dc.contributor.advisor | Alıcı, Devrim | |
dc.contributor.author | Göçer, Sakine | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T07:49:21Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T07:49:21Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/219016 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, bir ölçeğin yapı geçerliğini korelasyon, gruplararası fark ve faktör analizi yöntemlerine dayalı olarak incelemektir. Bu amaçla, araştırmacı tarafından hazırlanan bir ölçeğin (1) iki farklı ölçekle (matematiğe karşı özyeterlik ölçeği ve öğretmenliğe ilişkin tutum ölçeği) ve öğrencilerin akademik notları ile korelasyonuna; (2) ölçek puanlarının cinsiyete, sınıflara ve bölümlere göre farklılık gösterip göstermediğine ve (3) doğrulayıcı faktör analizine (DFA) göre yapı geçerliği irdelenmiştir.Araştırmanın verilerinin elde edilmesi amacıyla iki farklı grupla çalışılmıştır. Bunlardan ilki 7 farklı üniversitenin ilköğretim matematik öğretmenliği bölümünde okuyan 735 öğrenciden; ikincisi Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde okuyan 559 öğrenciden oluşmaktadır.Araştırma verilerinin analizinde Pearson ve Spearman korelasyon katsayıları, ANOVA ve Mann Whitney U'dan yararlanılmıştır.Korelasyon çalışmaları sonucunda, özyeterlik algısı ile öğretmenliğe ilişkin tutum arasında düşük düzeyde ve manidar bir ilişki olduğu (r=0,247; p<0,05); matematik öğretimi özyeterlik algısı ile matematiğe karşı özyeterlik arasında orta düzeyde manidar bir ilişki olduğu (r=0,485; p<0,01); özyeterlik algısı ile akademik başarı arasında orta düzeyde manidar bir ilişki olduğu (r=0,450; p<0,01) belirlenmiştir.Gruplararası farkın incelenmesi sonucunda, özyeterlik algısının bölümlere göre manidar farklılık gösterdiği (F4;559=0,00, p<0,01) ve bu farkın ilköğretim matematik öğretmenliği bölümü öğrencileri lehine olduğu; cinsiyete (t733=0,665, p>0,01) ve sınıflara (F3;733=0,102, p>0,05) göre ise manidar bir farklılık göstermediği gözlenmiştir.AFA sonuçlarına bağlı olarak tek faktörlü 6 bileşenli bir yapı olduğu belirlenen ölçeğin, DFA sonuçlarına göre önerilen model ile verilerden üretilen model arasındaki uyum orta düzeydedir.Sonuç olarak ölçeğin yapı geçerliğine ilişkin orta düzeyde kanıtlar elde edildiği; bu kanıtların birbirini desteklediği söylenebilir. Bununla birlikte ölçeğin yapı geçerliğini irdeleme çalışmalarının devam edilmesinin uygun olacağı düşünülmektedir. | |
dc.description.abstract | The aim of the present research was to examine the construct validity of a scale based on the correlation, inter-groups difference and factor analysis methods. For the present aim, (1) the correlation between the questionnaire prepared by the researcher, and two different scales - mathematical self-efficacy scale and attitude toward teaching scale - and academic achievement of the students, (2) the differences according to gender, grade and department, (3) construct validity of the scale based on confirmatory factor analysis were examined.We study with two diffrerent groups to collect research data. The first one of them consists of 735 students, being educated at Basic Education Mathematics Teaching department at seven different universities; The second of them consists of 559 students, being educated at Basic Education Mathematics Teaching department at Mersin University.Pearson and Spearman correlation coefficients, one way ANOVA and Mann Whitney-U test were used for data analyses techniques.Correlation results showed a lower but significant relationship between self efficacy and attitude toward teaching (r=0,247; p<0,05); a moderate and significant relationship between mathematic education self-efficacy and mathematic self-efficacy (r=0,485; p<0,01); and a moderate and significant relationship between self-efficacy and academic achievement (r=0,450; p<0,01).The results related with the difference between groups method showed a significant difference on self-efficacy according to department (F4;559=0,00, p<0,01) and Basic education Mathematic Teacher Education department students achieve greater score on self-efficacy inventory, and no significant difference was observed according to gender (t733=0,665, p>0,01) and grade (F3;733=0,102, p>0,01).The exploratory factor analysis (EFA) result showed a 6-component structure of the inventory. The goodness of fit between the proposed model and produced model is moderate according to confirmatory factor analysis (CFA).As a result, a moderate evidences were observed for the construct validity of the scale and these evidences confirm each other. Whereas, it may be argued that the construct validity of the scale should be investigated. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Yapı geçerliğini irdelemede kullanılan korelasyona, gruplararası farka ve faktör analizine dayalı yöntemlerin incelenmesi | |
dc.title.alternative | The investigation of the methods based on correlation, difference between groups and factor analysis to examine on construct validity | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Self-efficacy belief | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.subject.ytm | Scale development | |
dc.subject.ytm | Factor analysis | |
dc.subject.ytm | Correlation | |
dc.subject.ytm | Mathematics teaching | |
dc.subject.ytm | Candidate teachers | |
dc.identifier.yokid | 411785 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MERSİN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 289649 | |
dc.description.pages | 110 | |
dc.publisher.discipline | Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Bilim Dalı | |