dc.contributor.advisor | Gizir, Sıddıka | |
dc.contributor.author | Çulha, Serpil | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T08:19:13Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T08:19:13Z | |
dc.date.submitted | 2008 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/221069 | |
dc.description.abstract | Bu nitel çalışmanın amacı, genel liselerde görev yapan okul yöneticilerin bakış açısından örgüt içi iletişim sorunlarının ve bu sorunlarla başa çıkma yollarının belirlenmesidir.Araştırmanın örneklemi, 7 genel lisede görev yapan 14 okul yöneticisinden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen ve 16 soruyu kapsayan yarı yapılandırılmış soru formu yardımıyla görüşme tekniği kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen veriler, başlıca örüntüleri belirleme, kodlama ve kategorilere ayırma işlemlerini kapsayan içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir.Veri analizi sonucunda, okul yöneticilerinin öğretmen, öğrenci ve veli ile olan iletişimlerinde önemli sorunlar olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.Yönetici-yönetici iletişiminde ekip çalışması, informal iletişim, yönetmelik ve kurallara uyma ve işbölümü okul içindeki iletişimi olumlu yönde etkileyen faktörler olarak sıklıkla belirtilirken¸ yönetici-öğretmen iletişiminde informal iletişim, iletişim tarzı, kişilik özelliği ve dinleme becerisi okul içindeki iletişimi olumlu yönde etkileyen faktörler olarak belirtilmiştir. Buna karşın görevlerin aksatılması, aidiyet duygusu eksikliği ve motivasyon eksikliği okul içindeki yönetici-öğretmen iletişimini olumsuz yönde etkileyen faktörler olarak belirtilmiştir.Yönetici-öğrenci iletişimi açısından ise, yöneticiden korkmama, yöneticiden korkma ve çekinme, yaş, empatik olma, zaman ayırma ve öğrenciye dönüklük okul içindeki iletişimi olumlu yönde etkileyen faktörler olarak belirlenirken; makam, kuralcılık, disiplin sağlama ve öğretmen-öğrenci ilişkisi okul içindeki yönetici-öğrenci iletişimini olumsuz yönde etkileyen faktörler olarak ortaya çıkmıştır. Bunun yanı sıra¸ yönetici-öğrenci velisi iletişiminde savunuculuk, ilgisizlik, öğretmen tutumu, not kaygısı ve özel ilgi beklemenin okul içindeki iletişimi olumsuz yönde etkileyen faktörler olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.Bununla birlikte, bu iletişim problemlerine önerilen çözüm yolları ise yöneticiler tarafından, iletişimi başlatma, uyarma, ikna etme ve müdüre yönlendirme olarak belirtilmiştir.Bunun yanı sıra, veri analizleri örgüt içi iletişim problemleri ve bu örgüt içi iletişim problemlerine önerilen çözümler anlamında, kadın ve erkek okul yöneticileri arasında bazı farklılıklar olduğunu göstermektedir. | |
dc.description.abstract | The purpose of this qualitative study is to determine organizational communication problems and the ways of solving these problems from the views of school administrators working at secondary school in Mersin.The sample of this study consists of 14 school administrators in 7 secondary schools in Mersin. The data were gathered by utilizing interview technique through a semi-structured interview from including 16 questions which were developed by the researcher. The data collected through interviews were content-analysed including the process of identifying, coding, and categorising the primary patterns of data.The results of this study provide evidence that school administrators have a number of significant organizational communication problems regarding administrator-teacher, administrator-student, and administrator-parent communication. Regarding administrator-administrator communication, teamwork, informal communication, regulations and obeying the rules, and division of labor are frequently mentioned as factors positively influencing communication within the school. When administrator-teacher communication was regarded, results indicated that informal communication, communication style, personality, and listening skills were mentioned factors positively influencing communication within the school. However, neglecting duties, lack of belongingness and lack of motivation are noted as factors negatively influencing administrator-teacher communication within the school.Regarding administrator-student communication, results indicated that not being afraid of administrator, being afraid of administrator, age, being emphatic, time allocation, and giving priority to student are mentioned factors positively influencing communication within the school. Moreover, position, normativeness, disciplining, and teacher-student relations are appeared as factors negatively influencing administrator-student communication within the school. In addition, administrator-parent communication, results indicated that defensiveness, indifference, teacher attitudes, anxiety for mark, and expecting of special care are factors negatively influencing administrator-student communication.Furthermore, initiating communication, warning, persuasion, and directing parents to administrator were proposed as the ways of solving the communication problems by administrators interviewed.In addition, analysis of data revealed that there are some differences among female and male school administrators in defining organizational communication problems and proposing solutions to these organizational communication- related problems. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Genel orta öğretim kurumlarında görev yapan yöneticilerin bakış açısından örgüt içi iletişim sürecinde yaşadıkları sorunların ve bu sorunlarla başa çıkma yollarının değerlendirilmesi (Mersin ili merkezi örneği) | |
dc.title.alternative | An assessment of organization communication problems and the ways of solving these problems from the views of school administrators working at secondary schools (Mersin sample) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | High schools | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | Organizational communication | |
dc.identifier.yokid | 303129 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MERSİN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 226057 | |
dc.description.pages | 199 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı | |