Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzkan, Sinan Serdar
dc.contributor.authorKoca, Kuntay
dc.date.accessioned2020-12-10T08:52:42Z
dc.date.available2020-12-10T08:52:42Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-12-11
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/222232
dc.description.abstractÜretim kalitesini, iş verimliliğini, iş performansını arttırmak ve iş maliyetini düşürmek için günümüzde birçok akademik çalışmalar gerçekleştirilmektedir. İnsan, verimliliği, performansı, maliyeti ve ürün kalitesini belirleyen etkenlerin başında gelmektedir. Teknolojinin ilerlemesiyle akademik çalışma konuları sistemlerden ve proseslerden insan kontrolünü çıkararak makinelerin kendilerini anlık şekilde kontrol edebilecekleri, kendi kendilerine idare edebilecekleri bir yapı haline getirmek üzere şekillenmektedir. Bu kapsamda otomasyon ve optimizasyon çalışmaları yürütülmektedir.Bu tez çalışmasında da karayolları standartları dışında kalan yükleri taşımakta kullanılan yarı römork türü olan Lowbed üretimi yapan treyler üreticisi bir firmanın Lowbed üretimi yaptığı fabrikasında kaynaklı imalattan çıkan şasilerin boyanmasını ve montaj hattına teslim etmesini sağlayan boyahane transfer hattında araç şasilerinin otomatik transferini sağlayacak bir algoritma geliştirilmiştir. Bu algoritma Mitsubishi PLC (Programlanabilir Lojik Denetleyicisi) üzerinde LADDER kodlama ile kodlanarak transfer işleminin kontrol edilmesi sağlanmıştır. 10800 metre karelik boyahane tesisinde ağırlıkları 3,5 – 10 ton arası olan toplam 10 adet Lowbed şasisinin aynı anda boyahane içerisinde prosesler arasında monoray vinçler ile otomatik olarak ilerlemesi sağlayacak kontrol algoritması geliştirilmiştir.Mevcut durumda her bir şasinin taşınmasında vinçlerin kontrolü personeller tarafından gerçekleştirilmekte ve bu durum transfer sürecini uzatmaktadır. Aynı zamanda 3,5 – 10 ton arası olan şasilerin yerden yukarıda taşınırken vinci kontrol eden personelin vinci yanlış hızda kullanmakta ve yönlendirmesidir. Bu sebeple yüksek tonajlı şasilerin havada sallanması gibi bir durum oluşabilir ve bu sırada personelin taşınan şasiye yakın olması iş kazalarının oluşmasına ortam hazırlamaktadır. Yapılan çalışmada yüksek tonajlı bu şasilerin taşınması sırasında ortamda personel olmaması için transfer işleminin otomatik olarak yürütülmesi hedeflenmiştir.Çalışma sonucuna göre bir adet şasi iki adet monoray vinç ile taşınacak ve HMI (İnsan Makine Ara Yüzü) üzerinden girilecek olan araç bilgisine göre şasi kaynaklı imalattan monoray vinçlere yüklenerek boyahane içerisinden geçip montaj hattına iletileceği transfer sistemin vinçlerin rotalarını otomatik olarak belirlemesi sağlanmıştır.Anahtar kelimeler: PLC, monoray, monoray vinç, rotalama, otomasyon, endüstriyel sistemler, malzeme transfer sistemleri
dc.description.abstractMany academic studies are being carried out today to improve production quality, work efficiency, improve work performance and reduce work costs. Human being is one of the factors that determine efficiency, performance, cost and product quality. With the advancement of technology, academic study topics are shaped by making human control of systems and processes and making machines a self-manageable structure that they can control themselves momentarily. In this context, automation and optimization studies are carried out.In this thesis, an algorithm has been developed in order to provide automatic transfer of vehicle chassis in the transfer line of the dyehouse, which provides painting and delivery of the chassis from the welded nickel in the factory where a manufacturer of trailers is producing lowbeds. This algorithm is coded with LADDER encoding on Mitsubishi PLC (Programmable Logic Controller) to control the transfer process. At the 10800 square meter dye shop facility, a control algorithm has been developed which will allow 10 low-bed chassis with 3,5 – 10 tons weights to be automatically progressed with monorail winchs between the processes in the dye shop at the same time.In the present case, the control of the winchs is carried out by the personnel in the transport of each chassis and this increases the transfer process. At the same time, when the chassis is carried above the ground between 3,5 – 10 tons, it is possible to create a situation in the air due to the wrong speed and direction of the personnel who control the winch and to shake the high tonnage chassis in the air. In this study, it is aimed to carry out the transfer process automatically in order to prevent personnel in the environment during the transportation of these high tonnage chassis.According to the results of the study, one chassis will be transported by two monorail winchs and it is ensured that the transfer system will automatically transfer the routes of the winchs to the monorail winchs from chassis-based manufacturing and transfer to the assembly line through the paint shop.Keywords: PLC, monorail, monorail winch, routing, automation, industrial systems, material transfer systems.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectMekatronik Mühendisliğitr_TR
dc.subjectMechatronics Engineeringen_US
dc.titleTreyler üretiminde monoray vinçli imalat prosesinin planlanması ve otomatik kontrolü
dc.title.alternativePlanning and automatic control of manufacturing process with monorail winch in trailer production
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-12-11
dc.contributor.departmentMekatronik Mühendisliği Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10295869
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universitySAKARYA UYGULAMALI BİLİMLER ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid591740
dc.description.pages127
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess