Show simple item record

dc.contributor.advisorGündoğdu, Mehmet
dc.contributor.authorYildiz, Mehmet Ali
dc.date.accessioned2020-12-10T07:48:41Z
dc.date.available2020-12-10T07:48:41Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/218941
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, lisede öğrenim gören ergenlerin anne ve babaya bağlanmaları ile öznel iyi oluşları arasındaki ilişkide duygu düzenleme ve baş etme yöntemlerinin paralel çoklu aracılık etkilerini incelemektir. Araştırmaya, 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Adıyaman ili merkezindeki ortaöğretim okullarının, 9., 10., 11. ve 12. sınıflarında öğrenim gören ve yaş ortalaması 16.15 (Ss = 1.05) olan 371'i kız (% 53.2), 326'sı erkek (% 46.8) olmak üzere toplam 697 öğrenci katılmıştır.Verilerin analizinde, Doğrulayıcı Faktör Analizi, Çoklu-Grup Doğrulayıcı Faktör Analizi, Tanımlayıcı İstatistikler, Pearson Korelasyon Katsayısı ve Bootstrap Yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi .05 olarak kabul edilmiştir.Araştırmada elde edilen paralel çoklu aracılık testi bulgularına göre; ergenlerin hem anneye ve hem de babaya bağlanmaları ile öznel iyi oluşları arasındaki ilişkide; duygu düzenlemenin içsel işlevsel olmayan duygu düzenleme alt boyutunun ve baş etme değişkeninin problem çözme alt boyutunun aracılık etkisi istatistiksel açıdan önemli bulunmuştur. Bunların dışında kalan duygu düzenlemenin, içsel işlevsel duygu düzenleme, dışsal işlevsel olmayan duygu düzenleme ve dışsal işlevsel duygu düzenleme ile baş etmenin, yardım arama, bilişsel kaçınma ve davranışsal kaçınma alt boyutlarının ise istatistiksel açıdan önemli bir aracılık etkisi bulunmamıştır.Araştırma kapsamında uyarlama çalışması yapılan, Çocuklar İçin Pozitif ve Negatif Duygu Ölçeği ile Çocuk ve Ergenler İçin Baş etme Ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği sağlanmıştır. Araştırmanın bulgularından elde edilen sonuçlara göre tartışma ve yorumlarda bulunulmuş ve araştırmacılar ile uygulayıcılara gelecekteki çalışmalar için öneriler sunulmuştur.
dc.description.abstractThe main purpose of the present study was to investigate the parallel multiple mediating role of emotion regulation and coping strategies on the relationship between parent attachment and subjective well-being in high school students.The sample of the present study consisted of 697 high school students (371-girl, 326-boy) from 9th to 12th grades in Adıyaman city center in 2013–2014 education year. Mean age of participants was 16.15, SD= 1.05.Confirmatory factor analysis, multi-group confirmatory factor analysis, descriptive statistics, pearson correlation coefficient and bootstrapping method were used to analyze the data obtained by means of the scales. The significance level was set at .05.According to the parallel multiple mediation analysis by using bootstrapping method, both internal-dysfunctional strategy of emotional regulation and problem solving strategy of coping had a mediation effect on the relationship between adolescents' attachment to both mother and father, and subjective well-being. Other strategies of emotion regulation (internal-functional, external-dysfunctional and, external-functional) and coping (assistance seeking, cognitive avoidance and behavioral avoidance) had no mediating effect on that relationship.Additionally, Positive and Negative Affect Scale for Children (PANAS-C) and Coping Scale For Children and Youth (CSCY) for adolescents were adapted to Turkish. Analysis yielded that both scales can be confidently used with Turkish children and adolescents. Several implications of the aforementioned findings for both researchers and practitioners were discussed and recommendations for future research were made.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleErgenlerde anne-babaya bağlanma ile öznel iyi oluş arasındaki ilişkide duygu düzenleme ve baş etme yöntemlerinin çoklu aracılık rolü
dc.title.alternativeThe multiple mediating role of emotion regulation and coping strategies on the relationship between parent attachment and subjective well-being in adolescents
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSubjective well-being
dc.subject.ytmEmotion regulation
dc.subject.ytmCoping
dc.subject.ytmAttachment
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.subject.ytmAdolescents
dc.subject.ytmParental bonding
dc.identifier.yokid10024030
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMERSİN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid368558
dc.description.pages247
dc.publisher.disciplineRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess