Kreativ karanlıkoda tasarımları
dc.contributor.advisor | Tüfekçi, Tunç | |
dc.contributor.author | Ceyhan, Zeki | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T07:43:34Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T07:43:34Z | |
dc.date.submitted | 1990 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/218559 | |
dc.description.abstract | DZET KREATIF KARANLIKODA TASARIMLARI Bu tez fotoğraf çekim ve baskı tekniklerini öğrenmiş, bilgi ve becerilerini geliştirmek isteyen fotoğrafçılar, amatör fotoğraf merak lıları, dekoratör, teknisyen ve grafik sanatçıları için hazırlandı. Bir çok fotoğrafçı, sanatçı ve tasarımcı genellikle konularını yalnız çizgi ya da komple derecelenmiş tonlar olarak gerçekleştirir ve sunarlar. Aslında yapılan sürekli-ton çalışmalarını tek-düze tonlar o larak sınırlayıp daha zengin ve daha yaygın etkilerle de sunabilirlerdi: (Ton-ayırım tekniği olarak bilinir.) Modern dünyamızda salon fotoğrafı ve reklamcılıkta posterizasyon yeni ve yaygın bir beğenidir. Düz tonal fotoğraf ile grafik sanatlar a rasında uzanır. Fakat tamamıyla fotoğraf ik bir tekniktir. Tonal fotoğ rafın ton değerlerini tekdüze birim tonlar olarak içerir. Her ton dere ce derece ayrılmıştır. Biri diğeri ile birleşmez. Bir diğer ilginç teknik ise, solarizasyondur. Normal negatif için gerekli ışığın yaklaşık 1000 katı kadar pozlama ile elde edilen etkidir. Solarizasyon negatif olarak oluşan görüntü üzerinde pozitifgörüntüyü de oluşturur. Sonuç görüntü üzerinde bölgesel olarak negatif ve pozitif görüntüyü görmek olasıdır. Yıllar önce solarizasyon uzun, pozlandırmalarla yapılan gece çekimlerinde yapılırdı. Aynı negatif üzerinde (fazla poz nedeniyle) pozitif görüntü de oluşurdu. Günümüzde kullanılan fotoğraf ik gereçler le solarizasyon tekniğini bu şekilde uygulamak güçtür. Çünkü duyarkatın ışıktan etkilenmesi o kadar uzun pozlandırmayı gerektirmez. Birçok kişi Sebatier Effect ile solarizasyonu birbiriyle karıştırmaktadır. Çünkü her iki teknikte de sonuç görüntüler birbirlerine benzer görünmektedir. Sebatiye Effekt negatif ve pozitif görüntünün aynı film üzerinde orta ya çıkmasıdır. Negatif kamerada çekim işlemi için gereken ışıktan kat kat fazlasıyla banyo işlemi sırasında yeniden ışıklandırılması ile ya pılır. Henüz banyoda gelişen görüntü duyarkatın ışıktan etkilenmemiş kısımları içinde negatif olarak görünmektedir. Yeniden ışıklandırma i- le filmin kamerada ışıktan etkilenmemiş kısımlarda da pozitif görüntü oluşur. Sonuçta negatif ve pozitif görüntüler aynı film üzerinde oluşa caktır. Eğer tekrar ışıklama yeterince uzun olursa pozitif görüntünün yoğunluğu orijinal negatifin yoğunluğundan daha fazla olacağından po zitif görüntünün etkisi daha çok olacaktır. Sebatiye Effekt ile solari zasyonu ayırmanın en basit yolu solarizasyonda düşük yoğunlukla fazla yoğunluk arasında dar bir çizginin oluşmasıdır. Aydınlık ve gölge kısım ların bileştiği kısımda oluşan bu çizgiye Mackie Line (Maki çizgisi) denir. Bu çizgi komple gelişme reaksiyonu gösteren alan kenarında olu şan bromür iyonu yoğunlaşmasıyla oluşur. Kenara yığılan bromür iyonu developman reaksiyonunu engeller, dolayısıyla sınırda az ya da çok say damlılıkta bir çizgi oluşur.Solarizasyan negatifte uygulanmış ise görüntüdeki alanlar çev resinde oluşan Maki çizgisi kısmen az yoğunlukta olduğundan pozitif baskı sırasında bu çizgi görüntüyü oluşturan lekeler çevresinde siyah çizgi olarak ortaya çıkacaktır. Bu etki Sebatiye Effek'.te o kadar a çık ve belirli değildir. Sebatiye Effek fotoğraf ik baskı gerecindi de uygulanabilir. Tekrar ışıklama aşamasında herhangi bir beyaz ışığı kulanabilirsiniz.C Küvet üzerindeki güvenlik ışığı- (Filitresiz ola rak )-agrandisör ışığını veya oda ışığını ).Sebatier Effekt uygulama sında en çok özen gösterilmesi gereken noktalardan biri tekrar ışık lama sırasında ışığın gücünü ve fotoğrafik gerece ne kadar uzaklıktan verileceğidir. Yapılacak uygulamalarda benzer sonuçlar elde etmek i çin ışığın türü, şiddeti ve uzaklığı belirlenmiş olmalıdır. Siyah-beyaz ve renkli fotogram çalışmaları kreatif kompozisyon lar için olağanüstü olanaklar sunar. Bu çalışmalar için kurutulmuş çi çekler, ağaç yaprakları v.b. bitkiler kullanılabileceği gibi benzer, ö zellikte ana karakteristikleri olan her türlü obje kullanabilirsiniz. Bu çalışmaları kullanım süreleri dolmuş hatta aşırı derecede bayatlamış fotoğrafik gereçler üzerinde uygulamak hem bizler için hem de ülkemiz koşulları açısından son derece ekonomik olacaktır. | |
dc.description.abstract | SUMMARY CREATIVE DARKROOM PROJECTS This thesis is prepared Far the phatographas which have been learned basic taking and printing photographs techniques who want develop theirs practices and artistic wievings. The other aim also to present new techniques for all the artistic creators. More of photographers, artists and designers usually represent their subject in pure line or in a full range of graduate tone. However for generations they have realized that they could produce rich, broad effects by replacing full gradation with a limited number of flat tones. The most effective application of this technique is found in posterizat- ion.Cit is known tone seperation). In the modern world of advertising and salon photography, the posterization technique is enjoying a new popularity. It is lies between photography and graphic arts. But it is neverthless,, a purely photo graphic technique it contains the scala of continuous tone in a photograph is split into a series of distinct, uniform tones that separate against one another and dont merge. An other interesting technique is solarization. Its true effect.is caused by extreme overexposure-about 1.000 times the amount required to produce anormal negative image with normal development. Solarization produces a reversal of the image and both positive and negative images will be visible on the film and in the finished print. Years ago, solarization used to occur quite regularly in long time exposures taken at night. The lights in the scene mould be so overexposed that they mould reverse and produce a positive image on the negative. Solarization is very difficult to achieve today because films have been improved to the point where this reversal is almost im possible to produce. Many people incorrectly refer to the Sabattier Effect as solarization because these two techniques produce such similar looking images. The Sabattier Effect produces both a negative and a positive image on the same film, but this effect is achieved by reex- posing the film during development rather than extreme overexposure in the camera. The already developed image acts as a negative through which the rest of the light-sensitive silver in the film is exposed. This produces some reversal of the image and the result is part positive and part negative. If reexposure is long enough, the resulting positive will develop to a greater density than the original negative image. There is a simple way to determine whether a picture has been made by solarization or by the Sabattier Effect. This effect produces a norrow line or rim of low density, called a Mackie Line, between adjacent high-light and shadow areas. The Mackie Line occurs because there is always an increased con centration of bromide ions in the emulsion at the boundary seperating a completely developed area from one that's just developing. The bromide along these boundaries greatly retards development, forming a more or less clear line. When this negative is printed, the Mackie Line willappear as a black outline around the principal image contours. This effect is not very evident on prints made when the Sabattier Effect is produced while processing the paper. But Sabattier Effect can be produced uith both film and photographic paper. You can use any white-light source for the reexposure step. Enlarger light, room-light or safelight position ed right over the sink can be used. Of course, you'll have to remove the safelight filter if you use this light. The most difficult part of the Sabattier Effect is determining the length of the reexposure. If you always use the same light source, 'keep it the same distance from the film or paper for each exposure, and keep good written records, you'll be able to determine the best reexposure time for your situation after a:'few experimental exposures. Black and white or color phatograms are very extraordinary posi- bilities for creative works. You can use for like these products much kind of subjects that have determined characteristics. Dried flowers leaf or like these plants. Making these workings on stale or old photographic materials will be very well-balanced and economical for all of us, for our country's conditions. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Sahne ve Görüntü Sanatları | tr_TR |
dc.subject | Performing and Visual Arts | en_US |
dc.title | Kreativ karanlıkoda tasarımları | |
dc.title.alternative | Creative darkroom projects | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Creatine photography | |
dc.subject.ytm | Photography | |
dc.subject.ytm | Printing techniques | |
dc.identifier.yokid | 13722 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.type.sub | proficiencyinArt | |
dc.identifier.thesisid | 13722 | |
dc.description.pages | 117 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |