dc.contributor.advisor | Altun Uğraş, Gülay | |
dc.contributor.author | Kanat, Canan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T08:03:56Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T08:03:56Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-10-11 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/219274 | |
dc.description.abstract | Araştırmada, rotator manşet onarımı yapılan hastalara verilen video destekli eğitimin üst ekstremite işlevlerine ve sorunlarına etkisini belirlemek amaçlandı.Randomize kontrollü deneysel bu araştırmanın örneklemini 01 Eylül 2017-30 Haziran 2018 tarihleri arasında bir üniversite hastanesinin ortopedi ve travmatoloji kiliniğine yatan 48 elektif rotator manşet onarımı uygulanan hasta oluşturdu. Araştırmada çalışma grubuna (n=24) video destekli eğitim verilirken; kontrol grubuna (n=24) rutin hemşirelik bakımı uygulandı. Araştırmada cerrahi girişim öncesi, sonrası 6. hafta ve 3. ay omuz işlevleri Modifiye Constant-Murley (MCM) puanı; omuz sorunları ise Kol, Omuz ve El Sorunları Anketi (DASH) ile değerlendirildi. Verilerin analinizinde, tanımlayıcı istatistikler, ki-kare, bağımsız gruplarda t-testi ve Mann Whitney U testi; tekrarlı ölçümlerde varyans analizi (Repeated ANOVA); çoklu karşılaştırmalarda Contrast test kullanıldı.Araştırmada çalışma ve kontrol grubundaki hastaların cerrahi girişim öncesi DASH puanları, cerrahi girişim sonrası 6. haftadaki DASH puanından, cerrahi girişim sonrası 6. haftadaki DASH puanı ise cerrahi girişim sonrası 3. aydaki puandan anlamlı olarak yüksekti (p<0,05). Çalışma ve kontrol grubunun DASH puanları arasında anlamlı fark olmazken (p>0,05), grupların DASH-İş Modeli puanlarında fark vardı (p<0,05). Çalışma grubunun cerrahi girişim öncesi kontrol grubuna göre daha yüksek olan DASH-İş Modeli puanı, cerrahi girişim sonrası 3. ayda anlamlı olarak daha düşüktü (p<0,05). Kontrol grubundaki hastaların, cerrahi girişim sonrası 3. aydaki MCM toplam puanı cerrahi girişim öncesi ve sonrası 6. haftadaki puandan anlamlı olarak yüksekti (p<0,05). Çalışma grubundaki hastaların cerrahi girişim öncesi MCM toplam puanı cerrahi girişim sonrası 6. haftadaki puandan, 6. haftadaki puan ise cerrahi girşim sonrası 3. aydaki puandan anlamlı olarak daha düşüktü (p<0,05). İki grubunun MCM toplam puanı arasında anlamlı fark olmazken; günlük yaşam aktiviteleri alt puanı cerrahi girişim sonrası 3. ayda, çalışma grubundaki hastalarda kontrol grubundakilerden anlamlı olarak daha yüksekti (p<0,05).Araştırma; rotator manşet onarımı yapılan hastalarda video destekli eğitimin omuz işlevlerini arttırırken, sorunlarını azalttığını ortaya koydu.Anahtar kelimeler: Rotator manşet onarımı, video destekli eğitim, omuz işlevi, omuz sorunları,hemşire. | |
dc.description.abstract | The aim of this research was to determine the effect of video assisted training on upper extremity problems and functions in patients undergoing rotator cuff repair.The sample of this randomized controlled experimental research consisted of 48 patients who underwent elective rotator cuff repair at orthopedics and traumatology clinic of a university hospital between 01 September 2017 and 30 June 2018. In this research, video assisted training provided to the study group (n=24), routine nursing care was applied to the control group (n=24). In the research, preoperative, postoperative 6th week and 3rd month shoulder functions were evaluated with Modified Constant-Murley (MCM) score and shoulder problems were evaluated with Disabilities of the Arm, Shoulder and Hand (DASH). The data were analyzed using descriptive statistics, the chi square test, the independent groups t test and Mann Whitney U test, one-way analysis of variance (Repeated ANOVA) and the Contrast test for multiple comparisons.In the research, DASH scores of the patients in the study and control groups before the surgery were significantly higher than the DASH score at the postoperative 6th surgery, and the DASH score at the postoperative 6th week was significantly higher than the postoperative 3rd month (p<0,05). There was no significant difference in DASH scores between the study and control groups (p>0,05), but there was a difference in the DASH-Work Model scores of the groups (p<0,05). The DASH-Work Model score was significantly lower in the postoperative 3rd month than the control group (p<0,05). In the control group, the MCM total score at postoperative 3rd months was significantly higher than the 6th week before and after surgery (p<0,05). The patients in the study group had a MCM total before surgery score lower than the postoperative 6th week; score on the postoperative 6th week is; surgery was significantly lower than the postoperative 3 months (p<0,05). There was no significant difference between two groups in terms of MCM total score; daily living activities sub-score were significantly higher in the study group at the 3rd postoperative period than in the control group (p<0,05).Research showed that video-assisted training increases the shoulder functions and decreases the shoulder problems patients which undergoing rotator cuff repair.Keywords: Rotator cuff repair, video assisted training, shoulder function, shoulder problems,nurse. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Hemşirelik | tr_TR |
dc.subject | Nursing | en_US |
dc.title | Rotator manşet onarımı yapılan hastalarda video destekli eğitimin üst ekstremite sorunları ve işlevlerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of video assisted training on upper extremity problems and functions in patients undergoing rotator cuff repair | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-11 | |
dc.contributor.department | Hemşirelik Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Rotator cuff | |
dc.subject.ytm | Video supported teaching | |
dc.subject.ytm | Upper extremity | |
dc.subject.ytm | Shoulder | |
dc.subject.ytm | Shoulder joint | |
dc.subject.ytm | Shoulder pain | |
dc.subject.ytm | Patient education | |
dc.subject.ytm | Nursing | |
dc.identifier.yokid | 10231072 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MERSİN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 536139 | |
dc.description.pages | 81 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |