İlköğretim sosyal bilgiler programında değerler eğitiminin mevcut durumunun belirlenmesi ve öğretmenlere yönelik bir program modülü geliştirme
dc.contributor.advisor | Yelken, Tuğba | |
dc.contributor.author | Yazar, Taha | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T08:18:19Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T08:18:19Z | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/220954 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, Sosyal Bilgiler Programında yer alan değer eğitimiyle ilgili öğretmen görüş ve önerilerini belirlemektir. Ayrıca, araştırma sonucunda değer eğitimiyle ilgili yapılandırmacı yaklaşım da göz önünde bulundurularak öğretmenlere yönelik bir program modülünün geliştirilmesi de amaçlanmıştır. Diyarbakır'da görev yapan 423 sınıf öğretmeni araştırmanın evrenini oluşturmuştur. Araştırma kapsamında 320 öğretmene ulaşılmış ve bu öğretmenler araştırmanın örneklemini oluşturmuştur.Bu araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma araştırma yöntemi benimsenmiştir. Araştırmanın nicel verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde ve X² (Kay-Kare) tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmada görüşmelerden elde edilen nitel verilerin çözümlenmesinde ise nitel veri analiz tekniklerinden içerik analizi tekniği kullanılmıştır. İstatistiksel çözümlemelerde SPSS 12.0 (Statistical Package for the Social Scienses) bilgisayar programından yararlanılmıştır.Araştırmaya ilişkin şu sonuçlara ulaşılmıştır:?Öğretmenler kitle iletişim araçlarındaki şiddet ve saldırganlık içeren bazı yayınların okulda verilen değerler eğitimini olumsuz etkilediği görüşünde birleşmektedir. Öğretmenler okulda verilen değerlerin ailede ve sosyal çevrede yeterince pekiştirilmediği görüşündedir.?Öğretmenler hizmet öncesi eğitimde değer eğitimi dersi almalarının değerleri öğrencilere kazandırmada yararlı olacağını düşünmektedir. Öğretmenler değerler eğitimiyle ilgili bir kılavuz olursa bu kılavuzdan faydalanacakları görüşünü paylaşmaktadır.?Öğretmenlerin tamamına yakını etkili bir değerler eğitimi için görsel-işitsel araç-gereçlerin eksiksiz olarak okullarda bulunması gerektiği görüşünde birleşmiştir.?Erkek öğretmenlerin değerleri kazandırmak için kadın öğretmenlerden daha fazla görsel-işitsel araç gereçleri kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır.?Bitirdiği yüksek öğretim alanı ?diğer? olan öğretmenlerin drama tekniğini ?sınıf öğretmenliği? alanındaki öğretmenlere oranla daha çok kullandıkları ortaya çıkmıştır.Araştırmanın sonuçları doğrultusunda geliştirilen kimi öneriler şöyledir:Sosyal Bilgiler Programında değerler eğitimi ile ilgili kazanımlara doğrudan yer verilmeli ve Programda öğrencilerin ilgisini çekebilecek daha zengin bir içerikle doğrudan değerlerle ilgili konular yer almalıdır.Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler Programı, Değerler, Değerler Eğitimi, Program Modülü. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to determine the teacher?s opinions and offers about values education which take place at Social Studies curriculum. Besides at the conclusion of the study it is aimed to develop a programme module for teachers by considering constructivist approach. 423 classroom teachers have formed the the population of the research in Diyarbakır. As part of the research 320 teachers have been reached and these teachers have composed the the sample of the research.In this research mixed research method, wich quantitative and qualitative research methods were used together, was used. At analysing the quantitative data of the research it is exploited from frequency, percentage and X2 (Chi-square) techniques. At analysing the qualitative data which have derived from interviews it is exploited from content analysis. SPSS12.0 (Statistical Package for the Social Sciences) computer programme is used at statistical analysing.It is reached to these results related to research.?Teachers are coherence that some publications which include severity and aggressiveness badly effects the values education given at schools. Teachers think that the values given at schools aren?t reinforced enough at family and social environment.?Teachers think that taking values education courses at pre-service training will be helpful at bringing values to students. Teachers share the opinion that if there is a guide-book about values education they can derive benefit from it.?Nearly whole of the teachers coherent that the audio-visual aids must be complete at all the schools for an effective values education.?It is understood that male teachers use audio-visual aids more than female teachers.?It is appeared that the teachers who finished ?other? education branches at university use drama technique more than ?primary school? teachers.Some proposals in accordance with the results of the study are like these:In Social Studies Curriculum acquisitons related to values education must be directly included and subjects which are directly related to values education with stronger content that can create interest by the students must be included.Keywords: Social Studies Curriculum, Values, Values Education, Programme Module. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim sosyal bilgiler programında değerler eğitiminin mevcut durumunun belirlenmesi ve öğretmenlere yönelik bir program modülü geliştirme | |
dc.title.alternative | Determining the current situation of values education in primary school social studies curriculum and developing a programme module for teachers | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Social studies education | |
dc.subject.ytm | Values | |
dc.subject.ytm | Social studies course | |
dc.subject.ytm | Values education | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Education programs | |
dc.subject.ytm | Program development | |
dc.subject.ytm | Social studies teaching | |
dc.subject.ytm | Teaching curriculums | |
dc.subject.ytm | Primary education teachers | |
dc.subject.ytm | Class teachers | |
dc.identifier.yokid | 377911 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MERSİN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 264176 | |
dc.description.pages | 220 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı |