dc.contributor.advisor | Kolayiş, Hakan | |
dc.contributor.author | Aydemir, Ahmet | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T08:53:17Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T08:53:17Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-22 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/222346 | |
dc.description.abstract | Araştırmanın amacı, özel ve devlet üniversitelerinin spor bilimleri fakültelerinde çalışan yöneticilerin güç ve liderlik tarzlarının çalışan öğretim elemanlarının motivasyonları üzerine etkisini araştırmaktır. Çalışmada betimsel araştırma modellerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi ise 86'sı devlet (40,17±9,78 yaş ort.) ve 35'i özel (40,20±12,55) olmak üzere bu evren içerisinden kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen ve yaşları 23 ile 72 arasında değişen toplam 121 öğretim elemanından oluşmuştur. Katılımcılara ait yaş ortalaması ise 40,18±10,60 olarak tespit edilmiştir. Araştırmaya katılım gönüllülük esasına göre yapılmıştır. Araştırmada ölçüm aracı olarak, iş motivasyonu ölçeği, liderlik stilleri ölçeği ve örgütsel güç algısı ölçeği kullanılmıştır. Araştırmadan verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (One Way ANOVA), Pearson korelasyon analizi ve regresyon analizi uygulanmıştır. Verilerin analizi SPSS 17 programında gerçekleştirilmiş olup anlamlılık düzeyi 0.05 olarak belirlenmiştir.Araştırma sonunda elde edilen bulgulara göre, devlet üniversiteleri ile özel üniversitelerde çalışan öğretim elemanları arasındaki güç stilleri ölçeği alt boyutlarında kişisel ödüllendirme gücü, uzmanlık gücü ve karizmatik güç alt boyutları arasında istatistiksel açıdan anlamı farklar bulunmuştur (p<0,05). Devlet üniversiteleri ile özel üniversitelerde çalışan öğretim elemanları arasındaki liderlik stilleri ölçeği alt boyutlarındaki katılımcı liderlik stili ve destekleyici liderlik stili alt boyutlarında istatistiksel açıdan anlamı farklar bulunmuştur (p<0.05). Devlet üniversiteleri ile özel üniversitelerinde çalışan öğretim elemanları arasında iş motivasyonu ölçeğinin içsel motivasyon alt boyutunda istatistiksel açıdan anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0,05). Yordayıcı değişken durumundaki güç stilleri, hepsi birlikte yordanan durumundaki içsel motivasyona ait varyansın yüzde 16'sını (F=3,128, p<,01), dışsal motivasyona ait varyansın yüzde 30'unu (F= 5,879, p<,01), yordayıcı değişken durumundaki katılımcı liderlik stili, destekleyici liderlik stili ve destekleyici liderlik stili olmak üzere, üçü birlikte yordanan durumundaki içsel motivasyona ait varyansın yüzde 5'ini (F= 2,856, p<,01), dışsal motivasyona ait varyansın yüzde 4'ünü açıkladığını göstermektedir (F= 2,856, p<,01).Sonuç olarak, özel üniversitelerde çalışan öğretim elemanlarının iş motivasyonu düzeyleri ve algıladıkları liderlik stilleri puan ortalamalarının devlet üniversitelerinde çalışan öğretim elemanlarından daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Son olarak, araştırmada öğretim elemanlarının yöneticilerinden algıladıkları güç ve liderlik stillerinin iş motivasyonları üzerinde etkili olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. | |
dc.description.abstract | The purpose of the study is to investigate the effect of power and leadership styles of sport managers working in the faculties of private and state universities on the motivation of the academic staff.In the study, the descriptive survey model was used. The sample of the study consisted of 86 instructors from state universities and 35 instructors from private universities. The participants were chosen by convenience sampling method. The ages of the participants vary from 23 to 72. The mean age of the participants was 40.18 ± 10.60. Participation in the study was conducted by a voluntary basis. To collect data, the work motivation scale), the leadership styles scale and the organizational power perception scale were used in the study. In the analysis of the obtained data descriptive statistics, independent groups t-test, one-way analysis of variance (One Way ANOVA), Pearson correlation analysis and regression analysis were used. The data were analyzed by SPSS 17 program and the significance level was determined as 0,05.According to the findings obtained at the end of the study, there were statistically significant differences between the personal rewarding power, expertise power and charismatic power sub-dimensions in the power styles scale sub-dimensions between the academic staff working in public universities and private universities (p<0,05). Significant differences were found in the participatory leadership style and supporting leadership style sub-dimensions in the leadership styles scale between the faculty members working in private universities and public universities (p<0,05). A statistically significant difference was found in the internal motivation subscale of the work motivation scale between the academic staff working in state universities and private universities (p<0,05). Power styles in predictive variable state were 16 percent (F= 3,128, p<,01) of variance of intrinsic motivation in all predicted state, 30 percent of extrinsic motivation variance (F=5,879, p<,01), predictive variable In this study, participant leadership style, supporting leadership style and supportive leadership style indicate 5 percent of the variance of internal motivation (F= 2,856, p<,01), which is predicted together with three of them, and 4 percent of the variance of extrinsic motivation (F= 2,856, p<,01).As a result, it was found that the average of work motivation levels and the perceived leadership styles of the lecturers working in private universities were higher than those the academic staff working in state universities. Finally, it was concluded that the power and leadership styles of managers perceived by the instructors had impacts on the level of their work motivation. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Spor | tr_TR |
dc.subject | Sports | en_US |
dc.title | Özel ve devlet üniversitelerinin spor bilimleri fakültelerinde çalışan yöneticilerinin güç ve liderlik tarzlarının çalışan öğretim elemanlarının motivasyonları üzerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of power and leadership styles of sport managers working in the faculties of private and state universities on the motivation of the academic staff | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-22 | |
dc.contributor.department | Spor Yöneticiliği Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10262399 | |
dc.publisher.institute | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
dc.publisher.university | SAKARYA UYGULAMALI BİLİMLER ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 580985 | |
dc.description.pages | 110 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |