Show simple item record

dc.contributor.advisorİskender, Ali Kemal
dc.contributor.authorArslan, Yüksel
dc.date.accessioned2020-12-10T07:41:09Z
dc.date.available2020-12-10T07:41:09Z
dc.date.submitted1998
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/218269
dc.description.abstract2. ÖZET Alabildiğine karmaşık bir olay olan sanatsal yaratıyı değişik bakış açılan içinde ölçülü kuşkucu bir yaklaşımla çözüme ulaştırmak gerekir. Resimlerimde, bütün bu yaklaşımları yerçekiminden bağımsız ve yerçekimine bağımlı espas anlayışı içinde kendi sanatsal özümsemem yoluyla bir ön çalışma aşaması sonunda oluşturuyorum. Bütün bunlar nihayetlenirken sanat tarihinden yatay konumda modern ve çağdaş deviniminden de dikey konumda pay çıkarmaya duyusal algılama temeline (estetik ideallerime) denk düşürmeye özen gösteriyorum. özellikle formların eski yapısallığının üzerine ya da detayına belli veya sınırsız bir ölçüde onun geçmişle şimdiki yaşam arasındaki köprüsünü oluşturmak açısından belli müdahaleleri o yapıya zarar vermeyecek bir açıdan destekliyorum. Bu biçimsel kurgunun bütünselliğini (kompozisyonu) yadsıyan dinamik şaşırtıcı parçalara, aykırılıklara dayanan dekonstrüktiv anlayışı resimlerime taşımak istiyorum. Mimar, mühendis ve grafıkerlerin projelerini oluştururken kullandıkları (konstrüksiyonu meydana getiren) pistole dediğimiz şablonlardan hareketle konstrüksiyonu kurgusal temelinden dinamik şaşırtıcı parçalanmalara, aykırılıklara sürüklüyorum. Formlarla bütünleşen `x` 1er benim için hem bilinenin hemde bilinmeyenin birer rahatsız edici boyutudur. Tüm sanatçılar gebi espasla hesaplaşma hırsı sürdüğü sürece sanat, çağdaş deviniminden modern devinimine her zaman ulaşmaya çaba sarfedecektir. Fakat hiçbir zaman ulaşamayacağı inancıyla yine de sanatı bu karmaşık duygular dünyasından bir çıkış yolu olarak görüyorum.
dc.description.abstract1. SUMMARY Artistic creation is a complex phenomenon and it needs to be tackled from different angles with a certain degree of scepticism. All my paintings pass througn a preliminary stage where I consider all these angles with an understanding of space with and without gravity and reach an artistic synthesis. While I work on my paintings, I try to benefit from a diachronic accumulation of art through the ages, as well as a synchronic one acros modern and contemporary dynamics within the scope of my own aesthetic ideals. I approve interventions that play upon the old structures and details of froms and aim to build a bridge between the past and present, provided that these structures are not distorted. I use a deconstructive approach` which denies the unity of this formal contruction and separates it to dynamic and surprising pieces based on difference. When one looks for a historical connection with Turkish art in my painting, it is not difficult to trace calligraphic influences, especially Celi Sülüs and Muhakkak*. I break down constructions as formed by architects, engineers and graphics through certain techniques used in their projects. The result is a surprising and dynamic process of deconstruction. The `x`s that integrate with forms are disturbing dimensions of both known and the unknown. Art will always strive to reach its modern dynamics from the contemporary dynamics as long as artists continue to pursue their quest for getting in terms with space. I am convinced that this quest will never be fulfilled, nevertheless, I believe that art is a way out of this world of chaotic feelings. Yüksel ARSLAN Names of different characters in Turkish calligraphy.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.titleYerçekimine bağımlı ve bağımsız espas
dc.title.alternativeThe Gravitation of dependent espace or from gravitation of independent espace
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmSpace
dc.subject.ytmPainting art
dc.identifier.yokid71829
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid71829
dc.description.pages33
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess