Show simple item record

dc.contributor.advisorAkgün, Serap
dc.contributor.authorÇoksan, Sami
dc.date.accessioned2020-12-10T08:16:17Z
dc.date.available2020-12-10T08:16:17Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/220649
dc.description.abstractBu araştırmada özdeşim düzeyi ve iç grup normlarına bağlı olarak sergilenen iç grup yanlılığı düzeyleri incelenmiştir. İç grup yanlılığı iki farklı şekilde ölçülmüştür. Öncelikle katılımcılardan bir miktar kaynağı kurgusal bir öykü bağlamında iç ve dış grupları arasında bölüştürmeleri, ardından iç ve dış gruplarını olumlu ve olumsuz sıfatlar açısından değerlendirmeleri istenmiştir. Kaynak paylaştırma görevinde katılımcıların özdeşim düzeyi ve grup normuna bağlı olarak iç grup yanlılığı yapma oranları bağımsız örneklemler için z-oran testi ile karşılaştırılmıştır. Katılımcıların kendi gruplarını ve dış grubu olumlu ve olumsuz sıfatlar açısından değerlendirmeleri arasında etnik köken, özdeşim düzeyleri ve grup normuna bağlı olarak bir fark olup olmadığını sınamak amacı ile verilere tekrar ölçümlü varyans analizi uygulanmıştır. Bulgular, kaynak paylaştırma görevinde gruplarıyla yüksek özdeşime sahip katılımcıların düşük özdeşimlilere göre daha yüksek oranda iç grup yanlılığı sergilediklerini göstermiştir. Ayrıca, hem yüksek hem de düşük özdeşim düzeyine sahip katılımcıların grup normunun grupçalık olduğu koşulda eşitlik olduğu koşuldan daha yüksek oranda iç grup yanlılığı yaptıkları gözlenmiştir. Sıfat atfetme görevinde hem yüksek hem de düşük özdeşimli katılımcıların iç gruplarını daha olumlu, dış gruplarını daha olumsuz değerlendirdikleri görülmüştür. Yüksek özdeşimli katılımcıların iç gruplarını düşük özdeşimli katılımcılara kıyasla daha olumlu, dış gruplarını ise daha olumsuz değerlendirdikleri bulunmuştur. Kaynak paylaştırma görevinde katılımcıların davranışlarının nedenine ilişkin yanıtları içerik analizi ile incelenmiştir. İç grup yanlılığı yapan katılımcıların bu davranışlarını benzerlik, iç grubu olumlu görme, dış grubu olumsuz görme ve ihtiyaç; iki gruba eşit pay veren katılımcıların ise bu davranışlarını, ayrımcılığa karşı eşitlik ve adalet, insan olmak, eşit ihtiyaç, çatışmadan kaçınmak ve grupları yeniden kategorilemek temaları ile açıkladıkları gözlenmiştir.
dc.description.abstractThe purpose of the present study was to examine the influence of identification and group norms on ingroup bias. Ingroup bias was measured by two methods. First, participants were asked to allocate some money between ingroup and out group, after reading a vignette. Second, participants rated ingroup and outgroup on positive and negative adjectives. The percentages of ingroup favoritism depending on identification levels and ingroup norms at resource allocation task were compared using independent samples z-ratio tests. In order to examine the impact of group norm and identification level on ingroup bias in the adjective ratings repeated measures variance analyses was performed.Results indicated that high identifiers showed ingroup bias in higher rates than low identifiers in the allocation task. It was also observed that both the high and the low identifiers showed ingroup bias in higher rates when the group norm was to favor the interests of the ingroup than the group norm was to be fair. The results of analysis of variance regarding evaluation task revealed that both high and low identifiers assess their ingroup more positively and their outgroup more negatively. It was also found that high identifiers rated their ingroup more positively and their outgroup more negatively compared to the participants with a low level of identification.Participants' reasons for their allocation decisions were analyzed using content analysis. It was revealed that paticipants who favored their ingroup explained this behaviour using five themes; Similarity, Viewing the Ingroup in a Positive Way, Viewing the Outgroup in a Negative Way, and Need. Participants who allocated the money equally between the two groups explained their behavior with the themes of Equality and Justice Against Discrimination, Being Human, Equal Need, Avoiding a Conflict and Recategorizing the Groups.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleSosyal kimlik özdeşimi ve iç grup normunun iç grup yanlılığı ile ilişkisi
dc.title.alternativeThe relationships between group norms, identification, and ingroup bias
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentPsikoloji Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSocial identity
dc.subject.ytmIn-group bias
dc.subject.ytmNorm
dc.subject.ytmIdentification
dc.subject.ytmGroups
dc.identifier.yokid10088643
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMERSİN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid433780
dc.description.pages121
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess