Ağaçlar-Ağacın konu ve teknik bağlamında, resim sanatı içerisinde yeri ve önemi
dc.contributor.advisor | Ayan, Aydın | |
dc.contributor.author | Germeç, Umut | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T07:39:34Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T07:39:34Z | |
dc.date.submitted | 2002 | |
dc.date.issued | 2019-03-27 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/218027 | |
dc.description.abstract | ÖZET Doğanın sanata yansıması bütün toplumlarda toplumsal yaşamın yönünü belirleyen gücün idealleri ile, çıkarlarıyla koşullanmıştır. Doğaya bütünsel bakan Doğu Felsefesi, çam ağacına saygıyla yaklaşırken, Batı'nın indirgemeci yaklaşımı 19. yüzyıla kadar Batı Sanat geleneği içine gerçek bir ağacın görüntüsünü sokmamıştır. Çinli sanatçı 1 1. yüzyılda özgürce Çam ağacını düşünürken, Turner peyzaj resminin tarihsel konulu resimler gibi saygın görünmesi için kendi ülkesi olan İngiltere'ye özgü ağacın değil de, İtalya'ya özgü bir ağacı betimleme yoluna gitmiştir. Batı sanatında doğayla kurulan gerçekçi ilişki, köylülere, işçilere ve denizcilere bırakılmıştır. Batı sanat tarihinin doğrusal gelişim çizgisi üzerinde yer alan sanatçılar, her zaman sıkı bir doğa gözlemcisi olanlardır ve doğadan sanatlarına aktardıkları öğeleri egemen sanat görüşüne kanıksatma savaşımı vermişlerdir. Çünkü onları özgürce biçim yaratmaya götüren en önemli kaynak doğa olmuştur. Poussin ve Lorraine' in ağaçları feodal soyluların mülk tutkularının araçlarıdır. Turner ve Constable' a kadar peyzaj resminin estetik bağlamını mülkiyet tutkusu etkilemiştir. Doğaya ve gerçeğin ışığı altında ağaca bakmaya çıkan Barbizon okulu sanatçıları ve Courbet egemen ideoloji ile çatışmaya düşmüşlerdir. Dönemin 'estetik bağlamı' için sakıncalı görülen konu (gerçekçi bir tutumla çizilmiş ağaçlar, insan figürleri) ardıllarınca (izlenimciler) resmin dışına atılmıştır. Resim, ışık ve rengin etkilerinin uyumuna indirgenmiş Gerçekçilerin yabanıl, saldırgan ağaçlarının dış çizgileri eritilip, güneş ışığının renkleriyle örtülerek yoğunlukları ortadan kaldırılmıştır. Resim sanatında içsel bir anlatım aracı olarak Bellini'de görülen mistik ışık, Turner' da doğadaki çatışkıya içselliği yükleme aracı olmuştur. Turner' ın peyzaj resmi için verdiği savaşımı daha önce portrede vermiş olan Rembrandt 'Üç Meşe (R. 1)' özgün baskısında resmin asıl konusu olarak ağacı öne çıkarmıştır. Leonardo'dan Mondrian'a kadar (doğayı inceleme yolundan, sanatın içindeki doğayı incelemeye ilerlersek), ağaç resmi, biçim, boyut, estetik bağlam, ışık, espas ve konu açılarından resim sanatının genel kurallarının oluşumunda büyük işlev görmüştür. | |
dc.description.abstract | VI SUMMARY Reflections of nature into art in all societies is being conditioned by ideals and benefits which are determined by the way of social life. While Eastern Philosophy which regards wholly into nature approaches respectfully into a pine tree, reductive approach of West did not include a real vision of a tree into customs of Western Art until 19th century. Whilst Chinese artists were dreaming freely of a pine tree in 1 1th century, in order to achieve the respect of historical paintings in his landscapes, Turner, used an Italian tree which could not be observed in his own land, Great Britain. The realist relationship with nature in Western Art was left to workers, farmers and sailors. The artists appearing on the following path of history of Western art are always the ones who are a great observer of nature and they struggled for the approval of elements of nature they used in their works. The trees of Poussin and Lorraine became a means of feudalist land owners. The easthetic context of lanscape painting before Turner and Constable was a means of feudalist land owners. Artists belonging to Barbizon school and Courbet who tried to examine treeand nature under the light of realism, were highlyconflicted with the prevalient understanding of art. The subject matter which was cautious for the aesthetic context of the period (trees painted with exaggerist reflections and human figures) was neglected by their followers. Painting was reducted into the convenient impressions of light and colours. While the mystical light in Bellini's works appears as a means of inner expression, it is used as a means of carrying the conflicts of nature into inner expression in Turner. The struggle of Turner in landscape painting can be seen in portraits of Rembrandt. In his engraving named Oak Tree, Rembrandt uses trees as main theme. From Leonardo to Mondrian, the theme of tree worked greatly in the art of painting within space, light, format and size, subject matter and aesthetic context. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Ağaçlar-Ağacın konu ve teknik bağlamında, resim sanatı içerisinde yeri ve önemi | |
dc.title.alternative | Trees-Their place and importance as a topic in pictorial arts, and their contribution in a technical context | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2019-03-27 | |
dc.contributor.department | Grafik Anasanat Dalı | |
dc.subject.ytm | Trees | |
dc.subject.ytm | Nature | |
dc.subject.ytm | Pictures | |
dc.subject.ytm | Painting art | |
dc.subject.ytm | Landscape | |
dc.identifier.yokid | 123866 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.type.sub | proficiencyinArt | |
dc.identifier.thesisid | 121802 | |
dc.description.pages | 122 | |
dc.publisher.discipline | Grafik Tasarımı Bilim Dalı |