Show simple item record

dc.contributor.advisorGündoğdu, Mehmet
dc.contributor.authorÇelikkaleli, Öner
dc.date.accessioned2020-12-10T08:20:27Z
dc.date.available2020-12-10T08:20:27Z
dc.date.submitted2004
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/221233
dc.description.abstractBu araştırma, liselerde okumakta olan öğrencilerin, Sosyal Yetkinlik Beklentisi Düzeyini ve Psikolojik İhtiyaçların ilişkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın verileri, Mersin İl Merkezinde Dumlupınar Lisesi, Turizm Meslek Lisesi, MTSO Anadolu Lisesi, Mersin Fen Lisesi ve Mersin Endüstri Meslek Lisesinden seçilen birinci, ikinci ve üçüncü sınıfta okumakta olan toplam 396 öğrenciden elde edilmiştir. Sosyal Yetkinlik Beklentisi Düzeyine İlişkin verileri elde etmek için Bilgin (1996) tarafından geliştirilen Sosyal Yetkinlik Beklentisi Ölçeği; Psikolojik İhtiyaçları belirlemek için ise, Edwards (1964) tarafında geliştirilen ve Kuzgun (1985) tarafından Türkçe'ye uyarlanmış olan Edwards Kişisel Tercih Envanteri kullanılmıştır.iı_ -ij. _j:i:ı:_ :~j.-j.:i1ı:_ı: ;_;` oncc n c r»_ı__i raSiumaua cıuc cuııcıı verııemı isiai.iK.sei aııauz,ıeıı ıÇm oroo /.j r&K.eı Programı kullanılmıştır. Lise türlerine göre Sosyal Yetkinlik Beklentisi Düzeyinin ve Psikolojik İhtiyaçların değişip değişmediğini test etmek amacıyla tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Sosyal Yetkinlik Beklentisi Düzeyi ile Psikolojik İhtiyaçlar arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı hesaplanmıştır. Tüm örneklem için Sosyal Yetkinlik Beklentisi Düzeyini yordayan Psikolojik İhtiyaçları tespit etmek için basit doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Post-hoc test olarak Tukey testi yapılmıştır. Hata payı üst sınırı oc<0.05 olarak alınmıştır. Araştırma verilerinin analizi sonucunda elde edilen bulgulara göre; 1- Lise Türlerine Sosyal Yetkinlik Beklentisi farklılaşmaktadır. 2- Lise türlerine göre Psikolojik ihtiyaçlar farklılaşmaktadır. 3- Sosyal Yetkinlik Beklentisi Düzeyi, Düzen, Sebat ve Uyarlık Psikolojik İhtiyaçları ile negatif korelasyon göstermektedir.4- Psikolojik İhtiyaçların bir biriyle ilişkili olduğu, bazılarının kendi aralarında pozitif; bazılarının da negatif korelasyon gösterdiği gözlenmiştir. 5- Sosyal Yetkinlik Beklentisi Düzeyi, Düzen Psikolojik İhtiyacı tarafından yordanmaktadır. Araştırma bulguları, Sosyal Yetkinlik Beklentisi Düzeyi ve Psikolojik İhtiyaçlar ile ilgili daha önce yapılmış araştırmaların bulguları ile birlikte tartışılıp yorumlanmış ve bulgular doğrultusunda geleceğe yönelik önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Sosyal Öğrenme, Yetkinlik Beklentisi, Sosyal Yetkinlik Beklentisi, Psikolojik İhtiyaçlar.
dc.description.abstractThe present study was aimed to examine the relationship Social Self-efficacy and Psychological Needs. The data of the study was gathered from 396 1., 2. and 3. grade students who attend to Dumlupinar, Tourism Vocational, MTSO Anatolian, Mersin Science and Mersin Industrial Vocational High School in Mersin city. The data were gathered by Social Self- efficacy Scale developed by Bilgin (1996), and Edwards Personal Preference Schedule developed by Edwarsds (1964) and adapted to Turkish culture by Kuzgun (1985). SPSS 7.5 software was used for the statistical analyses of the data. In order to test whether Social Self-efficacy Levels and Psychological Needs differred according to high schools, seperate one-way ANOVA were administered to the data. To determine the relationship between Social Self-efficacy Level and Psychological Needs, Pearson Product Moment Correlation Coefficient was computed. To determine the Psychological Needs which predict the Social Self-efficacy Level, Lineer Regression Analysis was applied. Tukey test was used as Post-hoc test, and significance level was 0.05 for all analyses. The result of the study showed that: 1- Social Self-efficacy Expectation Levels differs according to high schools. 2- Psychological Needs differs according to high schools. 3- Social Self-efficacy Level was negatively correlated with Order, Endurance and Deference Psychological Needs. 4- Some of the Psychological Needs correlated within each other and some of them showed negative correlation within each other.IV 5- Social Self-efficacy Levels was predicted by Order Psychological Need. The findings were discussed in relation with the related literature, and some recommendations were made based on the discussion. Key words: Social Learning, Self-efficacy, Social Self-efficacy, Psychological Needs.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleLise öğrencilerinde sosyal yetkinlik beklentisi ve psikolojik ihtiyaçlar
dc.title.alternativeSocial self-efficacy and psychological needs of high school students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPsychological needs
dc.subject.ytmStudents
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.subject.ytmSocial self-efficacy
dc.subject.ytmCompetence
dc.identifier.yokid163494
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMERSİN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid147323
dc.description.pages152
dc.publisher.disciplineEğitimde Psikolojik Hizmetler Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess