dc.contributor.advisor | Altan, Özdemir | |
dc.contributor.author | Noorazar Khoshknab, İsa | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T07:41:30Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T07:41:30Z | |
dc.date.submitted | 1996 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/218309 | |
dc.description.abstract | ÖZET Bu tezin amacı, sanat ve özellikle resim alanında kendiliğinden ve doğaçlama süreçlerinin işlevini incelemektir. Yöntemsel açıdan önce kuramsal araştırma ve sonra sanat yapıtlarının incelenmesi yer almıştır. Sanat tarihinde, çeşitli sanat alanlarını göz önünde bulundurursak, sanatın kökeninde (orijin) ve sonraki gelişimlerinde, kendiliğinden ve doğaçlamaya dayalı süreçler kendini göstermektedir. Batı sanatının gelişiminde bu süreçler önemli dönüşüm noktalarında kendini gösterir. Rönesansın Baroka dönüşmesi, Romantizmin belirlenmesi, realizmden sonra empresyonizmin çiçeklenmesi ve modern sanata taban oluşturması, bunların hepsinde kendiliğinden ve doğaçlama süreçleri vurgulanmıştır. Batı sanatında bu süreçlerin farklı biçimlerinde, sanatçının kurallara ve geleneğe başkaldırma tavrına rastlarız. Sanatçı önceden belirlenmiş estetik kuramlarını yadsımakla, kişisel ya da bireysel olanı vurgular. Sanatçı artık keni duyumlarına ve duygularına güvenir (Romantizm). Sürekli değişen dünyada anlık görüntüyü yakalamak ister (Empresyonizm). Kendine döner ve kendiliğinden yaratma sürecini benimser. Batı sanatında kendiliğinden ve doğaçlama süreçleri sezgi, coşkunluk, düşlem ve hayalgücü kavramlarıyla bağlantılıdır. Bu çaba aynı zamanda doğa ve insanlarla iletişim ve bütünleşme çabasıdır. Kendi gibi seyircinin de katılımı söz konusudur burada. Özdeşleyim, iletişim ve katılıma dayalı bu süreç, modern hermenetik bulgularını göz önünde bulundurarak, tek düzeyli bir olgu değildir. Çok yönlülük, ironi ve kimi zaman anlam belirsizliği içeren bu süreç, sanat yapıtını çeşitli yorumlara açık bırakıp, onun evrenselliğini korur. Fakat sanatçının bıraktığı izler belirginleşip sanatçının kişiliği vurgulanır. Uzakdoğu'daki Taocu ve Zen ressamları da düz mantığı, kalıpları ve kuralları yadsımıştır. Sulu mürekkep ve fırçayla yapılan resimlerde ve yazılarda kendiliğinden süreci vurgulanır. Bu sanatçılarda, dünya görüşlerine paralel olarak, bir aşkın durum kendini gösterir. Fakat, onların yapıtlarında duygusallık ve kişisel yorum ağır basmaz. Doğayla önceden bütünleşmiş olan sanatçı doğadaki kendiliğinden sürecin aynasıdır. Bu yapıtların karşısında seyre dalan kişi, kendini unutuverir ve bir an için de olsa sanatçının o aşkın ruh durumu yalnızca sezinler. Doğa, seyirci ve sanat yapıtı bir deneyim içinde bütünleşir. | |
dc.description.abstract | ABSTRACT This thesis is a research on the role of spotaneous and improvisional processes in the art of painting. Methodologically, teoretical research precedes the surveying of the Art History. The art of Far East and the West are considered in two sections separately. By running an eye on the origin of the arts including music, dance, poetry and painting, in the absence of artistic conventional factors, it is no hard to estimate the role of processes mentioned above. We can also observe it in the turning points of western art history: from Renaissance to Baroc, Neo-classicism to Romanticism and after all Realism to Impressionism which led in to Modern art. All these changes are characterised by an emphesis on spontaneous and improvisional processes. The artists of Far East, as parallel to their mystic view point (TAOISM - ZEN BUDISM), also emphasize on the spontaneous aspect of creativity which is the very inclination of the nature itself. The artist, with his inner silence just surrenders himself to the spontaneity of nature and reflects it on his art. In this case anyway, individual feelings and expressions are not dominant. In the Western Art, spontaneous and improvisional processes are related to the concepts such as intuition, enthusiasm, dream, fantasy, imagination and child-like attitude. By denying the determined social and aesthetic values, artist favours spontaneous process as a manifestation of free creative manner. He relies on his own sensation and feelings after all. As a result, the artist's creative marks come foreground as an emphasis on his personality. On the other hand, in his very inside, artist's effort to unify with nature and environment, can be considered as a result of empathy as the spontaneity is so common aspect of human being and nature. Increasing role of chance, irony and sometimes obscurity in meaning and form are the characteristics of this process in the western art. In accompany with the discoveries of modern hermeneutics, this process is multilateral and open to various interpretations in the course of time. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Resim sanatında doğaçlama ve spontane süreç | |
dc.title.alternative | Spotaneous and improvisational processes in the art of painting | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Western painting art | |
dc.subject.ytm | Improvisation | |
dc.subject.ytm | Improvisation | |
dc.subject.ytm | Painting art | |
dc.identifier.yokid | 61444 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 61444 | |
dc.description.pages | 68 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |