Show simple item record

dc.contributor.advisorÖğüt, Metin
dc.contributor.authorBucak, Selen
dc.date.accessioned2020-12-10T07:41:36Z
dc.date.available2020-12-10T07:41:36Z
dc.date.submitted1996
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/218321
dc.description.abstractII ÖZET Haydn'ın sonat formuna en önemli katkısı bir bölümdeki dramatik `gelişme` kısmı ve motifsel gelişme fikridir. Haydn'ın erken dönem sonatları (L. 1-30) dönemin galant stilini yansıtırlar. L. 21-27 no.lu sonatlar kayıptır. Orta Dönem sonatları (L.31- 57) içinde Carl Philipp Emanuel Bach ve Sturm und Drang akımı etki sinde sonatlar (L. 31-33), daha rahat ve alçakgönüllü karakterde sonatlar (L. 34-41) ve daha büyük boyutlu ve klavye yazısı olarak daha cesaretli sonatlar vardır (L. 42-57). Haydn'ın geç dönem sonatları (L. 58-59) zengin klavye yazısına sa hiptir ve ses güçleri artmıştır. Son üç `Londra` sonatı (L. 60-62), Haydn sonatlar içinde zirve olarak kabul edilir. Haydn'ın diğer solo piyano eserleri arasında çeşitlemeler ve bazı kı sa parçalar vardır. Bunların içinde en önemlileri do majör Fantasia ve fa minör çeşitlemelerdir.
dc.description.abstractIll SUMMARY Haydn's most important contribution in sonata form had been the dramatic `development` section and the idea of motivic development in a movement. Haydn's early sonatas (L. 1-30) display the galant style of the time. The sonatas L. 21-27 have been lost. Among the middle period sonatas (L. 31-57), there are sonatas which are written under the influence of Carl Philipp Emanuel Bach and Sturm und Drang movement (L. 31-33), also there are sonatas which are relatively light and have a modest character (L. 34-41), and sonatas where the scope is grander and the keyboard wri ting is more adventurous (L. 42-57). Haydn's late period sonatas (L. 58-59) are richly scored and exploit to the full the tonal character of each register of the instrument. The last three `London` sonatas (L. 60-62) are regarded as the peak of Haydn's output in this genre. Of the remaining works for solo keyboard, there are several sets of variations and a number of short pieces. The two most important of Haydn's separate keyboard works are the Fantasia in C major and the F minor Variations.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectMüziktr_TR
dc.subjectMusicen_US
dc.titleHaydn piyano sonatları
dc.title.alternativeHaydn piano sonatas
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmPiano sonata
dc.subject.ytmHaydn, Franz Joseph
dc.subject.ytmSonata
dc.subject.ytmPiano
dc.identifier.yokid53478
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ
dc.type.subproficiencyinArt
dc.identifier.thesisid53478
dc.description.pages67
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess