Show simple item record

dc.contributor.advisorÇetin, Hacer
dc.contributor.authorPolat Külcü, Didem
dc.date.accessioned2020-12-10T08:05:14Z
dc.date.available2020-12-10T08:05:14Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/219585
dc.description.abstractBu araştırma, çocuklarda akran zorbalığı ve benlik saygısının incelenmesiamacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini Mersin merkez ilçelerine bağlı 13ortaokul oluşturmuştur. Bu ortaokullardan evrenden örnekleme, 1052 öğrenciseçilmiştir. Veriler, `Kişisel Bilgi Formu`, `Akran Zorbalığı Belirleme ÖlçeğiErgenFormu`, `Coopersmith Benlik Saygısı Ölçeği` kullanılarak toplanmıştır.Verilerin analizinde sayı, yüzde, Student t, Anova testleri kullanılmıştır.Örneklemdeki öğrencilerin %56,6'sı altıncı sınıf, %53,1'i kız, %53,3'ü 12yaşındadır. Araştırmada benlik saygısı puanı ortalamaları (BSPO) ile kurbanolma puan ortalamaları (KOPO) arasındaki fark, istatistiksel olarak anlamlıbulunmamıştır (p=0.431). Akran zorbalığı puan ortalamaları (AZPO) ile BSPOarasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p=0.012). Ayrıca KOPOile AZPO arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.001).Öğrencilerin ölçeklerden aldıkları ortalama değerler (KOPO=221.7±39.0,AZPO=250.1±22.3, BSPO=61.5±16.6) kurban ve zorba ölçeği için oldukça yüksek,benlik saygısı ölçeği için orta düzeyde yüksek bulunmuştur. Araştırmada yaş,akademik başarı, baba eğitimi, okulunu sevme, arkadaşlarıyla sorun yaşama,sorunları ailesiyle paylaşma ve ailenin tutumunun BSPO'nda istatistiksel olarakanlamlı fark bulunmuştur. Aynı zamanda arkadaşlarıyla sorun yaşamanın, AZPOile ilişkili olduğu saptanmıştır. Bu doğrultuda; hemşireler okullarda ergenlerin,akranlarından görebilecekleri, akran zorbalığına karşı önlem alabilmeleri için;zorba ve kurban çocukların özelliklerini bilmeli, bu konuda riskli olabilecekçocukları izlemelidirler. Zorba davranışa maruz kalan ve zorbalık yapan çocuğauygun müdahale yöntemlerini kullanarak yaklaşılmalı ve çocuklarda zorbalığınneden olduğu sağlık problemlerini izleyebilmelidirler. Zorbalık davranışı ve benliksaygısı açısından bireysel, ailesel ve çevresel risk faktörleri tanımlanmalı, eğitimprogramları düzenlemeli, bu programlara ergeni, aileyi, öğretmeni ve okulçevresinde yer alan tüm bireyleri dahil etmelidirler. Ayrıca okullarda akranzorbalığını önlemek amacıyla, disiplinler arası çalışmalara da gereksinimduyulduğu düşünülmektedir.Anahtar sözcükler: Akran Zorbalığı, Benlik Saygısı, Ergenlik Dönemi,Okul Sağlığı Hemşiresi, Okulda Şiddet.
dc.description.abstractThis study was conducted to investigate the children bullying and selfesteem.The population of the study was included thirteen elementary schools inMersin. The study sample were chosen 1052 student from these school. The datawere collected using the Personal Information Form, Peer VictimizationIdentification Scale-Adolescent Form and Coopersmith Self-esteem Inventory. Thestudy data were analyzed using numbers, percentages, students't-tests andANOVA tests. Of the students in the sample, 56.6% were sixth grade students,53.1% were females and 53.3% were twelve years old. The difference between selfesteemmean scores (SEMS) and being victimized mean scores (BVMS) was notstatistically significant (p=0.431). The difference between peer victimization meanscores (PVMS) and SEMS was statistically significant (p=0.012). The differencebetween BVMS and PVMS was also statistically significant (p<0.001). Students'mean scores on the scales (BVMS=221.7±39.0, PVMS=250.1±22.3,SEMS=61.5±16.6) were very high on being victimized and victimizer scales andmoderately high on self-esteem scale. There were statistically significantdifferences in students' SRMS based on age, academic achievement, fathers' levelof education, love for school, problems with friends, sharing problems with familyand the attitude of the family. The study also found that there was a correlationbetween having problems with friends and PVMS. In this sense, nurses ought toknow about the characteristics of victim and victimizer students in order to takemeasures against peer victimization, and they should monitor the children whoexhibit risk factors. Nurses should approach victim and victimizer students withthe appropriate methods of intervention, and they should be capable ofdetermining the health problems caused by victimization. Regarding victimizingbehavior and self-esteem, nurses should identify the familial and environmentalrisk factors, organize educational programs and include the adolescent, family,teacher and all individuals in the school environment. In addition, the authorsbelieve that it is necessary to conduct interdisciplinary studies in order to preventpeer victimization.Keywords: Adolescence, Peer Victimization, School Health Nursing, Selfesteem,Violence at school.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHemşireliktr_TR
dc.subjectNursingen_US
dc.subjectÇocuk Sağlığı ve Hastalıklarıtr_TR
dc.subjectChild Health and Diseasesen_US
dc.titleÇocuklarda akran zorbalığı ve benlik saygısının incelenmesi
dc.title.alternativeİnvestigation of bullying and self-esteem in chıldren
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentHemşirelik Anabilim Dalı
dc.subject.ytmChildren
dc.subject.ytmPeer
dc.subject.ytmPeer victimization
dc.subject.ytmSelf esteem
dc.subject.ytmAdolescents
dc.subject.ytmSchools
dc.subject.ytmSchools-public health
dc.subject.ytmNurses
dc.subject.ytmNursing
dc.subject.ytmViolence
dc.identifier.yokid10050901
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMERSİN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid419937
dc.description.pages124
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess