dc.contributor.advisor | Erdok, Neşe | |
dc.contributor.author | Gürkan (Arici), Suzan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T07:41:45Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T07:41:45Z | |
dc.date.submitted | 1996 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/218339 | |
dc.description.abstract | ÖZET Önceleri akademisyenler tarafından pek rağbet görmeyen natürmort'un, üretim ve sanatsal kaygılar açısından diğer resim türlerinden bir farkı olmadığı anlaşıldığında, akademisyenler ve diğer sanatçılar tarafından daha çok üretildiğini görüyoruz. Avrupa resim sanatına önceleri dini resimlerin içine, dolaylı anlatım aracı olarak giren çiçekler, daha sonraları çiçek natürmortları olarak karşımıza çıkıyorlar. Böylece resim sanatının bir türü olan natürmort içinde `çiçek natürmortları` adlı bir bölüm oluşturuyorlar. Resim sanatı tarihinde bir kayıt oluşturan natürmortlar, dönemlerinin sosyoljik, ekonomik, dinsel bir çok özelliğini bazen açıkça, bazen de ip uçları olarak bizlere anlatıyorlar. Gerçek anlamda ilk natürmortları 'Zurbaran' da, J.B. Chardin'de, 'Caravaggio', da görüyoruz. Çiçekleri ise 'Jan Brueghel', 'Bosschaerf gibi sanatçıların natürmortlarında buluyoruz. Çiçekler genellikle kapalı bir mekan içerisinde bulunan bir masanın üzerindeki vazo, çeşitli kaplar ve sepetler içinde ya da doğrudan masa üzerinde, çeşitli form, renk ve kurgu ile resmedilirler. Çevresindeki nesneler de esas itibari ile artık çiçeğin kendi anlatımına ve çiçek de resmin bütününün anlatım diline hizmet eder. Tüm bunlar aym zamanda sanatçının duygu ve düşüncelerine hizmet için kullanılır. Natürmort'da genel olarak sınırsız espas kullanılmamıştır. Natürmort resimlerin genel olarak kapalı bir mekanda yapıldığım düşünülürse hava perspektifinden yoksun olduğunu söyleyebiliriz. Daha çok rengin ve formun,genişlik ve derinlik izlenimi veren olanaklarından ve natürmort nesnelerinin geometrik yapı ve gurgulanımmdan kaynaklanan espaslar oluşturulmuştur. Bu durum izleyiciyi betimlenen nesneye bakmakla sorumlu kılar ve resmin kendisini algılama olanağını verir. Bu çiçek natürmortları için de geçerlidir. Buna rağmen birçok sanatçı uyguladıkları teknikle ve üsluplarıyla gözü uzun zaman resmin üzerinde dolaştırmakta, tutmaktadırlar. 17 yüzyılda değişmeye başlayan ekonomik ve sosyal düzenle birlikte natürmortun da en çok revaç gören dal olmasına neden oldu. Öyle ki bu yüzyılda resim türlerinden en fazla natürmort üretilmiş ve el değiştirmiştir. 19 yüzyıl, bütün alanlarda olduğu gibi resim sanatında da yeni akımları başlatmış ve modem resmin kapılarını aralamıştır. 19. Yüzyıl empresyonist, ekspesyonist ve kübist sanatçıların ileri gelenleri, modern resmin temellerini atan sanatçılar, natürmort'u bir deney ve arastana alam olarak görmüş, kullanmışlardır. | |
dc.description.abstract | SUMMARY Nature morta `a still life painting` at first wasn't in demand, but when it came dear that; it had no difference with other kinds of painting for production and art, it was choosen and produced more by the artists, and the academicians. The flowers, which were taking a little part in the art of European countries `only in paintings about religion`, became taking a part in nature morte as `flower naturemortes`. Naturemortes, which are the certain records in the history of art, are informing as about the social, economical and the religious specialities of their own time. Sometimes they express all of threse clearly, sometimes give us same clues. I fact; we can find the first naturemortes in Zubaran's, 1 B Chardings3, Caravaggios' arts. Also the flawers can be seen in Jan Brueghes', Basschaetts etc arts. The flowers are generally seen in a closed object, forexample; in a vase on the table and in several pots, and in baskets; or they can take a place directly on a table in various forms and colours. The objects around the flowers are always harmonious with the own expression of flower. And the flowers are always harmonious with the whole painting. All of these are used in expressing the ideas and the emotions of the artist.In the naturemorte unlimited espaces (space) is not used generally. Because the naturmorte paintings are generally made in closed places, it can be seen that; it's deprived of air prespective. The espaces are made a lot that stems from the geometrical structure of naturmorte objects; also the illusion of the form and the colours, which can give an impression of depth and width, are used in common. This situation, makes the people loko at the object carefully which is described in the painting. Also makes possible to understand what is in the painting quickly. It's same for the flower naturemortes. Inspite of this, several artists, within their technique and the style, make the people watch their painting - without understanding it a long time. In the seventeenth century, within the change in economical and inthe social life, naturemorte became to be the most popular part of painting. So that; in this century, naturmorte was produced most even by different artists. Nineteenth century was the beginning of the new trends in the art of painting, as in the other fields. The modem art started inthis century too. In this century the notables of cubist, empressionist, expressionist artists and the founders of modern art used naturemorte as a field of experiment and searchment. It won't an exaggeration if it's told that, the cubist artist as Cezanne. Picasso and Brague relaized their reforms in naturemorte first. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Çiçek natürmortları | |
dc.title.alternative | Flower still lifes | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Still life | |
dc.subject.ytm | Painting art | |
dc.identifier.yokid | 53477 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 53477 | |
dc.description.pages | 122 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |