Show simple item record

dc.contributor.advisorKıran, Binnaz
dc.contributor.authorUçan, Ayşegül
dc.date.accessioned2020-12-10T07:48:55Z
dc.date.available2020-12-10T07:48:55Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/218968
dc.description.abstractBu araştırma, cinsiyetleri farklı lise öğrencilerinin öznel iyi oluşlarının toplumsal konum ile ilgili risk alma ve göç değişkenlerine göre incelendiği betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini, Mersin ilinin merkez ilçelerinde bulunan yedi genel liseye devam eden 456 kadın, 418 erkek toplam 874 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacı ile Özen (2005) tarafından lise formu geliştirilen Öznel İyi Oluş Ölçeği (Lise Formu) ve araştırmacı tarafından geliştirilen Ergenlerde Toplumsal Konumla İlgili Risk Alma Ölçeği (ETKİRAÖ) kullanılmıştır. Ayrıca öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerine ve göç ile gelip gelmediklerine ilişkin bilgiler, araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu ile elde edilmiştir.Öğrencilerin öznel iyi oluşları ve toplumsal konum ile ilgili risk alma düzeyleri arasındaki ilişkiye Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ile bakılmıştır. Cinsiyetleri farklı lise öğrencilerinin öznel iyi oluşlarının öğrencilerin toplumsal konum ile ilgili risk alma düzeylerine göre farklılık gösterip göstermediğine iki faktörlü ANOVA ile bakılmıştır. Lise öğrencilerinin öznel iyi oluşlarının öğrencilerin göçle gelip gelmediklerine göre farklılık gösterip göstermediğine ise T-Testi ile bakılmıştır.Araştırma sonucuna göre, lise öğrencilerinin toplumsal konum ile ilgili risk alma düzeyleri ile öznel iyi oluş puanları arasında ters yönde anlamlı bir ilişki vardır. Yani lise öğrencilerinin toplumsal konum ile ilgili risk alma davranışları arttıkça öznel iyi oluşları azalmaktadır. Toplumsal konumla ilgili risk alma düzeylerine göre bakıldığında, yüksek düzeyde toplumsal konum ile ilgili risk alan öğrencilerin öznel iyi oluşları, orta ve düşük düzeyde toplumsal konum ile ilgili risk alan öğrencilerin öznel iyi oluşlarına göre daha düşüktür. Bununla birlikte, cinsiyetlerine göre öznel iyi oluşları arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Cinsiyet ve toplumsal konum ile ilgili risk alma düzeyi etkileşiminde de anlamlı düzeyde fark olmadığı görülmüştür. Ayrıca, lise öğrencilerinin öznel iyi oluşları göçle gelip gelmemelerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir.
dc.description.abstractThis is a descriptive research which studies subjective well-being of high school students of different genders according to social status related risk taking and migration variables. Research sample consists of 874 students (456 female and 418 male) attending general high school in central districts of Mersin. Subjective Well-being Scale (High School Form) developed by Özen (2005) and Adolescents? Risk Taking about Social Status Scale developed by the researcher were used to collect data for the research. In addition, the data about students? socio-demographic features and whether they migrated or not was obtained through Personal Information Form, which was prepared by the researcher.The relation between students? well-being and social status related risk taking levels were analyzed using Pearson Product-Moment Correlation Coefficient. two way ANOVA was used to examine whether well-being of high school students of different genders differs according to their social status related risk taking level. T-test was used to determine whether well-being of high school students differs according to whether they migrated or not. According to research results, there is a significant but negative relation between high school students? social status related risk taking levels and subjective well-being scores. That is, subjective well-being of high school students decreases as they tend to show more social status related risk taking behaviours. In terms of their social status related risk taking levels, the students with high level of risk taking have lower level of well-being than those with medium and low level of risk taking. However, a significant difference couldn?t be found in their well-being according to their genders. Similarly, it was seen that there is not a significant difference in interaction between gender and social status related risk taking. Moreover, well-being of high school students does not differ significantly according to whether they migrated or not.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleCinsiyetleri farklı lise öğrencilerinin öznel iyi oluşlarının toplumsal konum ile ilgili risk alma ve göç değişkenlerine göre incelenmesi
dc.title.alternativeResearch which subjective well-being of high school students of different genders according to social status related risk taking and migration variables
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10015646
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMERSİN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid345238
dc.description.pages95
dc.publisher.disciplineRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess