Michel Foucault`nun felsefesinde modern Dünya düzeninde insan kavramı
dc.contributor.advisor | Erdoğan, Eyüp | |
dc.contributor.author | Küsmüş, Metin | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T08:18:20Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T08:18:20Z | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/220955 | |
dc.description.abstract | ?İnsan? insanlık tarihinin başından beri sorgulayan, düşünen bir oluş olarak bilimsel olan ya da olmayan tarzda, merakın doğurduğu azimle hep ?anlam?ını aramıştır. Birinci bölümde, insanın bu arayışıyla bağlantılı olarak modern anlayışa karşı, aklın evrenselliği dayanağından, bilimin kesinlik içeren yaklaşımlarıyla ortaya konulan bilgiler ve bu bilgilere yönelik Marx'ın yapıcı eleştirileri ve buna karşın Nietzsche'nin yıkıcı eleştirileri yer almıştır.İnsanın anlamının ne olduğuna yönelik sorulara modernizmin bilimsel kesinlikle verdiği cevapları, Nietzsche perspektif kavramıyla yorumlamasına karşın ikinci bölümde Foucault, modern dönemin kendine özgülüğünü yansıtan egemen görüşü Söylem kavramıyla yorumlayarak modernizmin ortaya koyduğu `cevapları' düzenin devamlılığına hizmet eden araçlar olarak yorumlamıştır. Foucault, modernizm ile insanın zorunlu bir belirlenmişliğe mecbur bırakıldığını ve bu şekliyle düzenin halkası haline geldiği bilgisini, insanın özgürlüğü yolunda bir imkân olması amacıyla, ortaya koyar. Bu bağlamda Foucault, kesinlikten uzak değişime tabi sürekliliğin varlığını kabul eden postmodern bakış açısıyla insanın tekliğine özgü anlamsal değerine ulaşma bağlamında insani bir çaba ortaya koyar. Bunun mümkünlüğü insanın kendine özgü tekliğinin anlamı, yani özgürlüğü olacaktır.Anahtar KelimelerModernizm, Postmodernizm, Perspektif, Söylem | |
dc.description.abstract | From the beginning of the humankind as an interrogator and thinker being, in a scientific or unscientific way, with the determination of curiosity, ?human? always search for his/her sense. Due to the search of human, in the first part there are knowledges that includes scientific certanity and according to these knowledges there are Marx?s criticism and Nietszche?s distructive criticism.However Nietszche interprets, modernism?s certain scientific answers due to the questions of ?the meaning of human? with perspective concept, in the second part Foucault interprets with his dominant view that reflects modern periods specificiation with ?discourse? concept and he comments the ?answer? of the modernism as the tools that serve continuation of regime.Foucault claims that modernism and human are forced to become in a certain way and they become a circle of regime in order to make a statement on the existence of changable continuation that far from certanity and he tries to maintain a personal duty to the meaning value of personal freedom with postmodern point of view. The possibility of this will become the meaning of personal inidividuality or personal freedom.Key WordsPostmodernism, Modernism, Perspectivism, Discourse | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Felsefe | tr_TR |
dc.subject | Philosophy | en_US |
dc.title | Michel Foucault`nun felsefesinde modern Dünya düzeninde insan kavramı | |
dc.title.alternative | Concept of human in modern World regime im Michel Foucault's philosophy | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Felsefe Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Foucault, Michel | |
dc.subject.ytm | Modernism | |
dc.subject.ytm | Postmodernism | |
dc.subject.ytm | Human | |
dc.identifier.yokid | 377691 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MERSİN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 264179 | |
dc.description.pages | 114 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |