Mersin ve Riga`da ortaokul öğrencilerinin tercih ettikleri öğrenme biçim ve stillerinin farklı değişkenler açısından analizi
dc.contributor.advisor | Özgen, Hatice Nedret | |
dc.contributor.author | Uz, İrem | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T07:48:20Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T07:48:20Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/218899 | |
dc.description.abstract | Matematik dersindeki başarının pek çok faktörden etkilendiği düşünülmektedir. Bu faktörlerden birisi de öğrencilerin tercih ettikleri öğrenme stilleridir. Bu düşünceden hareketle, öğrencilerin nasıl daha iyi öğrendiğini bilmek ve öğrenmelerini iyileştirmek için onların öğrenme stillerini belirlemek gerekir. Öğretmenler öğrencilerinin öğrenme stillerini ne kadar iyi bilirlerse onların başarıları için o kadar çeşitli öğrenme faaliyeti sunarlar. Bu yüzden bu araştırma matematik dersinin farklı öğrenciler tarafından nasıl öğrenildiğini anlamada bize yardımcı olacaktır. Bu bağlamda, öğrencilerin öğrenme biçimi ve öğrenme stili tercihlerinin belirlenmesi ile öğrenme biçim ve öğrenme stilleri ile öğrencilerin matematik dersi başarıları, cinsiyet ve yaşadıkları şehir gibi değişkenler açısından analizlerin tespiti önemli bir araştırma konusunu teşkil etmektedir. Buradan yola çıkarak, bu araştırmada Mersin (Türkiye) ve Riga (Letonya)'da 12-14 yaş aralığındaki ortaokul öğrencilerinin stillerinin matematik dersi başarıları açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Aynı zamanda, bu araştırmanın amacı öğrencilerin tercih ettikleri öğrenme biçim ve stillerinin cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Ayrıca bu araştırmanın amacı öğrencilerin tercih ettikleri öğrenme biçimlerinin yaşadıkları şehre göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir.Araştırmanın bir diğer amacı ise Mersin (Türkiye) ve Riga (Letonya)'da yapılan araştırma sonuçlarının karşılaştırılmasıdır. Böylece Mersin (Türkiye) ve Riga (Letonya)'da yapılan araştırma sonuçlarının karşılaştırılması ile iki ülkenin eğitim sisteminin analizi yapılarak ülkemizde eğitim sistemini geliştirmek adına yeni değerlendirmeler yapılabilir.Araştırma, betimsel araştırma modellerinden tarama modelindedir. Araştırmanın çalışma grubunu Mersin şehrinde 2 okula (191) ve Riga şehrinde 4 okula (105) devam eden toplam 296 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler Forster (1999)'ın `Matematik Sınıfta Nasıl Öğrenilir?` ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Ölçekte öğrenme stillerinin 4 ana boyutuna ilişkin toplam 22 soru bulunmaktadır. Matematik dersi başarısı için ise öğrencilerin 2015-2016 öğretim yılına ait yazılı notları alınmıştır. Öğrencilerin öğrenme biçimlerinin ve stillerinin belirlenmesinde aritmetik ortalama ve standart sapma dağılımları kullanılmıştır. Toplanan verilerin çözümlenmesinde aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız gruplar için t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Sonuç olarak, Mersin (Türkiye) ve Riga (Letonya)'da ortaokul öğrencilerinin en çok tercih ettiği öğrenme biçim ve stillerine bakıldığında, matematik öğrenme sürecinde geleneksel eğitim anlayışının genel bir yansıması gözlenmektedir. Bu sonuca göre, her iki ülkede de öğrencilerin çoğunun kendi başlarına ve notlarına bağımlı olarak matematik öğrendiği, derse katılmaya ve düşüncelerini sınıfla paylaşmaya isteksiz olduğu görülmektedir. Ayrıca araştırmada elde edilen diğer bir bulguya göre, öğrencilerin farklı öğrenme stillerine sahip olabildikleri tespit edilmiştir. Bu durumda matematik öğretmenine düşen görev; farklı öğrenme stilleri kullanan öğrencilerin tümüne ulaşmak adına farklı yaklaşım ve metotlardan yararlanmaktır. Araştırmada elde edilen bir başka bulguya bakıldığında, Mersin (Türkiye) ve Riga (Letonya)'da öğrenme stilleri ile matematik yazılı notu arasında anlamlı bir farklılık bulunduğu gibi, öğrenme öğrenme biçim ve stillerinin cinsiyete göre de anlamlı bir farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.Aynı zamanda, Mersin (Türkiye) ve Riga (Letonya)'da öğrenme biçimleri ile öğrencilerin yaşadıkları şehir arasında anlamlı bir farklılık bulunduğu tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: eğitim, öğrenme stili, matematik dersi başarısı. | |
dc.description.abstract | Success in maths class is supposed to be affected by many factors. One of these factors is the learning style preferred by students. From this point of view, how students learn better and their learning styles in order to improve learning should be determined. The more teachers know the learning styles of their students well, the more they present various learning activities. Therefore, this research will help us about understanding how mathematics is learned by different students. In this sense, the determination of learning model and style preferences and the analyses in terms of variables such as students' success in maths, gender and homecity with the learning model and style constitutes an important research topic. Thus, in this research, it has been aimed to examine the learning styles of middle school students between 12-14 years old in Mersin (Turkey) and Riga (Latvia) in terms of achievement in maths class.Also the research's purpose is to investigate whether the learning models and styles change according to gender. Moreover, the research's purpose is to investigate whether the learning models change according to homecity. The research's another purpose is to compare results of the researches that were done in Mersin (Turkey) and Riga (Latvia). In this way, the new assessments can be made in order to improve education system in our country by being made an analysis of education system in the two countries with comparisons of the results of researches done in Mersin (Turkey) and Riga (Latvia).The research is in screening model of descriptive research models.The research's working group constitutes 296 students that have education in the two schools (191) in city of Mersin and in the four schools (105) in city of Riga.The results were attained by using Forster's ` How is mathematics learned in classroom? `scale. In the scale, there are total 22 questions related to 4 main dimensions of learning styles. The students' points of written exams belong to 2015-2016 school year were taken for the success in mathematics lesson.The arithmetic mean and the standart deviation distributions were used in determination of learning models and styles. The arithmetic mean,the standart deviation, the t-Test for independent samples, the one-way analysis of variance (ANOVA) were used for collected datum analysis.As a result, when the most preferred learning model and style of the students in Mersin (Turkey) and Riga(Latvia) were examined, the traditional education approach's general reflection was observed in learning process of mathematics. According to this result, it has been seen that most of the students learn mathematics by themselves and they learn it by depending on their own notes, they are reluctant to attend lesson and Express their thoughts to the class. Also according to the other finding obtained from this research it has been identified that students can have different learning styles. In that case, mathematics teacher's duty is to benefit from different approaches and methods for reaching to all students that use different learning styles. When the another finding attained from the research was analyzed, in Mersin (Turkey) and Riga(Latvia) a significant differentiation between learning styles and written exam point of mathematics and in learning models and styles in terms of gender were detected. Also in Mersin (Turkey) and Riga(Latvia) a significant differentiation between learning models and students's homecity were detected.Keywords:Education, learning style, achievement in maths class. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Mersin ve Riga`da ortaokul öğrencilerinin tercih ettikleri öğrenme biçim ve stillerinin farklı değişkenler açısından analizi | |
dc.title.alternative | The analysis of the learning models and styles preferred by middle schools in Mersin and Riga in terms of different variables | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Mathematics education | |
dc.subject.ytm | Mathematics teaching | |
dc.subject.ytm | Learning styles | |
dc.subject.ytm | Learning methods | |
dc.subject.ytm | Mersin | |
dc.subject.ytm | Latvia | |
dc.subject.ytm | Mathematics achievement | |
dc.subject.ytm | Comparative education | |
dc.subject.ytm | Secondary schools | |
dc.subject.ytm | Secondary school students | |
dc.identifier.yokid | 10116936 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MERSİN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 439277 | |
dc.description.pages | 137 | |
dc.publisher.discipline | Matematik Eğitimi Bilim Dalı |