Avrupa Hukuku ve İslam Hukuku`nda aile kavramı
dc.contributor.advisor | Baykal, Ferit Hakan | |
dc.contributor.author | Gözütok, Lütfiye | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T08:45:42Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T08:45:42Z | |
dc.date.submitted | 1999 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/221887 | |
dc.description.abstract | Erkekle kadının meşru evlilikte kurduğu yuvaya Arapça'da ` El-Usratu` Türkçe de ise ` Aile ` denir. Batı dilinde Latince `Familia` dan alınmış kelimeler aynı kavramı ifade Eder. İslam fıkhında aile ile ilgili esas ve hükümler ` nikah – talak `, `münakehat – mufarakat` veya `el-Ahvalüşşahsiye` gibi başlıklar altında incelenir.Aile ismini verdiğimiz sosyal kurum, tarih boyunca gelişme değişmeler geçirmiş, totem vasıtasıyla birbirine bağlanan binlerce üyeli aileler zamanımızda karı, koca ve küçük çocuklardan ibaret olarak çekirdek kadar küçülmüştür.Tarihte birçok kültürde aile, erkeğin egemenliğinde (ataerkil) olmuştur. Erkeğin egemenliğindeki ailenin belki de en çarpıcı örneği Eski Ahitte sözü edilen ve klanların başı olan erkeklerin hem birçok eş, hem de birçok cariye alabildikleri aile tanımıdır. Roma çağında da aile ataerkil idi. Sanayi devriminde sonra modern aile ortaya çıkmıştır. Tek ebeveynli ailelerin sayısında hızlı bir artış görülmektedir.Avrupalı Modern aile bugün üretici olmaktan çok tüketici bir birimdir ve aile bireyleri kendi evlerinden çok dışarıda çalışmaktadır.AİLE HUKUKU: Aile Hukuku; genel olarak ailenin örgütlenmesine ilişkin kanunlar ve yazılı kurallar topluluğu olarak tanımlanabilir.Modern çağlara gelene kadar evlilikte genel kural, gelinin babasına olan bağımlılığının damada verilmesiydi. İngiliz Medeni Kanunu'nun öngördüğü gibi, kadın genellikle evlilikte her türlü yasal kimliğini kaybeder.İslam Hukukunda ise, kadınlar kişisel malları üzerinde önemli ölçüde denetim hakkına sahiptir.İSLAM HUKUKUNDA AİLE KAVRAMI: Aile meşru nikah temeline dayanır, nikah Müessesesi bütün semavi dinlerde korunmuş ve evlilikle ilgili bir takım prensipler konulmuştur, cinsi tatmin gaye değil, vasıtadır, evliliğin gayesi aileye mutluluk, topluma da iyi bir nesil sağlamaktır.Evlilik şenlikle ilan edilir. Evlilik karşılıklı haklar ve vazifeler getirir. İyi geçinmek hedef, boşanma son çaredir. Prensip olarak tek kadınla evlenilir. Evlilik dışı ilişki kesin olarak yasaktır.AVRUPA HUKUKANDA AİLE KAVRAMI: 1. Grup Aile; `Geleneksel Aile Modeline çok yakındır. Cinsel yaşamın evlilikle başladığına inanır ve evliliği ilke olarak bir daha bozulmayacak bir birlik olarak algılar. 2.Grup Aile; Ortak yaşamın evlikli öncesinde başlayabileceğini kabul eder. Çocuk yapmaktan kaçınır. 3.Grup Aile; Evliliğe karşı duranlar 4.Grup Aile; ise tek ebeveynli ailedir | |
dc.description.abstract | Constitution between man and woman in legal marriage is called in Arabic `El-Usratu` and `Aile` in Turkish. Words generated from` Familia` in Latin refers to same concept in Western languages. Basis and procedures about family in Islamic Laws are mentioned in `nikah – talak` , ` münakehat – mufarakat` or ` el-Ahvalüşşahsiye` titles. Social institution called family which is transformed throughout history contains thousands of members by the way of totem changed into a small group in modern day as a wife, husband and small children. Family in most of the culture was male dominated (paternalistic) in history. The most impressive example of the male dominated family is a definition from the Old Testament which gives the right to have various wifes and odalisques to men which are head of the clans. We can also mention about male dominated family system in Roman Age. Modern family system emerged after the Industrial Revolution. There is a significant increase in the number of single parent family. European Modern Family whose members are working outside of their home is not producer but highly consumer.FAMILY LAW: Family Law can be defined as a body of written rules and laws that regulate family organization.General rule about marriage before Modern Era was the transfer of the woman's dependency from her father to her husband. In respect to the English Civil Law, woman loses all her legal rights after marriage.In contrast; according to the Islamic Law, woman gains remarkable control on individual assets.THE CONCEPT OF FAMILY IN ISLAMIC LAW: Family depends on a legitimate wedding basis. The institution of marriage is conserved by all abrahamic religions and there are some principles set. Sexual satisfaction is an instrument instead of being an objective. The main purpose of the marriage is to provide happiness to family and good generations to the community.Marriage is declared with a festival. It gives some mutual rights and responsibilities. Getting along well is an objective, divorcement is the last resort. The marriage with a single woman is set as a principle. Extramarital affairs are strictly forbidden. THE CONCEPT OF FAMILY IN EUROPEAN LAW: 1st Group of Family; a group which is so familiar to the conventional family portrait. Sexual relationship begins with the marriage and the marriage is perceived as a union which never collapses as a principal. 2nd Group of Family; admits cohabitation and avoids to have a child.3rd Group of Family; refers to a group which is against marriage.4th Group of Family; refers to a single parent family. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Hukuk | tr_TR |
dc.subject | Law | en_US |
dc.title | Avrupa Hukuku ve İslam Hukuku`nda aile kavramı | |
dc.title.alternative | The concept of family in European Law and İslamic Law | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Ortadoğu Ülkeleri Hukuk Sistemleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10097174 | |
dc.publisher.institute | Orta Doğu ve İslam Ülkeleri Araştırmaları Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MARMARA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 443589 | |
dc.description.pages | 141 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |