Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin olasılık ile ilgili kavramsal bilgilerinin analizi
dc.contributor.advisor | Özgen, Hatice Nedret | |
dc.contributor.author | Kanak, Gülsüm | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T07:48:21Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T07:48:21Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2019-05-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/218901 | |
dc.description.abstract | Olasılık, gerçek hayatta ve çeşitli bilim dallarında önemli bir yere sahip olmasına karşın öğretimi zor bir kavramdır. Bu durum sadece bizim ülkemiz için değil, diğer ülkeler için de geçerlidir (Bulut 1994). Matematik konularından permütasyon ve olasılık konusu ise matematik konuları içerisinde hem öğretmenler hem de öğrenciler açısından en problemli konuların başında gelmektedir. Öğrencilerin olasılık konusunda karşılaşabilecekleri kavram yanılgıları ve hatalarının belirlenmesi, bunların giderilmesi açısından önem taşımaktadır.Bu nedenlerden ötürü çalışmada kavram yanılgıları ve hataları belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışmanın nihai amacı; ilköğretim 8.sınıf öğrencilerinin olasılık konusundaki kavram hatalarının ve yanılgılarının belirlenmesidir. Bu araştırmada, ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin olasılık konusuna ilişkin kavram hatalarını ve yanılgılarını incelemek macıyla tarama modelinde betimsel bir araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Şanlıurfa ilinin Eyyübiye, Haliliye ve Karaköprü ilçelerinde bulunan ilköğretim okullarında 8. sınıfa devam etmekte olan öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklemde ise; Şanlıurfa'nınEyyübiye, Haliliye ve Karaköprü ilçelerindeki ilköğretim okullarından rastgele seçilen 8. sınıfa devam eden 283 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın uygulanacağı örneklem seçiminde araştırma konusu olan olasılık ve istatistik öğrenme alanındaki kazanımların kapsam geçerliliğinin sağlanması hususu gözönüne alınarak ilköğretim okullarında okumakta olan 8.sınıftaki öğrenciler baz alınmıştır. 2014-2015 eğitim-öğretim yılı ikinci yarıyılda Şanlıurfa ili merkez ilçelerinden Eyyübiye, Haliliye ve Karaköprü ilçelerindeki rastgele seçilen 9 ilköğretim okulunda 8.sınıfa devam etmekte olan 283 öğrenciye toplam 25 sorudan oluşan `Olasılık Başarı Testi` uygulanmıştır. Öğrencilere uygulanmak üzere kullanılan ölçek Dereli (2009)'nin tezi için geliştirdiği pilot uygulamalarla geçerliliğini ve güvenilirliğini sağlamış olduğu çalışmasından alınmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara doğrultusunda, İlköğretim 8.sınıf öğrencilerinin olasılıkla ilgili kavram yanılgılarının ve hatalarının belirlenmesinin amaçlandığı çalışmada öğrenci cevapları analiziyle; ölçekteki bütün soruları ele aldığımızda öğrencilerin kavram yanılgısını, kavram hatasından daha çok yaptıkları yani konuyu bildikleri fakat karıştırdıkları sonucuna varılmaktadır. Cinsiyet değişkeni açısından bakıldığında; kavram yanılgısı yaşayan kız öğrencilerin kavram yanılgısı yaşayan erkek öğrencilerden büyük çoğunlukla daha fazla olduğu görülmektedir. Böylelikle, kız öğrencilerin büyük bir kısmının yanlış kavram öğrenmesi sorununu erkek öğrencilerden daha sık yaşadığı söylenmektedir. Kavram hatasına düşen erkek öğrenci sayısının kız öğrenci sayısına kıyasla daha fazla olması erkek öğrencilerin olasılık konusu hakkında kavram bilgisi eksikliğinin kız öğrencilere kıyasla daha yüksek olduğu yargısına varılmaktadır. | |
dc.description.abstract | Probability is a difficult concept to teach although it has an important place in real life and in various branches of science. This is current not only for our country also other countries (Bulut 1994). Permutations and probability are the most problematic issues in terms of both teachers and students. This study has been taken care of permutations and probability in eighth grade to find mistakes of concept, assist of removing the mistakes and misconceptions. The study is done for 283 eighth grade students in totally who receive education in nine primary schools in Eyyübiye, Haliliye and Karaköprü, Şanlıurfa. Data collection tool, 'ProbabilitySuccess Test', containing primary school curriculum and behaviours for med twentyfive open-ended questions convenient to eighth grades, has been applied to these students. Data collectiontool, prepared by Dereli (2009) for her thesis has been developed and has been applied to the students as a pilot study. Data collectiontool, copying enough amounts, has been applied to 283 eighth grade students receiving education in nine center primary schools chosen randomly.As a result of findings, it has been seen that students made misconceptions more. So the students know the subject but they're confusing. In terms of the variables of sex, female students came into misconceptions are more than male students. So it has been seen that a large number of femalestudents have more wrong concept learning disabilities compared to male students. The number of the male students making mistakes are more than female students. Thus we can say that in the probability issue, the deficiency of the concept knowledge of the male students is higher than the female students'. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Matematik | tr_TR |
dc.subject | Mathematics | en_US |
dc.title | Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin olasılık ile ilgili kavramsal bilgilerinin analizi | |
dc.title.alternative | The analysis of secondary eighth grade students' conceptual knowledge with probability | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-05-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Mathematics teaching | |
dc.subject.ytm | Probabilities | |
dc.subject.ytm | Conceptual knowledge | |
dc.subject.ytm | Misconception | |
dc.subject.ytm | Secondary school students | |
dc.subject.ytm | Mathematics education | |
dc.identifier.yokid | 10109142 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MERSİN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 439288 | |
dc.description.pages | 83 | |
dc.publisher.discipline | Matematik Eğitimi Bilim Dalı |