dc.contributor.advisor | Sezer, Ayhan | |
dc.contributor.author | Ateş Özdemir, Emsal | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T08:20:01Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T08:20:01Z | |
dc.date.submitted | 2005 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/221173 | |
dc.description.abstract | ngilizce gelismekte olan çogu ülkede oldugu gibi Türkiye'de de pek çokkapıyı açan bir anahtardır. ngilizce, ticaret, medya, egitim, bilim, ekonomi, iletisim veaskeri alanlarda hayatı önem tasır. Bu çalısmada, ngilizce'nin yaygınlasmasının altındayatan nedenler arastırılmıs ve bunun bir tesadüf degil, ekonomi ve askeri alanlarındagüçlü iki ülkenin, Amerika ve ngiltere'nin, planladıgı bir eylemin sonucu oldugu ortayakonmustur. Bu çalısmanın amacı, bu ülkelerin, özellikle Britanya'nın, Türkiye'dekingilizce egitimine müdahale ettigini ve önemli konularda kendilerinin kararmekanizması haline gelmek istediklerini göstermektir.ngilizce'nin Britanya için önemli bir ihraç malzemesi olması ekonomikanlamda çıkarlar saglamak adına Türkiye'de uygun zemini hazırlamalarına nedenolmustur. Bu çalısmada ngiltere'nin bu amaçla özellikle yabancı dil egitimi alanındagerçeklestirdigi eylemler tartısılacaktır.Birinci bölüm, Türkiye'de yabancı dilin önemini, ne amaçla kullanıldıgınıaçıklamaktadır. ngilizce ögretiminde bir takım yanlıs egitim politikaları izlenildiginibelirterek bu çalısmanın yapılmasının altında yatan nedenleri kısaca açıklamaktadır.Bu bölüm ayrıca dil emperyalizmiyle baglantılı olarak dilin tanımınıyapmaktadır. kinci dil ve yabancı dil arasındaki farkı, ngilizce'nin Türkiye'de yabancıdil oldugunu vurgulayarak açıklamaktadır.kinci bölüm, Türkiye'nin yabancı dil tarihini kısaca özetleyip, 1960'tanitibaren ngilizce'nin baskınlıgını ve bugünkü Türk egitim sistemindeki yerinigöstermektedir. Bu bölümün önde gelen amacı, Atatürk'ün yabancı dile iliskingörüslerini anlatarak Türkiye Cumhuriyeti vatandaslarını yabancı dil egemenligitehlikesine karsı uyarmaktır.Üçüncü bölüm, ngilizce'nin evrensel bir dil olarak yayılmasını ve ana dilingilizce olmayan ülkelerde kullanımını incelemektedir.Dördüncü bölüm, ngiliz Kültür Dernegi'nin ve yabancı dil ögretimininkatkısıyla dil emperyalizminin nasıl basarıldıgını ortaya koymaktadır. Bazı ülkelerinngilizce'nin egemenligine karsı oldugunu açıklamakta ve ngilizce ögretiminde anadilin kullanımının önemini vurgulamaktadır.Besinci bölüm, ngilizce ögretiminin sömürgelestirmeye katkılarınıaçıklamaktadır. Yöntemler ve malzemeler aracılıgıyla ngilizce ögretiminin bunu nasılyaptıgına açıklık getirmektedir.Altıncı bölüm, Türkiye'de ngiliz dil emperyalizmine karsı tartısmalarısunmaktadır ve ngilizce'nin akademik atama ölçütlerinde gittikçe artan öneminitartısmaktadır.Yedinci bölüm, yabancı dil egitiminde kullanılan ders kitaplarından örneklervererek, Türkiye'de ngiliz dil emperyalizmi oldugunu kanıtlamaktadır. Bu bölümdeayrıca son zamanlarda Türkiye'de durumun ne kadar kötü hale geldigi gazeteilanlarından ve günlük konusmalarda kullanılan ngilizce kelimelerden örneklervererek açıklamakta ve dil emperyalizmiyle nasıl kusatıldıgımızı göstererek insanlarıngilizce ögrenirken daha bilinçli olmaları için uyarmaktadır.Anahtar Kelimeler: Dil emperyalizmi, ngiliz dil emperyalizmi, ngilizce ögretimi,sömürgelestirme, Türkiye'de ngilizce ders kitapları, Türkiye'de ngilizce ögretimi. | |
dc.description.abstract | English is a key opening many doors in Turkey as it is in many developingcountries in the world. It has a vital role in commerce, media, education, science,economy and military. The reasons underlying the boom in English are searched. It isthought that this is not a coincidence, but rather a result of a planned activity by twopowerful countries in terms of economy and military. Britain and the USA play animportant role in English?s becoming such a powerful language. The aim of this study isto show the detailed plans of these countries?, especially Britain?s, efforts to interfereand manipulate the English Language Education (ELT) in Turkey. As English is animportant good for them to import, they prepare the grounds in Turkey to earn moremoney. These activities will be discussed throughout the study.Chapter I explains the importance of foreign language and the aim in usingthe foreign language. Emphasizing that wrong policies are followed in English teaching,it gives the reasons of carrying out this study.This chapter also comments on language in relation to linguistic imperialism.The difference between foreign and second language is explained emphasizing thatEnglish is a foreign language in Turkey.Chapter II presents a short history of foreign language teaching in Turkey.The place of English in Turkish education system is shown. Atatürk?s views on foreignlanguage are also depicted to make people aware of the dangers of becoming dominatedby a foreign language.Chapter III deals with the spread of English as a universal language and itsuse in non-English speaking countries.Chapter IV depicts how linguistic imperialism is achieved with the help of theBritish Council and ELT in the world. The opposition to the dominance of English in theworld is shown. The importance of the use of L1 in teaching English is emphasized.Chapter V presents the contributions of ELT to colonization.Chapter VI deals with the arguments against English linguistic imperialismin Turkey. The growing importance of English in academic promotion at universities isdiscussed.Chapter VII sets out to prove the existence of English linguistic imperialismin Turkey by giving examples from the course books used in foreign language educationin Turkey. This chapter also tries to illustrate the extent that English linguisticimperialism reached in Turkey recently by giving examples of the Englishadvertisements in Turkish newspapers and the English words used by people in dailyspeech. This chapter tries to prove that we are surrounded by linguistic imperialism andit warns people to be more conscious about the dangers that linguistic imperialismimposes on our country.Key words: linguistic imperialism, English linguistic imperialism, English languageteaching, colonization, coursebooks in Turkey, teaching English in Turkey. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | İngiliz Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.subject | English Linguistics and Literature | en_US |
dc.title | British imperialism and English language teaching in Turkey | |
dc.title.alternative | İngiliz emperyalizmi ve Türkiye?de İngiliz dili eğitimi | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 338646 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MERSİN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 210960 | |
dc.description.pages | 130 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |