Show simple item record

dc.contributor.advisorGizir, Sıddıka
dc.contributor.authorErimez, Cem
dc.date.accessioned2020-12-10T07:49:10Z
dc.date.available2020-12-10T07:49:10Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/218995
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencilerinin güçsüzlük, anlamsızlık, kuralsızlık, sosyal uzaklık (izolasyon) boyutlarında fakültelerine yabancılaşmalarının onların mesleğe yönelik tutumlarını ne derecede yordadığını incelemektir.Araştırmada Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi örnek durum (vaka) olarak belirlenmiş ve 2011-2012 eğitim öğretim yılı bahar döneminde fakültenin üçüncü ve dördüncü sınıflarına kayıtlı bütün öğrenciler araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. ?Öğrenci Yabancılaşma Ölçeği? ve ?Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği? kullanılarak elde edilen veri çoklu regresyon analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Tüm veriler 0.05 anlamlılık düzeyinde test edilmiştir.Analiz sonucunda elde edilen bulgular, öğrencilerin fakültelerine anlamsızlık ve kuralsızlık boyutlarında yabancılaşmalarının, onların öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarını anlamlı düzeyde yordadığını göstermektedir.
dc.description.abstractThe purpose of the present study is to examine the extent to which alienation of students attending Faculty of Education at Mersin University towards their faculty regarding powerlessness, meaningless, normlessness, and social isolation predicted their attitudes towards teaching profession.In this study, Faculty of Education at Mersin University has been specified as a case and the sample of this study consisted of all of the third and fourth-grade level students attending the faculty during 2011-2012 spring semester. `Student Alienation Scale? and `Attitude Scale towards Teaching Profession? scales were used to collect the data from the sample. The collected data were analyzed through multiple and stepwise regression analysis. The alpha value of .05 was established as a level of significance.Results of the analyses revealed that alienation of students towards their faculty regarding meaninglessness and normlessness were significant predictors of students? attitudes towards teaching profession.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleEğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarında fakültelerine yabancılaşmalarının rolü
dc.title.alternativeThe role of faculty of education students? alienation to their faculty on attitudes towards teaching profession
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmAlienation
dc.subject.ytmVocational attitude
dc.subject.ytmTeaching
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmStudent attitude
dc.subject.ytmEducation faculties
dc.identifier.yokid441693
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMERSİN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid319630
dc.description.pages90
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess