Çoktan seçmeli testlerde madde sıralamanın madde ve test istatistikleri üzerine etkisi
dc.contributor.advisor | Alıcı, Devrim | |
dc.contributor.author | Yergin, Fahriye | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T08:19:19Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T08:19:19Z | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/221082 | |
dc.description.abstract | Eğitimde kullanılan testlerde zaman zaman maddelerin yerlerini değistirmeyoluyla, testin farklı formları olusturulmaktadır. Bu tür uygulamalarda amaç genellikle,öğrencilerin kopya çekmelerini engellemektir. Bu durumdaki bir uygulamada maddeiçeriği değistirilmeden testteki maddelerin sırasının değistirilmesinin öğrencilerinperformansını etkilemeyeceği kabul edilmektedir. Ancak test maddelerinin farklı sıradaalınması, öğrencilerin testi olduğundan daha zor ya da daha kolay algılamasına ve sınavailiskin kaygı düzeylerinin artmasına, bu nedenlerle de test güvenirliğinin düsmesine nedenolabilir (Leary ve Dorans 1985; Brennan, 1992).Bu arastırmanın amacı, çoktan seçmeli testlerde maddeleri madde güçlükdüzeylerine göre (1) kolaydan zora, (2) zordan kolaya ve (3) seçkisiz olarak sıralamanınbazı madde ve test istatistiklerine etkisi olup olmadığını incelemektir. Bu amaçla, çoktanseçmeli 25 maddeden olusan bir okuduğunu anlama testi gelistirilmis ve test içindekimaddeler madde güçlük düzeylerine göre kolaydan zora, zordan kolaya ve seçkisizsıralanarak 3 form olusturulmustur. Testin bu üç formu ile test içindeki maddeleri maddegüçlük düzeylerine göre kolaydan zora, zordan kolaya ve seçkisiz olarak sıralamanın testpuanlarına, maddelerin güçlük ve ayırıcılık düzeyi indekslerine ve testin güvenirliğineetkisi olup olmadığı incelenmistir.Çalısma Mersin ili merkez ilköğretim okullarının 7. sınıflarından 513öğrenciyle yürütülmüstür. Öğrenciler okuduğunu anlama testinin 1, 2. ve 3. formlarınaseçkisiz olarak atanmıslardır. Testin uygulanması bilgisayar aracılığı ile yapılmıstır.Uygulama sonucu edilen verilere yapılan analizler sonucunda, testin maddeleri kolaydanzora, zordan kolaya ve seçkisiz sıralandığında, maddelerin bazı madde güçlük indeksleri vemadde ayırıcılık gücü indekslerinin farklılastığı gözlemlenmistir.Testin maddelerinin kolaydan zora, zordan kolaya ve seçkisiz düzenlenenformları için hesaplanan KR-20 katsayısının kolaydan zora, zordan kolaya düzenlenenformda 0,70'in üzerinde seçkisiz formda ise 0,65 olduğu görülmüstür.Testin üç formundan alınan puanların ortalamaları arasında farkgözlenmemistir. Öğrencilerin test maddelerinin güçlüğüne iliskin algı puanlarının üç testformunda farklılasmadığı görülmüstür. | |
dc.description.abstract | Sometimes different forms of tests are created with the method of changingorder of items in tests used in education. The purpose in applications like that is to preventstudent trying to crib. In this application, it is accepted that changing order of itemswithout changing content of test items doesn?t affect performance of students. Theaccepted opinion that test item content are not changed that are changed of item order arenot affected students?s performance in this applications. However because of take testitems different order can have affected students?s perception of test difficulty as harder oreasier and increased anxiety level. In this sutiation can have reduced test reliability (Learyve Dorans 1985; Brennan, 1992).The purpose of this study, investigated that explain whether or not orderingitems in multiple-choice tests affect statistics of some test and items and items in the testwere arranged from (1) easy to hard, (2) hard to easy and (3) randomly according to levelof item difficulty. With this purpuse has been developed reading comprehension test within25 multiple-choice item and in this test items has been arranged 3 tests conditionsaccording to item difficulty level easy to hard, hard to easy and random. Effects of thesethree forms and arranging items from easy to hard, from hard to easy and randomlyaccording to level of item difficulty on scores of test, index of item difficulty anddiscrimination levels and reliability of test were analyzed.Study is executed 513 elementary school student grade of 7. in Mersinprovince. Students were random assigned. Reading comprehension test has been arranged1, 2. and 3. tests condition. This application was conducted via computers. According toresults of analysis which was applied to data provided by this research, it was observed thatsome index of item difficulty and discrimination level differentiated when items of testwere arranged from easy to hard, from hard to easy and randomly. It was observed that thereliability coefficient KR-20, which was calculated for forms of each test item which werearranged from easy to hard, from hard to easy , was upper than 0,70 and 0,65 in randomlyforms. It was concluded that the average of scores and perception of item difficulty levelobtained from there forms of test didn?t differentiated. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Çoktan seçmeli testlerde madde sıralamanın madde ve test istatistikleri üzerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of item order on statistics of item and test of multiple-choice test | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 9013755 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MERSİN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 209104 | |
dc.description.pages | 146 | |
dc.publisher.discipline | Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Bilim Dalı |