Anket üç bölümden oluşmaktadır: Birinci bölümde öğrenciler ile ilgili demografik bilgiler yer almaktadır. İkinci bölümde Dilmaç B. tarafından geliştirilen 'İnsani Değerler Ölçeği (İDÖ)', üçüncü bölümde ise Ağbuğa B. tarafından geliştirilen 'Öğrencilere Yönelik Beden Eğitimi Dersi Yapılandırmacı Öğretim Yaklaşımı Ölçeği (ÖY-YÖYÖ)' kullanılmıştır. Nicel yöntem ile elde edilen verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. Ölçeklerin güvenirlilik testleri yapılmış tüm alt boyutlarda güvenilir olduğu bulunmuştur. Ölçek alt boyutlarına ilişkin verilere hipotez testleri uygulanmadan önce verilerin normal dağılıp dağılmadığına ilişkin test uygulanmış ve verilerin normal dağılım göstermediği tespit edilmiştir. Bu sebeple hipotez testleri için non-parametrik testler seçilmiştir. İki ölçek arasındaki ilişkiyi belirlemek için de korelasyon testi yapılmıştır. Araştırmanın nitel bölümü için durum (Örnek olay) yöntemi tercih edilmiştir. Bunun için 9-12. sınıf öğrencilerinden hem spor yapan hem de spor yapmayan öğrenciler; spor yapanlar arasından da bireysel ve takım sporu yapan öğrenciler maksimum çeşitlilik örneklemesi yöntemiyle çalışma grubuna dahil edilmiştir. Buna ek olarak kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemi kullanılmış ve nitel bölüm için katılımcılar araştırmacının beden eğitimi öğretmeni olarak çalıştığı okuldan seçilmişlerdir. Bu araştırmada yapılandırılmış görüşme tekniklerinden biri olan standartlaştırılmış açık uçlu görüşme tekniği kullanılarak örnek olay soruları hazırlanmış ve toplamda 23 öğrenci ile görüşülmüştür. Nitel yöntemle elde edilen verilerin önce betimsel analizi daha sonra içerik analizi yapılmıştır. İçerik analizi sonucu elde edilen temalar nicel verilerden elde edilen sonuçlarla ilişkilendirilerek yorumlanmıştır. Tüm bu çalışmalar sonucunda katılımcı öğrencilerin İDÖ ölçeği sorumluluk insani değeri ile ÖY-YÖYÖ ölçeği oyunlar/beceriler algısı düzeyleri arasında pozitif ve orta düzeyde anlamlı bir ilişkinin varlığı tespit edilmiştir. Katılımcı öğrencilerin İDÖ ölçeği dostluk/arkadaşlık, barışçıl olma, saygı, dürüstlük ve hoşgörü insani değerleri ile ÖY-YÖYÖ ölçeği oyunlar/beceriler, kişisel ilgi ve sosyal iş birliği algısı düzeyleri arasında pozitif ve düşük düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Nitel analiz sonucunda ise, katılımcı öğrencilerin genel olarak günlük hayatta sahip oldukları değerlerin, spor ortamlarında aynı düzeyde olmadığı ve karılımcıların değer hiyerarşilerinin birbirlerinden farklı olduğu saptanmıştır.
dc.description.abstractThe aim of this research is to determine the constructivist teaching approaches in the physical education course of secondary education students and to determine the human value orientations, to examine the relationship between the two and to get an idea about the reasons of the students' human value orientations. In this study using mixed method, convergent parallel pattern method is used. In this mixed method design, quantitative and qualitative stages were applied simultaneously and analyzed separately. The universe of the quantitative dimension of the study is 9-12. grade of high school students in Burdur City Centre consist of different types of school. In the sample group, there were 1354 secondary school students selected among the students by easy-to-reach status sampling method. The data collection process for the quantitative section will be carried out with survey questions. The questionnaire consists of three parts. In the first part, demographic information is given about students. In the second part, the Human Values Scale (HVS) developed by Dilmaç B. was used. In the third part, Constructivist Teaching Approach Scale for Students (CTAS-FS)-which was developed by Ağbuğa B., was used. SPSS program was used to analyze the data obtained by the quantitative method. The reliability of the scales was found to be reliable in all sub-dimensions. Before the hypothesis tests were applied to the data related to the scale sub-dimensions, the test was performed to determine whether the data were distributed normally and the data did not show normal distribution. For this reason, non-parametric tests were selected for hypothesis testing. Correlation test was used to determine the relationship between the two scales. For the qualitative part of the study, the case method was preferred. For this 9th-12th grade students both doing sports and not doing sports, also the students doing individual and team sports among the students doing sports are included in the study group with maximum diversity sampling group. In addition, an easily accessible state sampling method was used and participants were selected from the school where the researcher was a physical education teacher. In this study, case study questions were prepared by using the standardized open-ended interview technique which is one of the structured interview techniques and totally 23 students were interviewed. Firstly descriptive analysisis then content analysis of the data obtained by qualitative method was performed. Themes obtained as a result of content analysis are interpreted in relation to the results obtained from quantitative data. As a result of all these studies, it was determined that there was a positive and moderately significant relationship between the participant students' HVS scale responsibility humanitarian value and the CTAS-FS scale level of plays/skills perception level of the scale. A positive and low level significant relationship was found between the participants' HVS scale friendship/companionship, peacefulness, respect, honesty and tolerance human values, and the CTAS-FS scale level of play/skills, personal attention and social cooperation perception. As a result of the qualitative analysis, it was determined that the values of the students in their daily life in general were not the same in the sporting environments and the value hierarchies of the participants were different from each other.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectSportr_TR
dc.subjectSportsen_US
dc.titleBeden eğitimi dersinde yapılandırmacı öğretim yaklaşımının ortaöğretim öğrencilerinin değer yönelimlerine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of constructivist teaching approach in physical education lesson upon the value orientation of secondary school students
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2020-06-16
dc.contributor.departmentBeden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPhysical education and sports lesson
dc.subject.ytmTeaching methods
dc.subject.ytmConstructivist teaching method
dc.subject.ytmConstructivist learning
dc.subject.ytmSecondary education students
dc.subject.ytmValue orientation
dc.subject.ytmPhysical education
dc.identifier.yokid10235931
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universitySAKARYA UYGULAMALI BİLİMLER ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid553139
dc.description.pages230
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess