Resim sanatında plastik değer ve kavram olarak ışıl
dc.contributor.advisor | Ötgün, Cebrail | |
dc.contributor.author | Çadirci, Orçun | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T08:21:10Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T08:21:10Z | |
dc.date.submitted | 2001 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/221323 | |
dc.description.abstract | 63 ÖZET Işık ; dalgaboyu 0,4 mikron ile 0,7mikron arasında olan, saniyede 300.000 km. hızla yol alan hareketli bir enerjidir. Bu enerjinin parçacık birimi fotondur. Işık bir yüzeye düşerek yansır ve yansıdığı yüzeyin rengini tanımlar.Işık bir yüzeye düştüğünde frekanslarına ayrışır. Yüzey ayrışan bu frekansın bir ya da bir kaçını yansıtır.İşte bu yansıyan frekans ya da frekanslar, yansıdıkları yüzeyin rengini oluştururlar. Yansıdığı yüzeyin rengini belirleyen ışık resim sanatının önemli `araç değer` lerinden bir tanesidir. Resim yüzeyinde biçimin hacimli görünmesini sağlayan plastik değerlerden birisidir ışık. Plastik etkiyi sağlayan ışık ayrıca, resimde konunun vurgulanmasını sağlayan bir unsur olarak da kullanılmıştır. Ortaçağ resminde kutsallık kavramını vurgulayan ışık imgesiyle karşı karşıya kalınmaktadır. Kavramsal yönü ağır basan Ortaçağ resmi ışığının; bu dönem resminde, plastik değeri de oluşmaktadır, ancak amaç değildir. Işığın Tanrıyı ya da kutsallığı vurgulaması hıristiyanlık öncesine de dayanıyordu. Ancak resimde ilk kez Ortaçağda karşılaşılan ışık, Rönesans resminde hayli değişmiştir. Öyle ki bu dönem resminin doğayı olduğu gibi yansıtması kaygısında, gerçeklik -üç boyutluluk- yanılsamasının oluşumunu sağlamıştır. Rönesans döneminde yaşamış olan Leonardo da Vinci ışık gölgeye ilişkin çalışmalarıyla Barok dönem resmine basamak hazırlamıştır. Oluşturduğu gölge kavramı Barok döneminin ışığını belirlemiştir denilebilir. Barok resimde lokal ışıkla konunun aydınlatılması ve diğer yerlerin gölgeli olarak karanlıkta bırakılması vurgunun64 artırılmasına katkıda bulunmuştur.Aynca resmin atmosferinde dramatik bir hava yaratmasını da sağlamıştır. Barok resminin ardından 20.yüzyıla kadar yaşanılan dönemde çeşitli akımlar ortaya çıkmıştır. 20. yüzyılın ilk yarısında son örneklerine rastlanılan birçok akım, ışığı ya klasik anlamında ya da Barok etkisiyle kullanmışlardır denilebilir. Bu akımlar arasında yalnızca İzlenimcilikte ışık farklı bir anlam kazanmıştır. 20.yy.da değişen sanat anlayışı önce soyut resmi, ardından kavram ressamlığını ve sonra da kavramsal sanatı ortaya çıkarmıştır. Kavramsal sanat dahilinde ışık mekan düzenlemelerinde, elektrik ışığının mekan düzenlemelerinde ortaya çıkmaktadır. Floresan tüpünün, elektrik ışığının estetik obje olarak kullanıldığı bu düzenlemelerde sanat yapıtı, ortaya atılan düşüncenin kendisi olarak gösterilmektedir. Uygulama resimlerinde ışık anlatılmak istenilen düşüncenin görselleştirilebilmesi için bir araç olarak kullanılmış, ulaşılması gereken değeri simgelerken ise bir amaç olarak anlamlandırılmıştır. Sonuç olarak sanatın bugüne kadar yaşadığı değişimler içinde; ışık da bu değişimlerle kendisine yüklenen anlama uygun olarak varlığım sürdüre gelmiştir. | |
dc.description.abstract | 65 SUMMARY The light is a mobile energy whose wavelenghth is between 0,4-0,7 micron & wich proceeds 300.000 km. in a second.The smallast part of this energy is called photon. Falling down on a surface the light is reflected and defines the colour of the surface that is reflected to. Light that falls down on an surface is decomposed to it's frepuencies from the colour of the surface that they are reflected to. Light is one of the important `implement values` of art.This implement value makes the shape to be seem voluminous on the painting surface.That is to say, it constitutes the three-climensional İllusion.Except this effect,light is also used as an element that makes the subject to be emphasized in the art. Light's emphasizing bod or sacredness goes to pre-christianity.Light is first appearea in painting in the middle ages.By the time it is Renaissance Era, light makes the three-dimensional illusion occured. Leonardo da Vinci, who lived in the Renaissance Era, maae a step to Baoque Art Era with his researches about light-shadow. With this shadow theory, he determined the light of Baroque Art. With the local light used in Baroque Art, the subject was illuminatea and the sides were relatively left dark. With this menthoa, a dramatic atmosphere was created in art. From the end of Baroque Era to the 20th century various trends occured.The last examples of these trends in Classical or Baroque style. Among these trends the light gained a different meaning only in impresionsm. Having changea in the 20th century the art mind created first abstarct art then concept painter and lastly conceptual art.66 Light comes out in the place preparations in internal conceptual. Where the fluorescent tube is used as an esthetic object for the place preparations on art place,itself, is regarded to be the main part of the idea that was brought up. Consequently, in the variations that happend uptill now, light made it's presence left by the appropriate meaning that was load on it. In prectice art the light used as a bridge to make the idea visual & while it's symbolizing the value that should be reached it's used as a purpose. İn the study that verified during the practise grade it is mentioned on light and luminous conceptuals. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Resim sanatında plastik değer ve kavram olarak ışıl | |
dc.title.alternative | The Plastical value of the light in the art of painting and the light as a concept | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Painting art | |
dc.subject.ytm | Light | |
dc.subject.ytm | Plastic value | |
dc.identifier.yokid | 103772 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MERSİN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 101611 | |
dc.description.pages | 68 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |