Akan yazı etkinliklerinin okuma hızına etkisi
dc.contributor.advisor | Taşkaya, Serdarhan Musa | |
dc.contributor.author | Gül, Abdurrahman | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T07:47:04Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T07:47:04Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-08-07 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/218749 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı akan yazının okuma hızına etkisini incelemektir. Akan yazıyla hazırlanmış metinler `Camtasio Studio 8` programıyla bilgisayarda yazılar sağdan sola hareket edecek şekilde hazırlanmıştır. Çalışmada öyküleyici, bilgilendirici ve şiir türünden metinler kullanılmıştır. Araştırmanın temel problemi: `Akan yazı etkinliklerinin okuma hızına etkisi nedir?` olarak belirlenmiştir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden deneysel araştırma, deneysel araştırma modellerinden yarı deneysel desen kullanılmıştır. Yarı deneysel desenlerden de ön test son test eşitlenmemiş kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılının ilk döneminde Mardin ilinin Ömerli ilçesindeki bir devlet ilkokulundaki iki ikinci sınıftır. Çalışma araştırmacının görev yaptığı okulda yürütülmüştür. Deney grubu olarak araştırmacının sınıfı seçilmiştir. Deney grubuna yakın okuma düzeyine sahip olduğu düşünülen aynı okuldan başka bir sınıf ise kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Her iki gruba da ön test uygulanmıştır. Testlerde üç farklı türde metin kullanılmıştır. Metinler bir önceki eğitim öğretim yılının Türkçe ders kitaplarından seçilmiştir. Ön testten sonra deney grubuyla akan yazılı metinlerle uygulamaya başlanmıştır. Deney grubuyla yapılan uygulama 12 hafta sürmüştür. Ölçümlerde öğrencilerin bir dakikalık okumaları video kayıt altına alınmış daha sonra videolar izlenerek öğrencilerin okuma hızları tespit edilmiştir. Son test aşamasına gelindiğinde her iki gruba da aynı metinler uygulanarak çalışma sonlandırılmıştır. Araştırma sonuçlarının analizi için SPSS 23 paket programı kullanılmıştır. Uygulama tamamlandıktan sonra deney ve kontrol gruplarının ön test ve son testten aldıkları puanları aralarında anlamlı bir ilişki olup olmadığına bakılmıştır. Parametrik testlerin sayıtlıları karşılanamadığı için nonparametrik testler kullanılmıştır. İlişkisiz (bağımsız) örneklemler için Mann Whitney U test kullanılmıştır. İlişkili (bağımlı) örneklemler için de Wilcoxon İşaretli Sıralar testi kullanılmıştır. Sonuçlar yorumlanırken p= .05 anlamlılık düzeyi olarak kabul edilmiştir.Yapılan analizler sonucunda deney grubuyla kontrol grubu arasındaki hızlı okuma sonuçları arasında öyküleyici ve şiir türü metinlerde anlamlı ilişki bulunmuştur. Ancak bilgilendirici metin türünde anlamlı bir ilişkinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar göz önüne alındığında akan yazılı okuma metin uygulamasının öğrencilerin hızlı okumalarını geliştirmede etkili olduğu söylenebilir. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to investigate the effect of sliding text on reading spead. The sliding texts were prepared on a computer via `Camtasio Stuido 8` software in a manner that the texts moves from left to right on the screen. Narrative, informative and poetic texts were used in the study. The main problem of the study was: `What is the effect of sliding text activities on reading speed?`.In this study, experimental research and quasi-experimental design have been used, Preliminary test-final test nonequivalent control group design was used as a kind of quasi-experimental method. The working group of the research was two different second grade classrooms in state primary school in Ömerli district of Mardin province in 2018-2019 academic year. The researcher's class was chosen as the experimental group. Another class from the same school which is thought to have a reading level close to the experimental group was determined as the control group.Both groups were applied to preliminary test. The text had been used on three different types. Earlier year's coursebooks of the lesson Turkish were chosen as the resource for the forementioned types of texts. Sliding texts was the beginning of the application to the experimental group. The implementation practiced with the experimental group lasted 12 weeks. During the survey, one-minute readings of every student were videotaped and then these recordings were used in order to find out the reading speed of the students. The study was brought to an end during the final test, in which the texts used were the same for the both parties.SPSS 23 package-program was used for the purpose of analysing the results of the research. Following the completion of the study, it was checked whether there is a meaningful relation between the students' results of both preliminary test and final test. Non-parametric tests were used since there is no equivalent for parametric test numerals. Mann Whitney U test was used for the unpaired samples. For the paired samples though, Wilcoxon Signed Rank Test was the preference. While interpreting the results, the level of significance was accepted as p=.05.After all these analysis, it can be said that there is a meaningful relation between narrative and poetic types of texts regarding the speed-reading results between control group and experimental group. On the other hand, there was no prof that there is meaningful relation regarding informative type of text. Considering the results, it can be said that the application of sliding text reading is effective forimproving the reading speeds of the students. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Akan yazı etkinliklerinin okuma hızına etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of sliding text activities to speed of reading | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-08-07 | |
dc.contributor.department | Temel Eğitim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Reading | |
dc.subject.ytm | Rapid reading techniques | |
dc.subject.ytm | Fluent reading | |
dc.subject.ytm | Reading behaviours | |
dc.subject.ytm | Reading activities | |
dc.subject.ytm | Typography | |
dc.subject.ytm | Sliding text | |
dc.subject.ytm | Reading training | |
dc.subject.ytm | Language education | |
dc.subject.ytm | Basic education | |
dc.identifier.yokid | 10258160 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MERSİN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 555515 | |
dc.description.pages | 152 | |
dc.publisher.discipline | Sınıf Eğitimi Bilim Dalı |