Show simple item record

dc.contributor.advisorAlıcı, Devrim
dc.contributor.authorSu Özenir, Özgül
dc.date.accessioned2020-12-10T08:18:53Z
dc.date.available2020-12-10T08:18:53Z
dc.date.submitted2008
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/221026
dc.description.abstractBu çalışmada Likert tipi ölçek hazırlamada kullanılan korelasyona dayalı madde analizi tekniklerinden Pearson ve Çok serili korelasyon katsayısı incelenmiştir. Bu amaçla ?Geometri Dersine İlişkin Tutum Ölçeği? hazırlanmış ve Mersin ilinde okuyan 1621 lise öğrencisine uygulanmıştır. Uygulamadan elde edilen verilerden, ölçek puanları farklı dağılımlı (normal, sola çarpık, sağa çarpık) örneklemler elde edilmiştir. Elde edilen örneklemlerden, basıklık katsayısı ve örneklem büyüklüğü birbirine yakın olan normal, sola çarpık ve sağa çarpık üç dağılım seçilmiştir. Bu üç dağılım için iki ayrı korelasyon (Pearson, Çok serili) tekniğine göre sabit sayıda madde seçilerek her bir dağılım için (normal, sola çarpık, sağa çarpık) ikişer ölçek oluşturulmuştur. Farklı dağılımlı örneklemlerde iki farklı korelasyon tekniği kullanılarak oluşturulan bu ölçeklerin madde sıralanışları arasındaki ilişki ve ölçeklerin güvenirlik katsayıları arasında manidar bir fark olup olmadığı incelenmiştir.Pearson ve Çok serili korelasyon katsayıları ile yapılan madde analizi sonucunda normal, sola çarpık, sağa çarpık dağılım için seçilen maddelerin hemen hemen aynı olduğu; oluşturulan ölçeklerin madde sıralanışları arasında manidar ve yüksek bir ilişki olduğu; ölçeklerin güvenirlikleri arasında ise görece bir fark olmadığı gözlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Likert tipi ölçek geliştirme, madde analizi yöntemleri, korelasyona dayalı madde analizi, Pearson korelasyon katsayısı, Çok serili korelasyon katsayısı.
dc.description.abstractIn this study, the item analysis of Pearson and Polyserial Correlation coefficient was examined which depends on correlation used in Likert type scales. For this aim, ?Attitude toward Geometry Lesson Scale? developed by researcher and applied to 1661 high school students in Mersin. From the data hold on this application, it was obtained three different distribution scale points (normal, left skewness, right skewness). Three different samples were chosen from the obtained samples: normal which kurtosis coefficient and sample size comparable in, left skewness and right skewness. From those the three different distribution, two scales were developed according to two different correlations techniques, Pearson and Polyserial, by choosing constant number item and for each distribution (normal, left skewness, and right skewness). In these developed samples by using two different techniques, it was investigated whether there is a difference between the items to be in order and the confidence efficient of scales or not.As a result of the analysis, it was determined that the item analysis of Pearson and Polyserial correlation is almost the same as the items that chosen for normal, left skewness, and right skewness distributions; there is a significant and high relation among the constituted scale items; and there is no difference the scales confidence.Key Words: Likert type scale developing, item analysis methods, item analysis depend on correlation, Pearson correlation coefficient, Polyserial correlation coefficient.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleLikert tipi ölçeklerde madde analizinde kullanılan iki farklı korelasyon tekniğinin farklı dağılımlı örneklemlerde incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of two different correlation techniques used item analyses in likert type scales on different distribution samples
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid314765
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMERSİN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid226039
dc.description.pages63
dc.publisher.disciplineEğitimde Ölçme ve Değerlendirme Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess