Hemşirelik öğrenimi gören birinci ve dördüncü sınıf üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi
dc.contributor.advisor | Vefikuluçay Yılmaz, Duygu | |
dc.contributor.author | Türkmenoğlu, Müzeyyen Deniz | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T08:16:34Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T08:16:34Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/220684 | |
dc.description.abstract | AraĢtırma, hemĢirelik öğrenimi gören birinci ve son sınıf üniversiteöğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine iliĢkin tutumları ve tutumları etkileyen faktörleribelirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıĢtır. AraĢtırmanın örneklemini, Mersin‟dekibir üniversitenin Sağlık Yüksekokulu HemĢirelik Bölümü‟nde öğrenim gören 193 birincive 108 son sınıf öğrencisi 301 öğrenci oluĢturmuĢtur. Veri toplama aracı olarak, anketformu ve Zeyneloğlu tarafından geliĢtirilen `Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği(TCRTÖ)` kullanılmıĢtır. Anket formu iki bölümden oluĢmaktadır. Birinci bölümdeöğrencilerin ve ebeveynlerin sosyo-demografik özellikleri; ikinci bölümde ise öğrencilerintoplumsal cinsiyet rollerine iliĢkin tutumlarını etkileyebileceği düĢünülen faktörlereyönelik sorular yer almaktadır. Veri toplama formları 21-30 Aralık 2015 tarihleri arasındauygulanmıĢtır. AraĢtırmadan elde edilen veriler SPSS for Windows 11.5 (StatisticalPackage for Social Sciences) bilgisayar programında; ortanca, minimum ve maksimumdeğerler, yüzdelik sayılar, Shapiro Wilk testi, Kruskal Wallis ve Mann Whitney U testikullanılarak değerlendirilmiĢtir. AraĢtırmada birinci sınıf öğrencilerinin son sınıföğrencilerine göre daha eĢitlikçi tutuma sahip oldukları ve aralarındaki farkın istatistikselolarak önemli olduğu saptanmıĢtır (p < 0,05). Erkek öğrencilerin kadın öğrencilerden dahaeĢitlikçi tutuma sahip oldukları ve aralarındaki farkın istatisitiksel olarak önemli olduğubelirlenmiĢtir (p < 0,05). Öğrencilerin aile tipi, anne öğrenim ve çalıĢma durumları ileTCRTÖ puan ortancaları arasındaki farkın önemli olduğu saptanmıĢtır (p<0,05). Sonuçolarak öğrencilerin toplumsal cinsiyet rollerine iliĢkin eĢitlikçi tutuma sahip olduklarısaptanmıĢtır. Anahtar Kelimeler: Toplumsal cinsiyet, geleneksel cinsiyet rolü, eĢitlikçicinsiyet rolü, hemĢirelik öğrencileri, ve tutum. | |
dc.description.abstract | This study is methodological and is based on a survey applied to first and finalclass of nursing students enrolled at aiming to assess their attitudes towards gender rolesand the factors causing differentiation in these attitudes. The universe as well as the sampleof the study consisted of 193 first and 108 final class students, a total of 301 nursingstudents enrolled at universities in Mersin. As the medium of data collection aquestionnaire and a `Gender Roles Attitude Scale` (GRAS) developed by Zeyneloğlu hasbeen used. The questionnaire applied consisted of two parts with the first part recording therespondents socio-demographic characteristics while the second part contained questionsregarding possible factors of the attitudes of students towards gender roles. Thequestionnaire and the GRAS was applied to students between Dec.21st and Dec. 30th in2015. The collected data was processed in SPSS 11.5 and was analyzed examining levelsof means, standard deviation, median, minimum and maximum values and percentagepoints utilizing statistical tests like Shapiro Wilk and Mann-Whitney U tests. That firstyear class students in the study have more egalitarian attitudes according to final yearstudents and the difference between them was found to be statistically significant (p<0,05).Male students have more egalitarian attitudes and female students has been determined thatthe difference between them had statistically significant (p<0,05). Median GRAS scores ofrespondent students were found to differ (statistical significance level p<0.05) according totheir family type, mother‟s work status and mother‟s education attitudes.In general, students are found to have egalitarian attitudes towards genderroles. Keywords: Gender, traditional gender roles, equalitarian gender roles, genderand nursing students, attitudes towards gender. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Sosyoloji | tr_TR |
dc.subject | Sociology | en_US |
dc.title | Hemşirelik öğrenimi gören birinci ve dördüncü sınıf üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi | |
dc.title.alternative | Attitudes of determine 1st and 4th class of nursing students' regarding to gender roles | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Kadın Çalışmaları Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Equality of women and men | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Nursing | |
dc.subject.ytm | Education-nursing | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | Gender identity | |
dc.subject.ytm | Gender roles | |
dc.subject.ytm | Student attitude | |
dc.identifier.yokid | 10096606 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MERSİN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 433782 | |
dc.description.pages | 91 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |