Show simple item record

dc.contributor.advisorUzun, Nezaket Bilge
dc.contributor.authorTaştan, Zarife
dc.date.accessioned2020-12-10T07:47:45Z
dc.date.available2020-12-10T07:47:45Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/218831
dc.description.abstractAraştırmanın temel amacı; Genellenebilirlik kuramına göre geometri performans görevlerini puanlamada öğrencilerin birden fazla puanlayıcı tarafından puanlanmasıyla oluşturulan desenlerden elde edilen G çalışmaları sonuçlarını incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2014- 2015 öğretim yılında Mersin ili merkez liselerinde öğrenim gören 128 12. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Ayrıca araştırmada öğrencilerin geometri performans görevlerinin puanlanmasında sekiz puanlayıcı görev almıştır. Araştırmada puanlayıcıların öğrencileri sekiz görev doğrultusunda puanlamasıyla oluşturulan (b:o)xgxp , (b:o)x(g:p) ve (b:(p:o))xg desenleri (b: öğrenci, g: görev, p: puanlayıcı, o: okul) için ayrı ayrı G çalışması yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, aynı veri seti üzerinden kurgulanan desenlerde varyans bileşenlerine ilişkin büyüklükleri, varyans değişimlerinin büyüklük açısından sıralamadaki yerleri farklılıklar göstermektedir. Bu durumun, söz konusu bileşenlere ilişkin yorumlamaları da değiştirdiği belirtilmiştir. (b:o)xpxg ve (b:o)x(g:p) desenlerinde okula ilişkin varyans değişiminin diğer bileşenlere göre küçük olması okullardan kaynaklı bir farklılığın çok az biçiminde yorumlanırken; (b:(p:o))xg deseninde okullara ait varyans bileşeninin çok yüksek olması, okullarda geometri becerileri bakımından farklılaşmanın fazla olduğu biçiminde yorumlanmıştır. Bunun yanı sıra söz konusu desenlerdeki artık varyans değeri de değişmektedir. (b:o)xpxg deseni için kestirilen artık varyans bileşeni, (b:o)x(g:p) ve (b:(p:o))xg desenlerine göre oldukça küçük bulunmuştur. Bu bağlamda G kuramında duruma ilişkin kurgulanan desenin doğruluğunun yapılacak yorumların güvenirliğini ve geçerliğini etkileyeceği sonucuna ulaşılmıştır. Her bir desen için elde edilen G ve Phi katsayıları dikkate alındığında (b:o)xpxg desenine ait G ve Phi katsayılarının (b:o)x(g:p) desenine göre yüksek olmasının sebebi; artık varyans değerinin (b:o)x(g:p) desenine göre oldukça düşük olması; (b:o)xpxg deseninin G ve Phi katsayılarının (b:(p:o))xg desenine göre düşük olması ise varyans bileşenlerinin sayıca fazla olması ile açıklanmıştır.Bu çıkarımlar doğrultusunda (b:(p:o))xg deseninin varyans bileşenlerini açıklama oranı daha az gibi görünse de G ve Phi katsayılarının diğer iki desene göre daha yüksek çıktığı sonucuna ulaşılmıştır. Bunun nedeni de desenin yapısındaki varyans bileşen sayısının az olması olarak açıklanmıştır.
dc.description.abstractThe main purpose of the research; in scoring geometry performance tasks according to the generalizability theory, is to examine the results of the G tasks obtained from the patterns generated by the scores of the students by multiple raters. The study group of the study constitutes 128 12th grade students studying at high school in the center of Mersin province during 2014-2015 school year. In addition, eight raters took part in the scoring of students' geometry performance. Tasks in the survey in which the students of the raters were scored in eight task scales in (b: o) xgxp, (b: o) x (g:p) and (b:(p:o))xg (b: student, g: task, p: scorer, o: school) patterns.According to the obtained results, it is seen that the sizes of the variance components in the patterns plotted on the same dataset show differences in the order of the variance changes in size. It is also indicated that this situation changed the interpretation of the subject components. While it is interpreted that there is no school-based difference as the difference of variance in (b:o)xpxg and (b: o) x (g: p) is smaller compared to the other components, (b: (p: o)) xg pattern, the variance component of the schools is too high, and the differences in terms of the geometric skills of the schools are interpreted as being too high. In addition to this, the residual variance in the patterns in question also changes. The residual variance component predicted for (b: o) xpxg pattern is quite small compared with the (b: o) x (g: p) and (b: (p: o)) xg patterns. In this context, the correctness of the pattern of the situation in G theory has been reached as the result that the interpretations to be made will affect the reliability and validity. Considering the G and Phi coefficients obtained for each pattern, the reason why the G and Phi coefficients of the (b: o) xpxg pattern are higher than the pattern of (b: o) x (g: p) is that the residual variance value is significantly lower than the (b: o) x (g: p) design (b: o) xpxg pattern is lower than the G and Phi coefficients (b: (p: o)) xg is explained that the number of variance components is large.In the direction of these inferences the variance components of the (b: (p: o)) xg pattern appear to be less descriptive but it is concluded that the G and Phi coefficients are higher than the other two. The reason for this is explained as there are small number of variance components in the pattern structure.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleGenellenebilirlik kuramında çok yüzeyli desenlerin incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of multi-surface patterns in generalizability
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmGeometry teaching
dc.subject.ytmPerformance task
dc.subject.ytmScoring
dc.subject.ytmPolytomous items
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmGeneralizability
dc.subject.ytmPattern
dc.subject.ytmGeometry
dc.identifier.yokid10159011
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityMERSİN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid473540
dc.description.pages75
dc.publisher.disciplineEğitimde Ölçme ve Değerlendirme Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess