Show simple item record

dc.contributor.advisorGüven, Yusuf
dc.contributor.authorAri, Sevgi
dc.date.accessioned2020-12-10T08:19:44Z
dc.date.available2020-12-10T08:19:44Z
dc.date.submitted2006
dc.date.issued2019-03-21
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/221135
dc.description.abstractTarihöncesi insanlar mağara duvarlarına görsel iletişimin ilk örnekleriniçizdiler. Yerleşik hayata geçişle birlikte bilinç düzeyi gelişen insan görsel iletişiminolanaklarından daha fazla yararlanma ihtiyacını duydu ve yazıyı yarattı. Toplumlar arasıaktarım yoluyla çok uzun bir süreçte gelişen yazı, bilginin üretimini ve daha da önemlisikalıcılığını sağladı. Bütün bunlar olurken harfler, sürekli olarak biçimsel ve fonetikdeğişikliğe uğradılar.Latin Alfabesi ile birlikte de bugünkü biçimlerini alan harfler, matbaatekniğinin geliştirilmesi ile birlikte mekanik yolla çoğaltılabilen bir nesne oldular.Ortaçağ'da din odaklı üretilen bilgi, 15.yüzyıl/ matbaa sonrasında dolaşım şansı kazandı.Bilginin çoğaltımına ve kitle iletişimine geçiş ile birlikte grafik tasarım ve tipografi, özelbir alan olmaya başladı. Harfler de tasarımlanan bir nesne oldular.Bu teknik ve toplumsal değişimlerin devamında süreli yayınlar ortaya çıktı.Bilginin sunumu önem kazandı. Grafik tasarım çağın sanatsal akım ve anlayışları ileetkileşim içinde gelişim gösterirken, süreli yayınlar da 20.yüzyıla dek en önemli kitleiletişim aracı olma özelliğini korudular. Bütün bu tarihsel gelişimlerde yazı, bir `araç' rolüüstlendi.Beş bölümden oluşan bu tezin ilk bölümünde, yazının oluşmasına zeminhazırlayan gelişmeler, yazının bir simgeler sistemi haline gelme süreci ele alınmaktadır.`Yazı ve Grafik Tasarım' başlıklı ikinci bölümde, Rönesans'tan, 20. yüzyıla uzanantipografik birikim ortaya konulmaktadır. Üçüncü bölümde, bir grafik ürün olarak ele alınansüreli yayınlara ve süreli yayınların görsel kimliğinin kurgulanışına değinilmektedir.Dördüncü bölümde ise, bütün tarihsel gelişmelerin ortak noktası olan harf, bir simge vekavram olarak ele alınmıştır. Uygulamalar bölümünde ise -tüm bu bilgiler ışığında- harf;süreli yayının tasarımında bir `amaç' olarak ele alınmaya çalışılmıştır.Anahtar Kelimeler:Harf, Süreli yayın, Tipografi, Grafik tasarım, Görsel kimlik, Yazı, Dergi, Matbaa, Gazete.
dc.description.abstractPrehistoric humans painted the first examples of visual communication on cavewalls. Visual communication continued through the time when humans started to live asettled life and began socialization. With the help of visual communication, the level ofhuman consciousness and invention developed, so did script. Throughout history, societiesdeveloped and were transformed, which caused production and, more importantly,permanency of the script.During this particular process, letters had continuous formal and phoneticdevelopment but only with the invention of the printing press in the 15th century and theuse of Latin alphabet could script become a physical object. This new technology allowedparticularly religious based production of knowledge to circulate in the late middle ages.Thanks to the multiplication of information and widespread use of mass media, graphicdesign and typography started to become a special field of expertise. Letters then became asubject of design.Periodical publications contributed enormously to this technical and socialevolution. The display and presentation of information became inevitably more important.While graphic design was improving and interacting with artistic movements and concepts,periodical publications kept their important place of being one of the most important socialcommunication implements. Script had an `instrumental? role during these historicalimprovements.The first chapter of this thesis will look at the improvements that helped scriptto evolve and the period of development that made it a system of symbols. In the secondchapter, `script and graphic design? in terms of the accumulation of typographicknowledge from the Renaissance to the 20th century will be discussed. The third chapterwill deal with periodical publications. Following this, the visual identity of periodicalpublications will be examined as a product of graphic design. The fourth chapter willconcentrate on the letter as a symbol and concept. In the light of all this information, in thelast chapter, the letters of the alphabet will be the focus, as well as the title, of the design ofa periodical publication.Keywords:Letter, Periodical, Typography, Graphic design, Visual identity, Writing, Magazine,Printing press, Newspaper.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.titleİçeriğini her bir harfin oluşturduğu bir süreli yayının görsel kimlik tasarımı
dc.title.alternativeVisual idenditity design of a periodical whose content is determined by a different letter of the alphabet
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-03-21
dc.contributor.departmentGrafik Anasanat Dalı
dc.identifier.yokid152509
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMERSİN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid188784
dc.description.pages256
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess