Chardin, Cezanne ve Morandi`nin natürmortlarında biçim anlam ilişkisi
dc.contributor.advisor | Sekban, Nedret | |
dc.contributor.author | Alasya İyipilavci, Feyzan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T07:38:01Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T07:38:01Z | |
dc.date.submitted | 2005 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/217648 | |
dc.description.abstract | III ÖZET İlkçağdan günümüze kadar uzanan süreçte `Natürmort` biçim ve anlam açısından değişik görünümlerde karşımıza çıkar. Sanat tarihinde yer alan diğer resim türleri ile bağlantılı olarak natürmort resmi de ilk önce görüntünün dışında bir takım sembolleri işaret etmek için yapılmıştır.Bütün bir kompozisyonun içerisinde, bir ayrıntı olarak da natürmort resimleriyle karşılaşırız. Pompei ve Herculaneum evlerinin duvarlarında yer alan resimlerde görülen natürmortlar bu türe verilecek ilk örneklerdir. 17 ve 18. yüzyıl natürmort resimlerinde vanitas kavramına dayandırılarak nesneler dünyasının resmedilmesi bu dönemlerin tipik özelliklerindendir. Ancak bu dönem natürmort resimlerinin tek konusu şüphesiz sadece vanitasla sınırlı kalmamaktadır. Gelişen sosyal, ekonomik ve kültürel özellikler doğrultusunda bilimsel olarak türleri sınıflandırmaya yarayan, ekonomik yapıya değinen, yemek kültürü ve avcılıkla ilgili görüntülerin yer aldığı ve bilimsel keşiflerin işaret edildiği natürmort resimleri de oldukça önemlidir Chardin, 17 ve 18. yüzyılların Paris'inde burjuva kültürü içerisinde yaşamış bir sanatçıdır. Sanatçı dönemi içerisinde değerlendirildiğinde, incelediği konularla ve tekniğiyle öne çıkar. Onun insanı işaret eden natürmort resimleri ve insanın doğallığını anlatan günlük yaşam kesintileri sanat tarihinde sağlam bir yer edinmiştir. Cezanne bir 19. yüzyıl sanatçısı olarak empresyonist akım içerisinde farklı bir üslupla resim yapmaktadır. Sanatçının yegane kaygısı, doğayı bir geometrik form ile tekrar tuval yüzeyi üzerinde oluşturmaktır. Sanatçının natürmort resimlerinde `nesne - nesne` ve `nesne - mekan` ilişkisi neredeyse tek bir yüzeye indirgenmiştir. Morandi'de ise hepsinden farklı olarak resmin metafizik içeriği ve kişiselleşen anlamı 20. yüzyılın hızlı ve yüzeysel ilişkiler ortamı içerisinde oluşur. Morandi'nin natürmortlarında nesnelerin salt nesne olarak hiç bir anlamı yoktur. Aksine nesneler bir bütün olarak bazı durumları sorgular.IV Cezanne resim yaptığı dönem içerisinde Chardin'in natürmortlarından, Morandi ise hem Cezanne hem de Chardin'den etkilenmiştir. Farklı zamanların sanatçıları olan bu ressamların birlikte incelenmesi, sanatlarının kökenleri ve etkilendikleri unsurların anlaşılması açısından önemlidir. Çağlar boyunca natürmort resminin örneklerine bakıldığında bu üç sanatçı aslında bir anlamda bizlere natürmort resmi hakkında doğru bir özet verir. Ayrıca, sanatçıların yaşadıkları dönemlerin sosyal, kültürel ve ekonomik yapılarına da değinildiğinden, dönemlerin, sanatları nasıl şekillendirdikleri hakkında da bilgi sahibi olmaktayız. | |
dc.description.abstract | V SUMMARY From early days till today still lifes appears differently in terms of meaning and format. With relation to the other paintings in art history, still life has also been made to represent some kind of symbols instead of views at the beginning. Still life paintings can be found as a detail in a complete compositions. The paintings at the walls of Pompei's and Herculaneum's houses are the samples for these kind of details. During the 17th 18 th centuries paintings based on the vanitas concept, presenting the world of objects were the typical characteristics of this period, but vanitas obviously not the only subject in still lifes along this period. In line with the developing social, ecomical and cultural structure, the natürmort paintings about the food culture, hunting, scientific invents and for scientific classification are also important. Chardin is an artist who lived in bourgeois culture of Paris at the 17th and 18th centuries. Artist has taken an important role with his technic and the subjects he worked on, during the period. His still life paintings describing the human and the natural behaviour of the human from the esction of daily life have taken important part in art history. Cezanne have a different style, as a 19th century artist in the impressionist trend. The only concern of the artist was reestablish the nature on canvas surface with keeping the same geometrical form. In the still lifes of artist `object- object` and `object- space` relations almost reducted to one common surface. Apart from the others, metaphysic content and impersonated meaning of the painting be formed in 20th centuries fast and superficial relations environment in Morandi's works. There is no meaning of the objects as they taken as an absolute objects in Morandi's still lifes, but the objects interrogates the situations as they taken as a complete structure.VI Cezanne, during his active period influenced Chardin's still lifes, however Morandi influenced bot Cezanne and Chardin's still lifes. Examination of these three artists of different periods together is very important in terms of understanding the roots of their arts and the elements that they have been influenced. When looking the still life painting samples along the centuries, works of these three artists gave us well summarized knowledge. On the other hand we have also gathered a knowledge about how their arts formed under the influence of the society in scope of the social, cultural and economical structures. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Sahne ve Görüntü Sanatları | tr_TR |
dc.subject | Performing and Visual Arts | en_US |
dc.title | Chardin, Cezanne ve Morandi`nin natürmortlarında biçim anlam ilişkisi | |
dc.title.alternative | Shape and meaning relations on Chardin Cezanne and Morandi's still lifes | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.identifier.yokid | 179441 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 160452 | |
dc.description.pages | 127 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |