Öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rolleri tutumlarının kadın sağlığı hemşireliği açısından değerlendirilmesi
dc.contributor.advisor | Akan, Nazife | |
dc.contributor.author | Yaşar, Bakiye | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T08:06:03Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T08:06:03Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/219782 | |
dc.description.abstract | Araştırma, Eğitim Fakültesi İlköğretim Eğitimi Bölümü dördüncü sınıfta öğrenim gören öğrencilerin toplumsal cinsiyet rolleri tutumlarının kadın sağlığı hemşireliği açısından değerlendirilmesi amacıyla tanımlayıcı kesitsel olarak yapılmıştır. Araştırmanın evren ve örneklemini, Adıyaman Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Eğitimi Bölümü'nde öğrenim gören 205 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak, anket formu ile Zeyneloğlu tarafından geliştirilen ?Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği (TCRTÖ) (Cronbach Alfa Güvenirlik Katsayısı 0,92)? kullanılmıştır. Anket formu ve TCRTÖ dördüncü sınıfta öğrenim gören öğrencilere 16-31.05.2011'de uygulanmıştır.Araştırmadan elde edilen veriler SPSS for Windows 17 (Statistical Package for Social Sciences) bilgisayar programında; ortalama, standart sapma, minimum ve maksimum değerler ile yüzdelik sayılar, t-testi, Anova testi kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmada öğrencilerin ?eşitlikçi cinsiyet rolü? (29,05) ve ?kadın cinsiyet rolü? (24,37), ?evlilikte cinsiyet rolü? (19,67), ?geleneksel cinsiyet rolü? (23,41) ve ?erkek cinsiyet rolü? (17,24) alt boyutlarına ilişkin eşitlikçi tutuma sahip oldukları belirlenmiştir. Öğrencilerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarını belirleyen TCRTÖ puan ortalamaları ile öğrencilerin öğrenim gördüğü bölüm, mezun oldukları lise, okumakta olduğu bölümü seçmesinde etkili olan kişiler arasındaki farkın istatistiksel olarak önemli olduğu belirlenmiştir (p<0,05).Sonuç olarak, öğrencilerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin eşitlikçi tutuma sahip oldukları (TCRTÖ puan ortalaması 113,77±21,23) saptanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda öğrencilere toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin eşitlikçi tutumların kazandırılmasına yönelik öneriler geliştirilmiştir. | |
dc.description.abstract | This study is descriptive and cross-sectional in character and is based on a survey applied to education faculties? elementary school teacher candidates? enrolled at university of Adıyaman aiming to evaluate their attitudes towards gender roles and the factors causing differentiation in these attitudes by women health nursing. The universe as well as the sample of the study consisted of a total 205 fourth year students enrolled at Adıyaman University Department of Elementary Education. As the medium of data collection a questionnaire and a ?Gender Roles Attitude Scale? (GRAS) developed by the Zeyneloğlu has been used (Cronbach Alpha Reliability Coefficient 0,92). The questionnaire and the GRAS were applied to fourth students May 16-31 in 2011.The collecteddata was processed in SPSS 17 and was analyzed examining levels of means, standard deviation, minimum and maximum values and percentage points utilizing statistical tests like t-test, Anova test. The results of the study reveal egalitarian attitudes among students for the sub-dimensions named ?egalitarian gender roles? (the score means of 4th students is 29,05),?female gender roles? (the score means of 4th students is 24,37), ?marriage gender roles? (the score means of 4th students is 19,67), ?traditional gender roles? (the score means of 4th students is 23,41) and ?male gender roles? (the score means of 4th students is 17,24). Average and median GRAS scores of respondent students were found to differ (statistical significance level p<0,05) according to department of faculty, graduate from high school, efficient person for choosing department of students. In general, students are found to have egalitarian attitudes towards gender roles (means GRAS score 113,77±21,23 points). Based on the results of the study suggestions for the promotion of egalitarian attitudes towards gender roles were developed. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Hemşirelik | tr_TR |
dc.subject | Nursing | en_US |
dc.subject | Kadın Hastalıkları ve Doğum | tr_TR |
dc.subject | Obstetrics and Gynecology | en_US |
dc.title | Öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rolleri tutumlarının kadın sağlığı hemşireliği açısından değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | Teacher candidates? gender roles regarding to attitudesby women health nursing of evaluate | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Hemşirelik Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Nursing | |
dc.subject.ytm | Gender identity | |
dc.subject.ytm | Gender roles | |
dc.subject.ytm | Candidate teachers | |
dc.subject.ytm | Women's health | |
dc.identifier.yokid | 421334 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MERSİN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 314318 | |
dc.description.pages | 104 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |