Kapitalist toplumda iktidar ve çalışma etiği ilişkisi: İktidarın bir organı olarak TÜSİAD örneği
dc.contributor.advisor | Yetim, Nalan | |
dc.contributor.author | Demir, İsa | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T08:19:11Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T08:19:11Z | |
dc.date.submitted | 2008 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/221065 | |
dc.description.abstract | Çalışmanın ve üretmenin toplumların başat değerlerinden birisi olması, bunun tersine tembelliğin ve aylaklığın ise olumsuz göstergelerle değerlendirilmesi, kapitalist üretim toplumlarının karakteristik özelliklerindendir. Yoğun meta birikiminin temel amaç olduğu kapitalist ekonominin, emek tedarik etme sorununun çözümü, çalışma ahlakı denilen olgunun ortaya çıkışına kaynaklık etmektedir. Bu anlamda bu araştırma açısından çalışma ve çalışma ahlakı, daha çok kapitalist üretim sistemindeki çalışmayı ve bu faaliyete özgü değerler kümesini ifade etmektedir. Türkiye açısından söz konusu olgu değerlendirildiğinde, çalışma ahlakının, ulusal gelişme perspektifiyle birlikte ele alındığı ve çalışmanın, kişisel çıkarın artırılması için değil ülkenin kalkınması için gerçekleştirildiği yargısına varılır. Bu doğrultuda düşünüldüğünde, Türkiye açısından çalışma ve çalışma yaşamını ifade eden değerler alanının, modernleşme ve Batılılaşma amacıyla bütünleştiği sonucu ortaya çıkar. Özetle ifade etmek gerekirse, çalışmanın toplumsal bir yükümlülük ve başlı başına bir değer olduğu anlamına gelen çalışma ahlakı, Türkiye özelinde ele alındığında, kişinin devleti ve milleti için çalışması gerektiği anlamını alır. Bu anlayış doğrultusunda her bir birey ülkesinin kalkınması ve gelişmiş medeniyetler yanında yerini alması için kendi çıkarını düşünmeksizin çalışmalıdır.Çalışmanın ülküselleştirilmesinin yanında, kapitalist toplumlar açısından vazgeçilmez olan ve çalışma ahlakının yerleşmesi için büyük öneme sahip bir diğer unsur, çalışmanın rasyonalizasyonudur. Çalışmanın rasyonalizasyonu sayesinde üretim faaliyeti, kişilerin keyfi iradelerine değil, önceden belirlenmiş kuralların düzenine ve disiplinine bağlı hale getirilir; bununla birlikte rasyonalizasyon süreci sayesinde çalışma zamanı mükemmele yakın bir biçimde değerlendirilir ve belki de en önemlisi gelişmiş bir muhasebe sistemi ile üretim, tüm risklerin hesaplanabildiği ve olumsuzlukların ortadan kaldırılabildiği bir düzene kavuşur. Dolayısıyla rasyonalizasyon, çalışma ahlakının gelişmesinde ve yerleşmesinde vazgeçilmez bir öneme sahiptir.Anahtar Kelimeler: Ahlak, Çalışma Ahlakı, Rasyonalizasyon, Kapitalizm, İktidar | |
dc.description.abstract | The characteristic feature of capitalist societies is to evaluate laziness and idleness as negative whereas working and producing are together the dominant value of a society. The solution of obtaining labor problem is the emergence of the working ethics for capitalist economy which has goods accumulation as a basis aim. This study expresses working and working ethics in accordance with the working in capitalist production system and the value heap which peculiar with this activity. When it is evaluated from the aspect of Turkey, it is understood that working is not for increasing the self-interest but improvement of the country while working ethics is evaluated by the aspect of the national improvement. From this point of view, it can be concluded that evaluation of working and working ethics for Turkey became united whole with the aim of modernization and westernization. In summary, working ethics means that working is a social obligation and it has a value as itself and when it is considered for Turkey, an individual should work for his state and nation for working ethics. In accordance with this understanding each individual should not think for himself but should work for improvement of the conutry and for reach the same level with developed civilizations.The rationalization of working is another component which is inevitable for capitalist societies and it has importance for being settled of working ethics with the idealization of working. By means of idealization of working, production activity cannot be with the desire of individuals but with the rules? order and discipline which are designated beforehand and also by means of idealization process the working hours can evaluate as possible as perfect and perhaps the most important, the accountancy system with production can reach an order that negativeness can be solved. Consequently, idealization has an importance that cannot be given up for working and improvement of working ethics.Key Words: Ethics, Working Ethics, Rationalization, Capitalism, Power | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Siyasal Bilimler | tr_TR |
dc.subject | Political Science | en_US |
dc.subject | Sosyoloji | tr_TR |
dc.subject | Sociology | en_US |
dc.title | Kapitalist toplumda iktidar ve çalışma etiği ilişkisi: İktidarın bir organı olarak TÜSİAD örneği | |
dc.title.alternative | Power and working ethics in capitalist society: In case of power as a organ TUSİAD | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Sosyoloji Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Work | |
dc.subject.ytm | Government | |
dc.identifier.yokid | 304702 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MERSİN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 226056 | |
dc.description.pages | 153 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |