Show simple item record

dc.contributor.advisorErkuş, Adnan
dc.contributor.authorYüce, Gül
dc.date.accessioned2020-12-10T07:49:05Z
dc.date.available2020-12-10T07:49:05Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/218987
dc.description.abstractBu çalışmada, ulusal sınavlarda kullanılan alt testlerin ve ağırlıklarının önsel olarak belirlenmesi yerine, faktör yapılan dikkate alınarak yeniden alt testler oluşturulması ve bu yeni yapılarda yer alan maddelerin faktör yükü, ortak varyans ve başka değerlere bağlı olarak ağırlıklarının yeniden belirlenmesi ve bu durumun bireylerin sınıflaması ve sıralaması açısından incelenmesi amaçlanmıştır.Bu amaçla, Seviye Belirleme Sınavı alt testlerine çeşitli açıklayıcı faktör analizi yöntemleri ve döndürme teknikleri uygulanıp elde edilen faktör yapıları incelenip yapıyı en iyi temsil eden birkaç yöntem ve döndürme tekniği üzerinden işlemlere devam edilmiştir.MEB'in ağırlıklandırması ve faktör yapıları dikkate alınarak yeniden yapılan ağırlıklandırma ve bununla birlikte madde atılması sonucunda oluşan yapı için hesaplanan SBS puanlarının iç ölçüte göre sınıflama ve sıralama geçerlikleri ve dış ölçüte (SBS gerçek puanları) göre yordama geçerlikleri incelenmiştir.Çeşitli yöntemler sonucu elde edilen puanların sınıflama ve sıralama geçerlikleri açısından bazı farklılıklar olduğu görülmüştür.Çeşitli yöntemler sonucu elde edilen puanların ölçüt puanı (SBS gerçek puanı) yordama geçerliği birbirine oldukça yakın olduğu gözlenmiştir.Çeşitli yöntemler sonucu elde edilen puanların SBS gerçek puanlarını ortalamaya göre ayırma gücü benzerdir.Anahtar Kelimeler: Faktör analizi, alt test, sınıflama geçerliği, sıralama geçerliği, ağırlıklandırma
dc.description.abstractIn this study, it has been aimed to reconstitute subtests by considering the factor structures, instead of determining the subtests used in the national exams and their weighting as apriori. In addition, it has been aimed to redetermine the weighting of the items placed in these new structures depending upon factor loading, common variance, some other values and investigate this case in terms of the individuals' classifying and ranking.For this purpose, explanatory factor analysis methods and rotation techniques were applied to the subtests of level determination exam and obtained factor structures were examined. The procedure was sustained via some of the best methods representing those structures and rotation technique. Weighting was remade by considering the weighting of Ministry of Education and factor structures.The validity of classifying and ranking of level determination exam's scores has been investigated according to the internal criterion. Also, the predictive validity of level determination exam's scores counted for the structure that appeared after some items had been omitted has been examined according to the outer standard (level determination exam's original scores).It was found out that there are certain differences in the scores obtained by various methods in terms of their validity of classifying and ranking.It was observed that the standard score (level of determination test's original score) and predictive validity of the scores obtained by varios methods were considerably close to each other.The separation efficiency of the scores obtained by various methods from level of determination test's original scores according to the mean is similar.Keywords: Factor analysis, subtest, validity of classifying, validity of ranking, weightingen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleSeviye belirleme alt testlerinin ve ağırlıklarının önsel (a priori) ve sonsal (a posteriori) olarak belirlenmesinin bireylerin sınıflama ve sıralamaları açısından incelenmesi
dc.title.alternativeExamining subtests of the level determination exam and their weighting as apriori and aposteriori in terms individuals classifying and ranking
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmExamination
dc.subject.ytmExamination methods
dc.subject.ytmTests
dc.subject.ytmOrdering
dc.subject.ytmLevel Determination Exam
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmClassification methods
dc.subject.ytmFactor analysis
dc.identifier.yokid434087
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMERSİN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid313324
dc.description.pages114
dc.publisher.disciplineEğitimde Ölçme ve Değerlendirme Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess