dc.contributor.advisor | Yüksel, Mustafa | |
dc.contributor.author | Gündüzalp Ölmez, Nihan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T08:02:19Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T08:02:19Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/219066 | |
dc.description.abstract | İnşa biçimi ve tekniği olarak ortaya çıkan konstrüktif yapı, sanatsal dizgedebiçimsel olarak karşılığını bulmuştur. Bu biçimsel yapının düşünsel sürecinin incelenmesi,hazırlanan konunun kısa bir özetidir.Modern dönemin belirgin ifade biçimi olan konstrüksiyon, endüstriyelmalzemelerin birleştirilerek bir yapı oluşturması esasına dayanır. Oluşturulan bu yapılarişlevsel nesnelere kaynaklık etmesinin yanında, malzeme ve çalışma tekniğini yüceltmesi,hatta post-modern süreçte endüstriyel ürünün doğrudan kendini işaret etmesi bakımındanönemlidir.Bu çalışmanın temel konusu, konstrüktif bir anlayışla yapılan heykel formu vedüşünce biçimidir. Heykelin kendi varlığı dışındaki düzlemde konumlanışı heykel tarihiboyunca bir problem olarak kendini göstermektedir. Ancak konstrüktif yapılı bir heykelle busüreç evirilmiştir. Artık sadece heykelin konumlanışı değil, düşünsel yapısı da problemedâhil olmuştur. Heykelin mekânsal düzlemde zaman içerisinde uğradığı yapısal ve anlamsaldeğişimi de bu problemi tartışmada temel alınmıştır. Konstrüktivist bir anlayışla oluşturulanheykelin içindeki birimlere ait boşluğa mekânsal bir değer olarak yaklaşılmasının yanında,heykelin dış yapıyla kazandığı anlamı, yapısalcılık bağlamında bir bütünsellik olarakdeğerlendirilmektedir. Boşluğu heykelin konumlandığı bir uzam olarak düşündüğümüzde,mekânsal düzlemin düşünce sistemine bağıntılı olarak yeni bir anlam kazanması sözkonusudur. Heykelin çerçevesini belirleyen boşluk kendi başına sergilenen bir yapıyadönüştüğünde, bu yapıyı sınırlayan mekânın da tanımı değişmektedir. Bütün bu olgularYapısalcılık bağlamında değerlendirildiğinde parça bütün ilişkisi söz konusu olmaktadır ve iiianlamın kendisi nesneler arasındaki ilişkilerle saptanabilmektedir. Böylece, temel amaçbirimlerin sadece inşacı bir yaklaşımla yeniden üretimi değil, birimlerin bir araya gelerekoluşturduğu anlamdır. Sanatsal dizgede sınırlandırılmış bir boşluk olan mekânınyorumlanışı, benzer şekilde heykelin iç boşluğundaki sınırların yapısı gibi düşünülmelidir.En genel tanımıyla mekân, bir formun sınırlarının boşluğun içinde varlık göstermesidir.Heykel de boşlukta konumlanmasıyla anlam kazanır ve boşluğun sınırlarının mekânıbelirlemesi sürecine bakıldığında, bütün bu dizindeki asıl değeri nesnelerin birbiriyle girdiğiilişkinin anlamlı bir bütün oluşturması olarak açıklayabilir.Heykelin içinde yer aldığı mekânsal düzlemin bir boşluk olarak değerlendirildiği buçalışma, yapısal bir öğe olan boşluğun plastik bir değer kazanarak mekânın içerisinde anlamkazanması bakımından önemlidir.Anahtar Kelimeler: Heykel, Konstrüktif Yapı, Yapısalcılık, Yapıbozum, Yapı, Gösterge,Gösterilen, Dizge- Dizin, Mekân, Boşluk, İşlev, Anlam, | |
dc.description.abstract | Constructivist structure, which is used as a construction tool and technique, hasobtained a new meaning in artistic style recently. This is the abstract of the study whichhas studied the intellectual processes of this kind of constructivist structures.Construction is based on the combination of industrial tools as the exactexpression of modern days. In addition to being source to functional objects, it developsthe material and working techniques. Moreover, it is important that it higlights itself as aindustrial product in post-modern days. In order to discuss the structural principles of thestatue, constructivism needs to be examined as the basis. On this aspect, the main subjectof the study is the statue designed in line with constructivist ideas. Throughout the history,it has always been a problem that statue has been discussed in another perspective ratherthan its own perspective. However, with a statue designed by constructivist structure, thiskind of process has evolved. From now on, not only the position but also the thought styleof the statue has been included as a problem. The main thing in the discussion of theproblem is the change of the statue regarding structure and meaning in time. In addition tothe spatial value of inner space, statue designed by a constructivist view, the statue has alsoa meaning with its outer space. When the space is considered as a location where the statueis located, it is easy to obtain a new meaning in spatial level. By the time the space shapingthe statue turns into an exhibited structure, the definition of the space also changes.Furthermore, the moment all these events are considered in line with constructivism, there voccurs a metonymy in which the meaning itself can be understood via the relationshipsamong the objects. Thus, the meaning the forms create is the main aim.The interpretation of space in artistic style needs to be thought in the same wayregarding the topics in statue. With its general definition, space is the existence of a formin its own limits. Statue gets its own meaning through its location in space. When the limitsof space in terms of clarifying the location is considered, it can be understood that theobjects compose a meaningful unit. Since the spatial level is evaluated as space, this studyis important in that it makes the space valuable via making the plastic meaningful as aspatial part.Key words: Sculpture, Constructivist Structure, Structuralism, Deconstruction, Structure,Sign, Signified, System, Space, Vacancy, Function, Meaning | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Hekelde konstrüktif uygulamalar ve yapısal çözümlemeler | |
dc.title.alternative | Constructivist applications and structural analyses in sculpture | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Heykel Anasanat Dalı | |
dc.subject.ytm | Sculpture | |
dc.subject.ytm | Sculpture art | |
dc.subject.ytm | Constructive properties | |
dc.subject.ytm | Structuralism | |
dc.subject.ytm | Deconstruction | |
dc.identifier.yokid | 10057274 | |
dc.publisher.institute | Güzel Sanatlar Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MERSİN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 422038 | |
dc.description.pages | 88 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |