17. yüzyıl Hollanda resim sanatında natürmort
dc.contributor.advisor | Erdok, Neşe | |
dc.contributor.author | Doğrusöz, İhsan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T07:39:53Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T07:39:53Z | |
dc.date.submitted | 2001 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/218101 | |
dc.description.abstract | III ÖZET 17. Yüzyıl Hollanda Resminde; günlük yaşamın anlık görüntülerinden yararlanan, Janr (genre) geleneği temsilcisi sanatçıların `Natürmort Sanatına` estetik ve içeriksel yaklaşımları döneminin sosyal ve ekonomik koşulları ile bire bir ilişki içindeki sanat ortamını yansıtır. Coğrafi keşiflerle denizaşırı kıta'ların bulunması ve bunun sonucu kolonileşme, özellikle 17. Yüzyıl Hollanda'sında burjuva sınıfının zenginleşmesine ve bu sınıfın, Ortaçağ ve Rönesans dönemlerinde sanatçıları maddi olarak destekleyen din adamlarının yerini almasına sebep olur. Hıristiyan dininde protestanlık olarak vukuu bulan reform hareketlerinin ve laikleşmenin, güzel sanatlar alanında da karşılığını bulduğuna şahit oluruz. Sanatı parası ile destekleyen kesimin değişmesi ile birlikte, dinsel konulu resimler, yerini özellikle 17. Yüzyıl Hollanda'sının orta-sınıf yaşam kesitlerinden örneklemelere ve daha dünyasal zevklerin ön plana çıktığı eserlere bırakır. Hollanda'nın ekonomik refahındaki artış sonucu, dünyevi zevklere olan eğilim, coğrafi keşifler vasıtasıyla bilinmeyene doğru bir ilgiye dönüşür. Coğrafi Keşifler, bilimsel araştırmalara da önayak olmuş, Okyanus-aşırı kıtaların `zooloji ve botanik` dallarındaki somut edinimleri, bilimsel kolleksiyonlar olarak derlenip, yayınlanmıştır. Bu kolleksiyonların yayınlanması, 17. Yüzyıl Hollandalı Sanatçıların `tema` arayışlarında verimli bir kaynak teşkil eder. Sanatçıların ifade biçimlerini yansıtan `tema` kavramı, en detaylı sembolik ayrıntılarla irdelenen natürmort resimlerinde, pazar yerleri, mutfak mekânları, yemek salonlarının yanında, sanatçıların çalışma masalarına kadar uzanan nesne gruplarından oluşan, kompozisyonlardaki seçiciliğin, belli sınırlar içinde uygulandığını görürüz. Bu seçicilik de Natürmortlarda, içeriğin konuyu belirleyen bir temsil izleğine sahip olduğunu kanıtlar.IV Geleneksel olarak natürmort veya insan yapımı nesnelerin ve doğal dünyanın betimlenmesi, evcil mekanlarda (insan yapımı içerisinde) mütevazilikle tanımlanmış türlerin en alaladesi olarak ifade edilmiştir. O, şu sırada bile halâ her an, her yerde bulunabilmektedir. Ve evrensel bir duyumu eşzamanlı ifade edebilmenin yetkinliğiyle iş yapmak isteyen sanatçılar için, kapkaçların ve yiyeceklerin zamansızlığı, hem ekonomiktir hem de halihazırda mevcut olandır. 17. Yüzyıl süresince Hollanda resim sanatının Janr (genre) geleneği içinde ayrı öneme sahip `Natürmort Resmi`, 17. Yüzyıl öncesi varolmayan bir etkiye sahip olur. Sanatçıların kusursuzca üsluplaşan bir plastik metodoloji kullanarak eriştikleri görsel mükemmellik, resimdeki nesnelerin üzerinde elde ettikleri gerçeklik yanılsamasına sahip doku detaylarındaki nitelikle bütünleşir. 17. Yüzyıl Hollanda yağlıboya resminde Natürmort resmeden sanatçıların eriştiği `Altın-Çağ`, 20. Yüzyılın sembolik imgelerle çalışan sanatçıların klâsik bir gelenek olarak inceledikleri, onlar için kaynakça teşkil edebilecek bir dönem olarak değer bulur. | |
dc.description.abstract | V SUMMARY As a result of the new continents; Coloniszm became crucial political movement for especially european states. Holland was one of these states in the 17 th century. Due to prosperity of Dutch middle Class people who became capable of financial support for the artist while pope and his Cardinals had supported the artists during the middle age. On the grounds that protestant doctrine, reformative movements affected to the artists to make different selection on topics of painting. Because of Financial supporters of the artists involved in daily matters of life Secularist perception of these artists which made conscious them to concentrate on wordly desires instead of religious topics. Owing to economic prosperity; Tendency to the wordly desires transformed to the curiosity about the unknown things. Geographical discoveries improved scientific researches whose results about botanic and zoology were published. Publishing of these scientific essays including visual illustrations envisioned the artists to find main subjects matters. Reflecting of the Artist's way of expression was a subject matter which was about full of detailed market scene, kitchen interiors, banquet views, group of the objects on the artist's table. Being a selector on these matters was an examine to the specific limits of the proportion. Artist's selective tendency was a characteristic of the content. Depend on genre tradition of Dutch painting during the 17 th. Century; Artists provided visual perfection on the views of still life by using stylist oil technigue which was completed keen realist illusion of the objects. In the terms of 17 th century Dutch painting; Artists specialis^xi in stylish techniques of oil painting. The classic tradition of the golden age was credit as a origin by the 20 th century artists who worked with symbols. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | 17. yüzyıl Hollanda resim sanatında natürmort | |
dc.title.alternative | Still life of the 17 th century dutch painting | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Resim Anasanat Dalı | |
dc.subject.ytm | Still life | |
dc.subject.ytm | 17. century | |
dc.subject.ytm | Netherlands | |
dc.subject.ytm | Painting art | |
dc.identifier.yokid | 113142 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.type.sub | proficiencyinArt | |
dc.identifier.thesisid | 113060 | |
dc.description.pages | 102 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |